شنبه، 15 مهر 02 - 08:56

می دانیم که در هر زمینه ی رو به رشدی چالش ها و مشکلاتی وجود دارند که از سرعت پیشرفت می کاهند. در برخی موارد این چالش ها باعث از بین رفتن فرصت ها و متوقف شدن رشد در آن زمینه می شوند. این موضوع شامل حال مراکز کارآفرینی و تیم های استارتاپی می شود. اما در اصفهان طی ماه های اخیر ، نوع برخورد  مدیران شهری با این مراکز جای سوال است . این در حالیست که چند ماه پیش ، خبر تعطیلی هاب اصفهان ، جامعه ی کارآفرینی را بهت زده کرد که با پیگیری رسانه ها ، جلوی این اتفاق گرفته شد . اما در هفته ی گذشته ، در اتفاقی عجیب ، مرکز نوپا اصفهان مستفر در مجموعه اداری امیرکبیر در خیابان ۲۲ بهمن که ترکیبی از شتابدهنده، مرکز توسعه نوآوری و فناوری و کوریدور ارتباطی است ، دچار چالش شد.

لازم به ذکر است مرکزنوپا با مشارکت صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان، دانشگاه آزاد اصفهان راه اندازی شده است  و تحت مجوز اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی استان فعالیت دارد .این مرکز ترکیبی از شتابدهنده، مرکز توسعه نوآوری و فناوری و کوریدور ارتباطی است که در قالب مشارکت یا توسعه درگاه های (Gateway) لازم، عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط یا استارتاپی را از طریق تسریع و تسهیل دسترسی آنها به منابع ارتقاء می دهد.این درگاه ها شامل  درگاه های نقل و انتقال مالی بین المللی ، دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، دسترسی به فناوری و دانش،  دسترسی به کسب و کارهای ملی، برگزاری ریورس پیچ شرکتها و سازمانهای بزرگمی باشد.نوپا همچنین شعبه مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است.

در این مرکز ۴ شتابدهنده کسب و کارهای فناور ،  توسعه کسب و کارهای AI ، مرکز نوآوری تجارت الکترونیک ، سرای نوآوری هوشمندسازی ، فضای کار اشتراکی ویژه ، نمایندگی باسلام ، درگاه پرداخت ارزی ، کارگاه ساخت دیجیتالی ، آکادمی تخصصی نوپا و  استودیو محتوا وارنا فعالیت دارد.

در این رابطه محمد آکوچکیان مدیرعامل این مرکز گفت : در خلال چندین ماه گذشته، همزمان با پیشرفتهای مرکز کارآفرینی فناورانه نوپا در حوزه حل چالشهای سازمانها و صنایع استانی و ملی که به صورت مکرر مورد تقدیر و تایید نهادهای ملی قرار گرفته است، این مرکز آماج محدودیتها و فشارهای مدیریت مرکز اداری امیرکبیر در خیابان ۲۲ بهمن قرار گرفته است.این محدودیتها که اکنون شکل لجاجت پیوسته به خود گرفته، شامل جلوگیری از برگزاری رویدادهای فناورانه از جمله در بخش هوش مصنوعی، ایجاد مزاحمت برای اعضای کارآفرین، میهمانان تخصصی و حضور آزار دهنده نگهبانان مرکز اداری امیرکبیر در خیابان ۲۲ بهمن در محل نوپا بوده است که با وجود پیگیریهای مدیریت دانشگاه آزاد استان همچنان ادامه یافته است .

مرکز کارآفرینی فناورانه نوپا با ۳۵ تیم فناور مستقر و وابسته تا کنون در حل ۲۵ چالش بزرگ ملی و استانی مشارکت داشته است. همچنین سه مرکز نوآوری تخصصی در این مرکز مستقر هستند . به دلیل اعمال فشارهای از سوی مدیران اجرایی مرکز اداری امیرکبیر در خیابان ۲۲ بهمن ، ما دائما در حال لغو رویدادها، عدم اجرای تعهدات اجرایی پروژه ها و از دست دادن تیمهای مستقر هستیم که تاثیر بدی بر چهره این مرکز دارد. اوج این برخوردها در پنجشنبه ی هفته ی گذشته و با ممانعت خروج اعضای نوپا توسط مدیر اجرایی مرکز اداری امیرکبیر در خیابان ۲۲ بهمن و حضور یگان های پلیس در محل مرکز اداری امیرکبیر در خیابان ۲۲ بهمن و تجمع برخی خانواده هایی که فرزندانشان در مرکز نوپا حضور داشتند، تجربه ی تلخی برای جامعه ی کارآفرینی اصفهان رقم زد . اتفاقی که میتوانست با توجه به شرایط کنونی کشور ، به یک بحران اجتماعی در سطح کشور تبدیل شود .

اما آنچه جای سوال دارد است چگونه برخی افراد خود را فراتر از قانون میدانند و با برخوردهای سنتی و سلیقه ی موجب دلسری جوانان می شود . این در حالیست که رهبری شعار سال ۱۴۰۲ را سال مهار تورم و افزایش تولید ، و سال ۱۴۰۱ را سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام گذاری کردند. حتی رئیس دولت فعلی هم وعده ایجاد یک میلیون شغل را داده بودند . در شرایط کنونی که کشورمان از هر سو تحت فشار اقتصادی و تحریم است ، جا دارد مدیران شهری جوانان کارآفرین را  که به هر دلیلی چمدان مهاجرت به دست نگرفته اند را در داخل کشور ، در تمامی ابعاد در جهت سیاست های رهبری و دولت فعلی همراهی کنند و بجای تخریب روحیه و برخوردهای قهری ، موجب رشد و تعالی شهر و کشورمان باشند.

حالا که اصفهان از جاذبه هایی چون زاینده رود ، شهر همیشه سبز و هوای پاک  دور شده است ، حداقل در موضوع کارآفرینی با وجود تعدد صنایع بزرگ ، مراکز علمی و دانشگاهی معتبر ، میتواند به قطب کارآفرینی ایران تبدیل شود البته اگر مدیران شهری در هر موقعیت و منسبی جلوی این حرکت را نگیرند

logo-samandehi