دوشنبه، 04 اسفند 99 - 01:56

 

 فَبینو لب با هدف کوتاه کردن مسیر ایده تا محصول در قالب ارائه خدمات به افراد نوآور، استارت آپها، شرکتهای فن آور کوچک و بزرگ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی تخصصی گوناگون از مهندسی تا معماری و طراحی صنعتی در ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان مستقر می باشد. شعار اصلی فَبینو لب «ایجاد یک فضای کارگاهی اشتراکی برای دسترسی منصفانه به ماشین‌ها، ابزار آلات و دانش عملی برای تمامی افراد در هر زمان به صورت آزادانه با هدف تولید محصولات خلاقانه و اختراعات نوآورانه به واسطه‌ی تکنولوژی‌های نوین» می‌باشد.

فَبینو ‌لب در سال ۱۳۹۷ به عنوان یک فَب ‌لَب آموزشی توسط تیمی متشکل از تخصص‌های مختلف در حوزه‌های مکانیک، مکاترونیک، پلیمر، شیمی  و تکنولوژی آموزشی در شهر اصفهان تاسیس شد تا با ایجاد یک فضای باز برای عموم مردم شهر اصفهان، در جهت توسعه مهارت‌های نوین و پرورش یک جامعه فعال و پویا گام بردارد. در بهمن ۱۳۹۸ با انتقال به ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان و افتتاح توسط آقای دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در فضایی ۳۵۰ مترمربعی بعنوان اولین کارگاه تکنیک و ساخت اشتراکی در اصفهان بمنظور حمایت از شکوفایی و توسعه ایده‌های نوآورانه فعالیت خود را گسترش داد.  

فَبینو لب در حوزه های تخصصی مرتبط با طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی، پلیمری، پزشکی، شیمیائی و صنایع مرتبط فعالیت می‌کند. هدف اصلی فبینو ‌لب، در اختیار قرار دادن تجهیزات، مشاوره و آموزش‌های مرتبط با حوزه‌های تخصصی در یک فضای تعاملی برای رشد و حمایت از ایده‌ها و محصولات نوآورانه و پرورش افرادی خلاق و پیشرو در حوزه‌های فناورانه می باشد.

در حال حاضر فَبینو لب دارای تجهیزات زیر می‌باشد:

●      بخش ساخت دیجیتال

o      سی ان سی فرز، برش لیزر غیرفلزی، پرینترهای سه بعدی FDM، پرینتر سه بعدی کامپوزیتی و وینیل کاتر

●      بخش ساخت غیر دیجیتال

o      کلیه ابزارآلات دستی، برش، حکاکی و پولیش، ابزار آلات دقیق و اندازه گیری، دستگاه جوشکاری برق و گاز، ابزارآلات چوب بری و میز کارگاهی و مونتاژ

●      بخش الکترونیک و رباتیک

o      ابزارآلات الکترونیکی، تجهیزات اندازه گیری برق، هویه و قلع کش، منبع تغذیه، سیستم کامپیوتری طراحی مدارهای چاپی، اسیلوسکوپ و میز مونتاژ

●      بخش پلیمری و شیمیائی

o      اکسترودر تک مارپیچ، سیستم تولید نانو الیاف، هود شیمیائی، تجهیزات شیشه ای جهت تهیه محلول یا سنتز

استفاده از کارگاه برای عموم مردم آزاد بوده و میتوانند در هر مرحله از فرایند طراحی محصول تا رسیدن به نمونه نهایی، از خدمات کارگاه استفاده تمایند.

علاوه بر این، تاکنون در فَبینو لب محصولات فناورانه زیر در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی توسعه داده شده است:

●      ساخت پرینترهای سه بعدی FDM در ابعاد مختلف

●      ساخت پرینتر سه بعدی تولید کننده کامپوزیت‌های الیاف پیوسته

●      طراحی و ساخت سیستم تولید نانوالیاف به روش گریز از مرکز

●      طراحی و ساخت تابلو نوری (لایت بورد)

●      طراحی و تولید بسته‌های مهارتی دانش آموزی در زمینه های کسب لذت ساخت، جرات ورزی و طراحی و ساخت دیجیتال (مدرسه مهارت فبینو)

●      دستگاه خرد کن مواد پلاستیک

 

 

 

 

جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت فبینو لب http://fabinnov.ir/ مراجعه فرمایید.

logo-samandehi