سه شنبه، 19 فروردین 99 - 10:12

 

 

 

 

بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، بسته‌‎ای جامع شامل ۱۱۰ خدمت و حمایت تدارک دیده است که در سال ۱۳۹۸ به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شد، این معاونت در نظر دارد تا سبد اقلام حمایتی خود را در سال جدید (۱۳۹۹) متنوع‌تر سازد.

معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده در این قانون موضوعات مهمی‌ همچون تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی گنجانده شده است. حمایت‌های فراهم شده در سایه قانون مزبور که در همکاری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری و دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها، فراهم شده است در مجموع ۱۱۰ عنوان مجزا را در بر می‌گیرد. بسیاری از این خدمات نیز به صورت مستقل در مجموعه معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری ارایه می‌شود.مالیات
مشمولیت معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص درآمد ناشی از فروش کالا و خدمات دانش‌بنیان، یکی از این معافیت‌های مالیاتی است. بر اساس این قانون موارد متعددی مانند، معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری از جمله دیگر اجزاء پیش بینی شده در این بسته است.

 

تسهیلات گمرکی

معافیت گمرکی فعالان مجاز اقتصادی، تسهیل امور گمرکی  و مشاروه  در زمینه گمرک از جمله اقلام مندرج در این بسته است. واردات تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، لوازم آزمایشگاهی،تست و کنترل کیفیت، نمونه اولیه کالاها با هدف مهندسی معکوس و غیره از جمله دیگرمواردی است که بر اساس قوانین و مقررات می‌تواند، مشمول معافیت‌های در نظر گرفته شده، برابر این قانون شود.

 

حمایت‌های بیمه‌ای

این حمایت که بر اساس تفاهم نامه‌های منعقده میان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری و سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه ایران و دانا موارد متعددی را در بر می‌گیرد. بخشودگی جرائم بیمه، معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها (در بازه زمانی مشخصی از سال و بر اساس اعلام قبلی)  از جمله این موارد است. همچنین مطابق توافق معاونت علمی ‌و فناوری و شرکت‌های بیمه‌ای، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از انواع بیمه نامه‌ها اعم از درمان، مسوولیت و غیره برخوردار شوند.

 

تسهیلات نظام وظیفه

بر اساس تفاهم نامه معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح، افراد کلیدی و فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت دارا بودن شرایط و برابر قوانین و آیین نامه‌ها می‌‎توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. آیین نامه اجرایی و شرایط برخورداری از این خدمت، از سوی معاونت علمی ‌و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

حمایت‌های استقرار

این بسته خدمتی چند نوع حمایت متفاوت را در بر می‌گیرد. بر اساس تفاهم معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران، دفاتر شرکت‌های دانش‌بنیان  می‌توانند از برخی تسهیلات مانند استقرار در مناطق مسکونی برخوردار شوند. دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در محدوده شهرای دارای محدودیت استقرار بخشی از تسهیلات مندرج در این بسته خدمتی است.

 

حمایت‌های ساخت داخل

بر اساس این ردیف حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات خاصی در زمینه توسعه بازار  ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و تولید دریافت می‌کنند. بر اساس این خدمت ممنوعیت‌های خاصی برای واردات کالای خارجی دارای تولید مشابه داخلی در نظر گرفته می‌شود. این شرکت‌ها در صورت حضور در نمایشگاه تولیدات ایران ساخت نیز از تسهیلات خاصی بهره‌مند می‌شوند.

 

توسعه بازار

بر اساس این سرفصل حمایتی، تلاش شده است تا در راستای «رفع نیازهای فناورانه صنایع بزرگ» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان عمل شود. فروش اقساطی مواد و کالاهای دانش‌بنیان، معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره بخش دیگری از این سرفصل خدمتی را تشکیل می‌دهد.

 

صادرات

بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری خود شامل ۱۲ خدمت مجزا می‌شود. تهیه گزارش تحقیقات بازارهای بین الملی، منتورینگ و مشاوره، اخذ گواهینامه و مجوزهای صادراتی، یارانه سود تسهیلات صادرات و غیره از جمله این موارد است. حمایت از شرکت در نمایشگاه‌های خارجی نیز بخشی از  این خدمت را شامل می‌شود.

 

بورس و فرابورس

همچنین به منظور دسترسی گسترده‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان به ابزارهای مالی نوین، معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری زمینه ورود و استفاده این شرکت‌ها از بازار سرمایه را تسهیل کرده است. حمایت از ورود شرکت‌ها به بورس و ارایه خدمات مشاوره در این زمینه از جمله، جزییات پیش‌بینی شده در این بسته مجزای حمایتی است.

 

برنامه توسعه کسب و کار

از جمله برجسته‌ترین خدمات مندرج در این بسته  خدمات مشاروه ارایه شده توسط مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری است که در ۵۲ موضوع ارایه می‌شود. کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای توسعه و گام برداشتن به سمت مرحله بعدی نیاز به یک برنامه مدون و مبتنی بر برنامه‌ریزی دارد. بر این اساس، معاونت علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری با بهره‌گیری از کارشناسان و خبرگان هر حوزه در این زمینه خدمات مختلفی را به مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌کند. برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان و ارایه مشاوره‌های مدیریتی از جمله این خدمات است که به صورت مداوم در طول سال به این شرکت‌ها ارایه می‌شود.

 

ترویج

شرکت‌های دانش‌بنیان از امتیازات خاصی مانند امتیاز اضافه پخش تشویقی در آگهی‌های صدا‌و سیما و حمایت از ترویج فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در رسانه‌ها برخوردار هستند.

 

تسهیلات مالی

بر اساس این خدمت، حسب همکاری معاونت علمی ‌و فناوری و صندوق توسعه ملی، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق بانک‌های حامل از تسهیلات و خط اعتباری تخصیص یافته از سوی این صندوق برای توسعه زیست بوم بهره‌مند شوند.

 

صندوق نوآوری و شکوفایی

این صندوق به عنوان نهاد مالی همکار معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جموری تسهیلات مالی مختلفی را به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌کند. تسهیلات قبل از تولید صنعتی، تسهیلات تولید صنعتی، تسهیلات استقرار موقت، تسهیلات تامین محل کار و غیره از جمله این تسهیلات است. این صدوق همچنین ضمانت نامه نیز ارایه می‌کند.

 

دانشگاه و پژوهش

امتیاز ارتقای مرتبه اعضای هیئت‌های علمی ، مشارکت در تاسیس و اداره شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دانشگاه‌ها، استفاده از بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی، از جمله خدمات تخصیص یافته ذیل این سرفصل است.

 

منابع انسانی

آسیب‌شناسی و ارتقای منابع انسانی، تسهیلات اشتغال دانش آموختگان برتر «طرح شهید تهرانی مقدم» و کارآموزی استعدادهای برتر در شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله عناوین تعریف شده در ذیل این خدمت است.

 

سایر خدمات

خدماتی که در هیچ کدام از این سرفصل‌ها جای نگرفته‌اند در سرفصلی جداگانه تحت نام سایر خدمات دسته‌بندی شده‌اند. بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت و بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی از این جمله هستند. در مجموع ۱۱۰ خدمت و مجزا و تفکیک شده به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌شود. این تمام خدمات و تسهیلاتی نیست که معاونت علمی ‌و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌کند، به صورت موردی نیز این معاونت خدمات و تسهیلات متعددی را برای کارسازی و تسهیل امور شرکت‌ها عرضه می‌کند تا فرایند کار برای آنها در مسیر رشد آسان‌تر شود. علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهری مراجعه کنند.

 

 

 

 

logo-samandehi