شنبه، ۱۳ مهر ۹۸ - ۰۷:۴۶

«حرکت» و «فروشگاه دست آفرین» طرح‌هایی هستند که قرار است برای حمایت از کارآفرینان و کسب وکارهای کوچک در اصفهان اجرایی شوند. تسهیلگری برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک  و حذف هزینه‌های راه‌اندازی و دریافت مجوز،  تنها بخشی از اهداف طرح حرکت  به شمار می روند. از سوی دیگر با عملیاتی شدن طرح فروشگاه دست آفرین دیگر کارآفرینان و صاحبان کسب وکارهای کوچک اصفهان، دغدغه فروش و بازاریابی نخواهند داشت. در نشست کمیته کارآفرینی و توانمندسازی کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجتمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که صبح  پنج‌شنبه برگزار شد، این طرح‌ها معرفی شدند و پیرامون اهمیت و مزایای آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در این نشست، رمضان لطفی معاون توانمندسازی و کارآفرینی شهرداری تهران اظهار کرد: در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران مدل‌هایی را  با هدف تسهیلگری برای کارآفرینان اجرایی کرده ایم که طرح حرکت و طرح فروشگاه دست آفرین از جمله طرح‌هایی است که برای ارائه به شهر اصفهان معرفی‌می شوند. در این نشست محمدعیدی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار داشت:  بهزیستی فرهنگی و ایجاد نشاط فرهنگی دو وظیفه شهرها محسوب‌می‌شوند که برای تحقق و دستیابی به این اهداف معاونت فرهنگی تمامی کلان‌شهرها مــــوظـــف هــســتند شـــبکه‌ســـازی و توانمندسازی کنند  تابازارهای اولیه به بازارهای ثانویه متصل شوند.

کارآفرینان ؛ منبع خلق ثروت برای شهرها

در ادامه رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود ۷ الی ۸ سال است که اکوسیستم شهرها رتبه‌بندی‌می شوند تا مشخص شود کدام اکوسیستم کارآفرینی برای کدام شهر ‌می تواند تاثیرگذار و مفید باشد. کوروش خسروی ادامه داد:   بین شهرهای دنیا رقابت‌های گسترده ای برای راه اندازی اکوسیستم‌های کارآفرینی ایجاد شده و از آنجایی که کارآفرینان منبع خلق ثروت برای شهرها هستند، شهرها در حال جذاب تر  شدن هستند. خسروی بیان کرد: بهبود کاربوم به مثابه یک برنامه انتخاباتی، تصویب ستاد کارآفرینی، تدوین چشم‌انداز ستاد با عنوان شهری ثروتمندتر و تعیین مدیر به عنوان دبیر ستاد، سیاست‌های شورای پنجم برای اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان هستند.  عضو  شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برگزاری سمپوزیوم بررسی عملیاتی چندین اکوسیستم خارجی ، ایجاد یک فضای کارآفرینی  (هاب)  در ارگ جهان نما، تدوین برنامه آموزشی  برای آموزش و مهارت افزایی  شهروندان اصفهانی باهدف افزایش سواد کسب وکار در اصفهان از جمله اقداماتی است که تاکنون عملیاتی شده است. خسروی تاکید کرد:  کمبود شدید منابع مالی خطر پذیر و  دسترسی ناقص به بازارهای جهانی چالش‌های اصلی و حفره‌های اکوسیستم اصفهان به شمار‌ می روند.  او گفت: حدود ۱۱۴‌میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷  در دنیا سرمایه گذاری خطرپذیر  انجام شده است که ۸۴ درصد آن توسط کشور آمریکا و چین و مابقی توسط کشورهای اروپایی و سایر کشورها محقق شده است. خسروی اذعان کرد:  صندوق خطر پذیر مترقی‌ترین مصوبه شورای شهر اصفهان است  که شهرداری‌می تواند برای جذب سرمایه‌گذاران خطرپذیر تا ۵‌میلیارد تومان احیا و مشارکت کند. خسروی خاطرنشان کرد: صندوق خطر پذیر سندی به نام بیانیه ریسک دارد و تمامی سهامداران این سند را امضا‌می کنند و ریسک پذیر هستند؛ از صندوق کارآفرینی امید نیز  انتظار‌می رود که مشارکت‌های لازم را برای راه اندازی  داشته باشد .

تسهیلگری و بازاریابی برای کارآفرینان اصفهانی

مدیر  اداره توسعه کسب وکار معاونت توانمندسازی و کارآفرینی شهرداری تهران نیز  توضیح داد:  کسب وکارهای خانگی با بهره برداری از اامتیازاتی همچون توسعه دانش و گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات حیطه گسترده ای را در بیشتر حوزه‌های اقتصادی به خود اختصاص داده اند و در زمره یکی از حیاتی ترین و ضروری ترین بخش‌های اقتصادی به شمار رفته و به عنوان یکی از راهکارهای موثر در ایجاد درآمد، رونق اقتصادی و رشد اشتغال جوامع به شمار‌ می روند. از سوی دیگر موجبات افزایش نشاط اجتماعی را نیز فراهم‌می کنند؛چون افراد خانواده در کنار یکدیگر و در کنار توجه به مسائل زندگی شخصی در تامین معیشت خانواده ایفای نقش‌می کنند. محمود انصاری تصریح کرد:  حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنها، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی ، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی، کاهش زمان و هزینه‌های راه اندازی و دریافت مجوز ، شبکه سازی و انتقال به بازار ، تبلیغ ، ترویج و برندسازی و ایجاد رقابت بین صاحبان کسب وکار از جمله اهداف طرح حرکت هستند. انصاری گفت:یکی از اصلی ترین چالش‌های مشاغل خانگی بازار فروش است؛ به همین دلیل طرح فروشگاه دست آفرین جهت عرضه تولید و محصولات کسب وکار‌های کوچک اجرایی‌می شود. او تاکید کرد: قیمت محصولات عرضه شده در این فروشگاه ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به بازار کمتر است. تسهیلگری در فروش تولیدات ، ایجاد مزیت رقابتی و برندسازی از جمله اهداف اجرای این طرح به شمار‌می روند.انصاری خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها با دید حمایتی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی مجوزدار و دارای برند اقدام‌می کنند. درپایان مدیر خانه جوان اصفهان اظهار کرد:  مهم‌ترین دغدغه مردم شهر اصفهان اشتغال و معیشت است و به همین دلیل شورای پنجم شهر اصفهان تصمیم گرفت تا خانه جوان اصفهان مقر  ستاد کارآفرینی شهر اصفهان باشد. فاطمه اکبرزاده گفت: پروژه توان ۷ از سال ۹۷ و با هدف آموزش ۱۰۰هزار شهروند اصفهانی در حوزه کارآفرینی و کسب وکار آغاز به کار کرد؛ این پروژه با هدف آموزش برای توان افزایی  و  شناسایی سفیران کارآفرینی  اصفهان  از طریق ارگان‌های مختلف  در دستور کار قرار گرفته است.

شرکت  پویاسازان

گروه آیسا

منبع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi