یکشنبه، 23 شهریور 99 - 03:26

 

 

همانطور که می‌دانیم، لازمه شکل گیری اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری، شکل گیری اکوسیستمی شامل اجزای مختلف پشتیبان نوآوران و کارآفرینان است. یکی از پلتفرم‌‌های رو به افزایش در ج‌هان، مراکز نوآوری و کارآفرینی مرتبط با دانشگاه‌ها است. رسالت این مراکز شناسایی و آموزش دانشجویان مستعد کارآفرینی و فن‌آفرینی، توانمندسازی ایشان، و هدایت آنان در جهت پرورش ایده‌‌های خام، و تسهیل و شتابدهی به شکل‌گیری استارتاپ و رشد سریع شرکت نوآور – فناور آن‌هاست.
ایجاد محل و پاتوقی برای دانشجویان، علاقه مندان و مخاطبان حوزه استارتاپی، زمینه استفاده از ایده‌‌های صاحبان فکر در حوزه‌‌های نوآورانه و فناورانه را فراهم می آورد. به نظر میرسد پیش از هرگونه پالایش اطلاعاتی، دسته بندی و انتخاب از میان طرح‌‌های موجود، فراهم نمودن شرایطی که سبب ایجاد کلونی‌‌های نخبگانی گردد و در آن افراد بتوانند آزادانه به فعالیت‌‌های خلاقانه بپردازند، ضریب اطمینان برای شکل گیری طرح‌‌های برتر و سرمایه گذاری در این حوزه را بالا خواهد برد.
با توجه به اینکه کانون تولید ایده‌‌های خلاقانه و افکار برتر محیط دانشگاه‌‌ها و عموماً دانشجویان و یا تازه فارغ التحصیلان می‌باشند. ایجاد محلی برای تعامل با این قشر به صورتی که انگیزه کافی از سمت ایشان برای حضور در این محل فراهم نماید؛ کمک شایانی برای نیل به این مطلوب خواهد بود.
بر این اساس و با عنایت به ظرفیت‌‌های بالقوه شهر اصفهان، خانه نوآوری میتواند ضمن ارائه خدمات به دانشجویان و مخاطبان برای حضور در این مرکز و کمک به آن‌‌ها در تعریف و اجرای طرح‌‌ها و ایده‌‌‌های خلاقانه، محلی برای برپایی رویداد‌‌های مختلف کارآفرینی و استارتاپی از جمله برگزاری استارتآپ ویکند‌‌ها، کمپ‌‌‌های نوآوری، جلسات هم‌اندیشی و … تعریف کند که افق میان مدت تبدیل به مرکز غیر رسمی حضور و پاتوق مخاطبین این حوزه گردد. خانه نوآوری، با قرار گرفتن در حلقه‌‌های اول اکوسیستم، از طریق هدایت نخبگان و متخصصان به کارآفرینی و کمک به ایشان جهت شکل دادن ایده‌‌های نوآورانه و راه اندازی کسب وکار مبتنی بر فناوری و نوآوری، نقش پیشران در توسعه اکوسیستم را بازی می‌کند.
از سال ١٣٩۶ خانه نوآوری در تهران برای رشد و ایجاد تجربه – خلق تفکر کارآفرینی و ارزش آفرینی برای ذینفعان و فعالان تاسیس شده است. مجموعه خانه نوآوری با اتکا به شبکه منتورینگ برجسته و با سابقه در حوزه کسب وکار‌های نوپا و همچنین نیروی انسانی متخصص خود سعی در پیشبرد اهداف تعیین شده داشته است و در این خصوص با برگزاری رویداد و کارگاه‌‌ها، تیم‌سازی، ارائه خدمات مشاوره و استقرار تیم‌‌های استارتاپی و تامین سرمایه اولیه برای تیم‌‌های عضو، سعی در رشد آنها داشته که تاکنون خانه نوآوری تهران با جذب و آموزش بیش از ١٣٠ نفر از علاقه مندان تحت عنوان استارتاپی، گام‌‌های مهمی در این زمینه برداشته است.

اهداف خانه نوآوری اصفهان

– شناخته شدن به عنوان ‌هاب کارآفرینی در حوزه‌‌های محتوا، زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی از طریق ایجاد پاتوق دائمی حضور کارآفرینان، نخبگان، متخصصان، سرمایه گذاران و فن آفرینان اصفهان
– ترغیب، هدایت و کمک به دانشجویان، نخبگان و استعداد‌های برتر جهت ورود به عرصه کارآفرینی و ارزش آفرینی از نخستین مراحل،با رعایت سهولت و راحتی دسترسی مخاطبان به مشاوران و برنامه‌‌های خانه
– توانمندسازی و ارتقای دانش و بینش کسب وکار نخبگان و دانشجویان
– تسهیل شکل گیری، رشد و تکامل ایده‌های کارآفرینانه از نقطه صفر تا تکمیل ایده در حدّ ارائه ایده به شتابدهنده‌‌ها و یا سرمایه گذاران از طریق تأمین فضای کار، تسهیل دسترسی نخبگان به متخصصان و مشاوران و ارائه مشاوره‌‌های کسب وکار مستمر به دانشجویان صاحب ایده
– افزایش ورودی شتابدهنده‌‌ها و مراکز حامی کارآفرینان و استارت آپ‌ها
– بهبود کیفیت تیم‌‌های استارتاپی و افزایش احتمال موفقیت آن‌ها

 

تفاوت خانه نوآوری با شتابدهنده‌‌ها

با توجه به برخی شباهت‌‌ها بین خانه نوآوری و شتابدهنده‌‌ها، لازم است تفاوت خانه با شتابدهنده‌‌ها تصریح شود. ورودی شتابدهنده‌‌ها تیم‌‌های دارای ایده کسب وکاری مشخص و مدل کسب وکار مرتبط با آن ایده است. از آنجا که هدف اصلی شتابدهنده‌‌ها، کسب سود از طریق سرمایه گذاری و هدایت تیم‌‌ها است، تیم‌‌های استارتاپی با دقت بالایی قبل از پذیرش در شتابدهنده مورد ارزیابی قرار میگیرند.
اما ورودی خانه نوآوری، نه لزومًا تیم، بلکه افراد هستند. ایده‌‌های افراد یا تیم‌‌های مراجعه کننده به خانه، می‌تواند ایده کاملاً اولیه و خام باشد، و در نتیجه ارائه مدل کسب وکار برای ایده نیز ضروری نیست. حتی افراد بدون داشتن ایده هم می‌توانند مخاطب خانه باشند، این افراد با حضور در برنامه‌‌های مستمر خانه و رفت و آمد به پاتوق کارآفرینان و نوآوران به مرور به فضای کارآفرینی عضوی از تیم‌های حاضر در خانه نوآوری شوند.
هدف خانه، نه تنها شتابدهی به رشد استارتاپ‌ها، بلکه ایجاد و شکل دهی ایده‌ها و تیم‌های نوآورانه و فناورانه است و این مهم نه از یک تیم استارتاپی دارای مدل کسب و کار، بلکه از فرد فرد نخبگان و افراد مستعد همچنین با توجه به فعالیت تخصصی خانه نوآوری در دو حوزه محتوا و زنجیره بلوکی در هر کدام از این حوزه‌‌ها فردی به عنوان متولی اصلی وجود خواهد داشت که محوریت فعالیت‌ها را بر عهده بگیرد، در واقع خانه نوآوری زیرساخت ایده پروری، تشکیل و توسعه تیم تا به وجود آمدن استارتاپ و تثبیت آن را در اختیار این افراد محوری قرار می دهد، و این افراد هدایت کسب و کار‌های هر حوزه را بر عهده می‌گیرند.
به عبارت ساده تر ورودی‌‌های خانه نوآوری که افراد مستعد و علاقه‌مند و تیم‌های تازه شکل گرفته هستند که پس از طی فرآیند‌های شکل گیری و پیش شتابدهی، به خروجی تبدیل می شوند. خروجی‌‌های خانه نوآوری را می توان ورودی مراکز شتابدهی و صندوق‌‌های سرمایه گذاری خطر پذیر در نظر گرفت. لازم به ذکر است مجموعه خانه نوآوری با توجه به شرایط، امکان ارائه خدمات شتابدهی به تیم‌‌های برگزیده را نیز داراست.
راه‌‌های ارتباطی
Instagram:  @sfahaninnovation
Email :  isfinnohouse@gmail.com
Mobile :09387097231

 

logo-samandehi