دوشنبه، 17 تیر 98 - 01:00

 

مجید فتحی هستم دانشجوی دکتری کشاورزی، بله کمی عجیب به نظر میرسد، کسب و کار ای تی و کشاورزی. داستان طولانی دارد ولی به غیر از کشاورزی، کارشناسی ارشد مکانیک نیز خواندم! برگردیم به آونگ.
سال ۹۰ علاقه مند به کسب و کارهای آنلاین شدم. با کمک پدرم یک سایت پزشکی راه اندازی کردیم و به مرور مخطبان ما افزایش یافت. بازدیدهای روزانه زیادی از طریق موتورهای جستجو و تبلیغات داشتیم، ولی نمیتوانسیتم مخاطبانی که به سختی به سرویسمان جذب کرده بودیم را کاربران دائمی نماییم و ارتباط مجدد با آنها برقرار نماییم؛ مفهومی که امروزه بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) اطلاق میگردد. مهمترین ابزار ایجاد استراتژی های بازاریابی بازگشتی، سرویس های اتوماسیون بازاریابی هستند. با جستجو در بازار، سرویس ایرانی حتی در سطح پایین نیز نیافتیم. سرویس های خارجی نیز برای کسب و کارهای ایرانی بسیار گران و ارز بر بودند. چند ماه بعد توسعه ی سرویس ایرانی اتوماسیون بازاریابی آونگ را به همراه برادرم شروع کردیم.
آونگ به علت های مختلف از جمله نیاز به تکنولوژی بالای این حوزه، استراتژی های غلط توسعه، تمرکز بر بازار داخلی و … چندین بار تا به مرز شکست و کنسل شدن پروژه پیش رفت. سال ۹۵ شروع مجددی برای آونگ بود؛ این بار آونگ با تمرکز بر یکی از ارکان اساسی اتوماسیون بازاریابی دیجیتال، یعنی بازاریابی ایمیلی توسعه یافت. محصولی که از همان ابتدا با رویکردی برای بازار بین المللی طراحی گردید. در پاییز ۹۷ محصول اولیه تحت عنوان آونگ ایمیل به بازار عرضه شد. محصولی که در آن، یک شرکت یا شخص به آسانی در سرویس آونگ عضو میگردد و میتواند ارسال های ایمیل (بازاریابی و تراکنشی) را بدون دانش پیچیده فنی و کدنویسی تنها با چند کشیدن و انداختن المان ها انجام دهد.
با توجه به فقدان محصول مشابه در بازار داخلی، قیمت بالای محصولات خارجی و از طرف دیگر تحریم های پی در پی از سوی شرکت های خارجی، آونگ به سرعت مورد استقبال شرکت های کوچک ایرانی قرار گرفته و علاوه بر آن، با توجه به ارزش های مناسب پیشنهادی و مدل درامدی (رایگان-تجاری، با قیمت گذاری دینامیک)، مورد استقبال شرکت های خارجی نیز قرار گرفته است؛ به طوری که در حال حاضر قریب به ۱۰۰۰ شرکت از خدمات آونگ بهره می برند. اکنون سرویس آونگ به صورت خودگردان (Bootstrap)، بدون جذب سرمایه در نزدیکی نقطه سر به سر بوده و میانگین رشد ماهانه ۵ درصدی دارد.
تخمین زده میشود تا سال ۲۰۲۴ سرویس های اتوماسیون بازاریابی، بازاری به ارزش ۳۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص دهند.
آونگ با ارزش های پیشنهادی منحصر به فرد خود می تواند رقیبی برای شرکت های بزرگ امریکایی-اروپایی این حوزه تبدیل گردد و بخشی از بازار را
مهمترین مشکلی که امروز آونگ با آن مواجه است، سرمایه است؛ سرمایه ایی که در این مرحله از رشد به صورت وام و تسهیلات مطلوب می باشد. از دیگر مشکلات می توان به زیرساخت ارتباطی و سرور مناسب در کشور اشاره نمود که باعث شده این محصول در قسمت هایی به سرورهای خارجی وابسته باشد.
با توجه شرایط، سال جاری را باید سال همکاری استارت اپ ها نامید، همکاری ای که می تواند در غالب ادغام، انتقال تکنولوژی و غیره باشد. در حال حاضر چندین استارت اپ داخلی محصولات مناسبی برای بخشی از اتوماسیون بازاریابی توسعه داده اند، ولی متاسفانه عمدتاً نگاه آنها تنها معطوف به بازار داخلی بوده و همکاری آونگ با آنها را مشکل می سازد، همکاری ای که می توانست باعث رشد تصاعدی و چابکی گردد.

logo-samandehi