یکشنبه، 24 مهر 01 - 07:36

 

بانک مرکزی طی نیم سال اول ۱۴۰۱ بیش از ۵۸هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۱۴۰۴ شرکت دانش‌بنیان قرار داده است. اگرچه مجموع وام پرداخت شده به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲ برابری داشته است اما آمارها نشان می‌دهد تنها ۱۸درصد شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، طی ۶ ماه اول امسال در قالب ۷۶۱۲ فقره تسهیلات، ۵۸۴٫۸هزار میلیارد ریال (معادل ۵۸هزار میلیارد تومان) وام به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰٫۲درصد افزایش یافته است.

بنابر اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر ۷۵۵۸ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند اما گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تنها ۱۴۰۴ شرکت دانش‌بنیان در نیم سال اول ۱۴۰۱ موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که ۱۸٫۵ درصد از کل شرکت‌ها را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به قوانین سختگیرانه بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات، موفق به دریافت وام نشده‌اند.

در این گزارش، میزان تسهیلات پرداختی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ به تفکیک هر ماه بیان شده که جمع ۶ ماه ابتدایی امسال حدود ۵۷هزار میلیارد تومان شده و نزدیک هزار میلیارد تومان با رقم اعلامی از سوی بانک مرکزی تفاوت دارد.این نمودار نشان می‌دهد بیشترین تسهیلات بانکی در شهریور ماه امسال در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است. همچنین طی یک سال گذشته مجموعا ۱۰۱هزار میلیارد تومان وام به این شرکت‌ها اعطا شده است.گفتنی است بیشترین تسهیلات طی شش ماهه ۱۴۰۱ از سوی بانک‌های ملت به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد توامن، تجارت به مبلغ ۸هزار میلیارد تومان و اقتصاد نوین به مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

 

 

به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های اخیر اینترنت طی یک ماه گذشته و کاهش فروش قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان بالاخص شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای؛ بانک مرکزی با درخواست‌های وام بیشتری طی ماه‌های پیش رو، رو به رو شود.

logo-samandehi