دوشنبه، 04 اسفند 99 - 01:59

 

توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق توسعه نیروی انسانی محقق می‌گردد. از این‌رو می‌توان منابع انسانی را مهم‌ترین عوامل توسعه در هر جامعه محسوب نمود. از آنجایی که مثلث حاکم دانشگاه، بازارکار و کارجو تا به امروز رابطه تنگاتنگی در تربیت و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز رشد و توسعه جامعه داشته‌اند اما به رغم گسترش این ارتباط، جامعه ما همچنان با مسائلی همچون بیکاری و فقدان مهارت‌های عملی قشر جوان و تحصیل کرده روبرو است. به نحوی که طی نظرسنجی‌های صورت گرفته، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی به خصوص جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه مسئله استخدام و دستیابی به شغل و جایگاه مطلوب است.
از سوی دیگر با گسترش شرکت‌ها و مراکز کاریابی یافتن فرصت‌ها آسان گردیده اما باز مسئله مهارت مانع از موفقیت این دسته از مخاطبین نیز شده است. چرا که از نگاه کارفرمایان نیروی کار بهره ور و ماهر مهم‌ترین چرخ‌دنده کسب و کار است که با ورود به صنعت امکان استفاده بهینه از منابع سازمان را داراست و فعالیت این نیرو منجر به تولید بیشتر و هدر رفت کمتر در سازمان‌ها و مراکز به کارگیرنده آن می‌شود. از نگاه دیگر نیز نیروی انسانی ماهر تنها یک نیرو نبوده و می‌توان در مواقع بحران ناجی کسب و کار نیز باشد.
از این رو به صراحت می‌توان گفت که قطعه گم شده در پازل صنعت، دانشگاه و کارجو مهارت و توانمندی‌های شغلی است. آن چیزی که در سیستم آموزشی ما رنگ باخته و نتیجه آن مدرک گرایی شده است و اثر آن در جامعه ورود افراد به شغل‎‌های غیر مرتبط با مدرک تحصیلی است که تنها علت آن نداشتن آگاهی از مهارت‌های شغلی و فردی و نبود آن در سیستم آموزشی است که همگی دست به دست هم داده‌اند تا میزان فارغ‌التحصیلان مدرک به دست که به دنبال شغل هستند روز به روز افزایش یابد. در این جاست که نقش و اهمیت تولد پویش پیشتازی مطرح می‌شود. این مجموعه در شهریور ماه ۱۳۹۸ با حضور مقامات استان و صاحبان کسب و کار فعالیت خود را آغاز نمود تا تکه گم شده پازل را تکمیل و نقش خود در اکوسیستم استان و ایران را به بهترین شکل ایفا نماید.
از آنجایی که یکی از بهترین راه‌های دستیابی به مهارت‌های عملی و توانمندی، حضور مستقیم در کسب و کار‌ها و صنایع است، مجموعه پویش پیشتازی با ارئه فرصت‌های فعالیت داوطلبانه توانسته است این فرصت را برای علاقمندان کسب تجربه و مهارت عملی فراهم آورد تا با حضور خود در واحدهای صنعتی و کسب و کارهای فعال ضمن کسب تجربه و مهارت عملی و اجرایی، اقدام به شبکه سازی، افزایش توانایی‌ها، خود شناسی و رشد رزومه کاری و اجرایی خود نیز نمایند. . این دست از فرصت‌های ارائه شده به فرصت‌های داوطلبانه مهارت محور نیز شناخته می‌شوند.
پویش پیشتازی به عنوان مرجع فعالیت‌های داوطلبانه با رویکرد توانمندسازی، مهارت‌افزایی و موفقیت شغلی نقش تسهیلگر و شتابدهنده برای جوانان را ایفا می‌کند تا موفقیت شغلی آن‌ها هدفمندتر و ساخت یافته باشد. این مجموعه حلقه اتصالی است میان استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و صنایع و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نوکارجویانی که به عنوان نیروی داوطلب علاقمند به اشتغال و ورود موثر به صنعت هستند. دغدغه پویش پیشتازی همواره اشتغال برای کارجویان و جذب نیروی توانمند و بهره ور برای واحدهای فعال بوده است به همین منظور، پویش پیشتازی با برگزاری دوره‌های جامع توانمندسازی تحت عنوان از مهارت تا اشتغال، توانسته است مسیر کسب مهارت‌های نرم و سخت پیش و حین ورود به بازار کار را برای دانشجویان، نوکارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم کند و با ارئه یک برنامه مدون مسیر ورود به بازار کار را برای کارجویان هموار و روشن سازد.
از فرصت‌های منتشر شده در پویش پیشتازی می‌توان به فرصت‌های همکاری داوطلبانه در شرکت‌ها و مراکز گلنور، جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، افرا چوب سبز ایرانیان، طب تجهیز پایا، صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان اصفهان، بهبود تجهیز بهین اندیش و … در موقعیت‌های دستیار پژوهشی، حسابداری، منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ده‌ها عنوان شغلی دیگر اشاره نمود.

logo-samandehi