دوشنبه، 28 تیر 95 - 11:19

 

فقط ده ثانیه به این موضوع فکر کنید.

اولین پرواز توسط برادران رایت در ۱۹۰۳ به مدت ۱۲ ثانیه و ۴۰ متر انجام شد. در سال ۲۰۰۳ بشر توانست که پروازهای تجاری بین سنگاپور و نیویورک به مدت  ۱۸  ساعت به طول ۱۶۵۰۰ کیلومتر با تعداد ۳۴۰  مسافر و پذیرایی کامل و با ایمنی عالی  با هواپیمایی به وزن ۳۸۰ تن  انجام دهد . این هواپیما شاید بیش از یک میلیون قطعه دارد که در ۵۰ کشور و شرکت مختلف ساخته می شود که اشتباه در یکی از آنها می تواند موجب مرگ ۴۰۰ نفر شود و هر روز ده ها هزار پرواز مانند این در حال انجام است.

بشر ۶۶ سال بعد از اولین پروازهواپیما به کره ماه قدم گذاشت و یا هواپیمایی ساخت که با چند برابر سرعت صوت پرواز کند.

ارتباطات و استاندارد هوانوردی در همه جای دنیا از فرود گهای دور در افریقا تا امریکا و هلسینکی  یکسان است و کیفیت  سرویس و نگهداری ثابت است.

به نظر شما این راندمان و پیشرفت برای ۱۰۰ سال خیلی سریع و زیاد نیست؟

چند ثانیه فکر کنید؟ واقعا پیشرفت زیادی است برای صد سال .

ولی چرا هوانوردی این مقدار پیشرفت کرده است ؟

خیلی ساده  چون کار حساس و دقیقی بوده است ، چون با جان میلیون ها انسان درگیر بوده است ، چون برای آن استاندارد واحد تعریف کرده اند و بر آن نظارت می کنند ، برای اینکه جای خطا و چانه زنی و چشم پوشی در آن نیست ، چون بلافاصله پس از هر سانحه ایی بدون درگیر شدن با احساسات و مصلحت و …. علت واقعی حادثه را کشف می کنند و سریع و چالاک قوانین مربوط به آن را تغییر می دهند.

تا جای ممکن در کابین خلبان همه چیز برای خودش سنجش و درجه دارد و اطلاعات در جعبه سیاه برای استفاده بعدی ذخیره می شود.

از طرف دیگر هیچ چیز قطعی وجود ندارد و هر قانونی را می تواند تغییر کند ( توسط مراجع ذیصلاح ) و همه ملزم به رعایت هستند و از طرف دیگر هیچ قانونی را نمی توان رعایت نکرد و شکست.

اما چه ربطی به استارتاپ و ارزش آفرینی دارد ؟

– افرادی دیده ام که از زیر انجام کار دقیق و درجه یک فرار می کنند ولی در دراز مدت خودشان ضرر می  کنند. برای خودتان استاندارد های حداکثری تعیین کنید.

– عدم ثبت و ضبط اطلاعات و ارتباطات و مکاتبات برای استفاده آینده و بازنگری نکردن مداوم به فعالیت های گذشته. این کار در خوش بینانه ترین حالت یعنی بستن در یادگیری به روی خود.

– چند بعدی نبودن افراد و تیم ها و تمرکز تنها بر یکی از حوزه های کاری مانند بازار یابی  ، توسعه محصول ،  ارتباطات  ، برندینگ و ….  . باید بدانیم که هر سیستمی و سازمانی از تعداد زیادی جز تشکیل شده است که باید همه آنها با هم خوب کار کنند تا سیستم خوب کار کند.

– در موقع بروز مشکل و پس از آن به جای تفکر منطقی در مورد آن ، مسائل را به تسویه حساب شخصی تبدیل می کنند و از زیر بار مسئولیت فرار کردنها و …  . اشکال ندارد که شکستی رخ دهد ولی بیایید آنرا آسیب شناسی کنیم.

– از تجربیات همه استفاده کنیم و با هم به اشتراک بگزاریم ، چه در محیط های دیجیتال و مجازی و چه در دور همی ها و ملاقات های حضوری و در کل اشتراک تجربه باعث رشد همه ما می شود.

گروههای مختلف با هم کار کنید ، منابع و دانش تان را با هم به اشتراک بگزارید.

سرعت اعمال تغییرات و چابکی سیستم بسیار مهم است و میتواند باعث رشد سازمان و جلوگیری از آسیب ها شود

در یک سیستم سالم به همه نقش ها نیاز است ، از خلبان تا مامور برج کنترل تا مامور بارچینی . در یک سازمان نباید از نقشهای ساده مانند نیروی خدماتی دفتر، طراح گرافیست و … گذشت.

zahedi

  محمد زاهدی  

موسس اصفهان پلاس

مروج کارآفرینی

logo-samandehi