سه شنبه، 01 مرداد 98 - 11:38

 

تداکس مجموعه ایی از چندین سخنرانی افراد متفکر و متخصص در حوزه های گوناگون است که ایده ها، تجربیات و دانش خود را با زبانی ساده و جذاب و فارسی در اختیار همگان قرار می دهند و در کنار این سخنرانی ها، رخداد های جنبی متفاوت برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است و یا به طور دقیقتر :

تد اکس برنامه ای است (مجموعه ای از سخنرانی چند متفکر و نخبه و مخترع و هنرمند و …) ، محلی که به صورت مستقل سازماندهی می شود تا ضمن دنبال کردن فلسفه ی TED.com (سازمان غیر انتفاعی تاسیس شده در ۱۹۸۴ ) برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و تجربیات با ارزش، تجربه ی حضور در رویدادهای اصلی TED را هم برای شرکت کنندگان ایجاد نماید. در یک رویداد TEDx ، سخنرانی های زنده اجرا شده و سخنران چکیده تجربیات و دانش خود را در یک سخنرانی کوتاه به مخاطبان عرضه می کند و این سخنرانی ها  زمینه ساز مباحثه و گفتگوهای عمیق تر و موثرتری میان شرکت کنندگان در گروه های کوچک تر شود. در واقع، این رویدادهای محلی خودجوش، TEDx نامیده می شود و در این نام x به معنای رویداد TED با سازماندهی مستقل  و در یک منطقه جغرافیایی می باشد. کنفرانس های TED به عنوان الگوی اصلی برای برگزاری رویدادهای TEDx مورد استفاده قرار می گیرند، اما این رویدادها به صورت مستقل سازماندهی و طراحی می شوند.

مانند یک مسابقه ورزشی  کوچک که در گوشه ایی از دنیا برگزار می شود و قوانین فدراسیون جهانی در آن رعایت می شود ولی هیچ گونه رابطه و بودجه خاصی با فدراسیون جهانی ندارد، رویداد تداکس هم همین گونه است و طبق دستور العمل برگزاری تدکس برگزار می شود و تنها چیزی که باید رعایت شود همین توصیه ها و رعایت جزییات است به عنوان مثال سخنرانی ها باید غیر مذهبی و غیر سیاسی و غیر تجاری (  غیر تبلیغاتی ) و در زمان زیر ۱۸ دقیقه باشند. شما هم می توانید برای آن تقاضای برگزاری بدهید.

برای اینکه به راحتی بتوانید دسترسی به رویداد های تداکس داشته باشید به صفحه جستجو آن بروید.

اکثر سخنرانی ها توسط داوطلبان و به رایگان به زبان های مختلف دنیا ترجمه و زیر نویس می شوند و بر اساس سلیقه و موضوع و سایر ویژگی ها در میان انها جستجو کنید. با دیدن ویدیو آموزش جستجو در سایت TED می توانید به این سخنرانی ها دسترسی داشته باشید.

 

سایت تدکس اصفهان

 

TED مخفف (سرواژه) سه کلمه Technology ،Entertainment ،Design است. (تکنولوژی و سرگرمی و طراحی)مجموعه‌ TED یک سازمان غیر انتفاعی است که به «گسترش ایده های ارزشمند» اختصاص داده شده است.تد در سال ۱۹۸۴ به عنوان یک کنفرانس چهار روزه در کالیفرنیا تاسیس شد که موسس آن  Richard Saul Wurman بود. در پادکست TED & more که به زبان فارسی و توسط آریا واحدی تهیه می شود، می توانید علاوه بر تاریخچه  TED، مطالب با عمق بیشتری را هم بشنوید و همچنین پادکست ‌ TED radio hour هم یک بازنشر جالب و مجدد از تدتاک TEDtalk به زبان انگلیسی می باشد.

اما سمینارهای دوره‌ای آن از سال ۱۹۹۰ شکل گرفت. اگرچه فعالیت‌های تد به این حوزه‌ها محدود نشد. شکل اجرای برنامه‌های تد معمولاً اشاره به تحقیقات و دانش و فرهنگ در قالب روایتگری است. کنفرانس تد در بهار هر سال و تدگلوبال هر تابستان برگزار می‌گردد.

در ماموریت تد شعار «گسترش ایده های ارزشمند» می‌درخشد.

سازمان مرکزی گروه تد با ۹۰ نفر در بخش مرکزی در ونکوور کانادا و نیویورک آمریکا قرار دارد.

بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد و همینطور تعداد زیادی از برندگان جایزه‌ نوبل، مانند: جیمز کمرون، بیل گیتس، ال گور، جرج اسموت، بیل کلینتون، براین گرین، استیون هاوکینگ، ریچارد داوکینز و لری پیچ(موسس گوگل)… تاکنون در این برنامه سخنرانی کرده‌اند. از اصول تد این است که سخنرانی ها غیرسیاسی، غیرمذهبی، غیرتجاری (تبلیغاتی) باشند.

مجموعه‌ سخنرانی ها و ویدئو‌های TED رایگان هستند و می‌توانید آن ها را به صورت فایل صوتی یا تصویری با کیفیت مورد نظر خود دانلود کنید. تعداد بسیار زیادی از آن ها زیرنویس فارسی هم دارند که می‌توانید هنگام نمایش یا دانلود، آن را فعال کنید.

تا فوریه ۲۰۱۵، درحدود ۱۹۰۰ سخنرانی در تد به صورت رایگان قرار داشت و تا ژوئن ۲۰۱۱ ویدئوهای دیده شده ۵۰۰ میلیون بوده و در نوامبر ۲۰۱۲، یک میلیارد بار در اینترنت دیده شده‌اند.

ماموریت تد TED:

عمیقاً به این باور هستیم که ایده‌ها قادرند روش، رفتار، زندگی و در نهایت جهان را تغییر دهند. به همین دلیل این موسسه را به عنوان سازمانی در جهت آشنایی و تبادل پیشنهادات علمی و انگیرشی از سوی تمام متفکران جهان که تشنه کنجکاوی و آشنایی با ایده‌های جدید و عجیب و عمیق بودند، بنا نهادیم.

تاریخچه تد TED:

ایده‌ اصلی تد توسط یک معمار و طراح گرافیک به نام Richard Saul Wurman که با رشته خودش در زمینه‌های تکنولوژی و سرگرمی و طراحی (TED) همخوانی داشت، برپا شد. اولین کنفرانس تد توسط ورمان و هری مارکز در سال ۱۹۸۴ به منظور نمایش لوح فشرده سونی و رونمایی از یکی از کامپیوترهای اپل مکینتاش سازماندهی و برگزار شد.

ارائه این کنفرانس توسط ریاضیدانی مشهور به نام Mandelbrot اعضای معروف شرکت‌های کامپیوتری مانند: Nicholas Negroponte و Stewart Brand انجام شد. در نهایت این کنفرانس ناموفق بود. شش سال طول کشید تا دومین کنفرانس برگزار گردد.

از سال ۱۹۹۰ به بعد سازمان رشد پیدا کرد و هر ساله در مونتری کالیفرنیا برگزار می‌شد تا سال ۲۰۰۹ که به خاطر حضور قابل توجه شرکت کنندگان به لانگ بیچ کالیفرنیا نقل مکان کرد. ابتدا سخنرانان فقط در زمینه‌ سه حرف اول تد (تکنولوژی، سرگرمی، طراحی) سخنرانی می‌کردند ولی در نهمین دوره‌ آن فهرستی شامل: دانشمندان، فلاسفه، موزیکدانان، رهبران مذهبی، انجمن‌های بشردوستانه و موضوعات دیگر به چشم می‌خورد و در حال حاضر بیش از ۳۵۰ دسته موضوعی وجود دارد.

 کریس اندرسون Chris Anderson :

متولد: پاکستان، سال ١٩۵٧
پدر و مادر: میسیونر پزشکی
بزرگ شده: افغانستان و پاکستان و هندوستان.
تحصیلات ابتدایی: روستایی در هیمالیای هندوستان
تحصیلات دبیرستان: انگلستان
دانشگاه: آکسفورد
رشته فارغ التحصیلی: فلسفه

در سال ۲۰۰۰ ورمان در ۶۵ سالگی به دنبال جانشینی برای خود با کریس اندرسون که از علاقمندان و مشتاقان تد بود و در حوزه‌ کارآفرینی فعالیت می‌کرد، ملاقات کرد و درخصوص اهداف و آینده‌ تد صحبت کردند.

در نوامبر ۲۰۰۱ بدون در نظر گرفتن منفعت مالی، اندرسون به عنوان مدیر سازمان در جهت گسترش ایده‌های ارزشمند انتخاب شد.

در فوریه ۲۰۰۲، اندرسون در TED Talk سخنرانی انجام داد و ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را در خصوص آینده‌ تد و اهداف آن بیان کرد. در همان سال ورمان بازنشسته شد. در سال ۲۰۰۶ حضور در تد که با دعوت انجام می‌شد هزینه‌ای برابر با ۴۴۰۰ دلار داشت و در ژانویه ۲۰۰۷ این مبلغ به صورت عضویت سالانه برابر با ۶۰۰۰ دلار با مزایای حضور در کنفرانس، عضویت در باشگاه تد و دی وی دی‌های کنفرانس افزایش یافت.

Ted Talks :

Ted Talks مجموعه ویدئوهایی است که در زمان تقریباً کمتر از ۱۸ دقیقه ایده‌های بزرگی را معرفی می‌کند. این سخنرانی‌ها در کنفرانس تد، تدایکس، تداکتیو و دیگر برنامه‌های اختصاصی تد فیلمبرداری شده‌اند.

هدف این ویدئوها به اشتراک گذاشتن ایده‌های ارزشمند در زمینه‌هایی مانند علوم، تکنولوژی، تجارت، فرهنگ، هنر و طراحی و … در سرتاسر جهان می‌باشد. شش سخنرانی اولیه تد که در کنفرانس تد برگزار شد تعداد کمی بازدید کننده آنلاین داشت ولی کم کم مخاطبان جذب این ویدئوها شدند، به طوریکه برخی از ویدئوها تا میلیون‌ها بار مشاهده شده‌اند. در انتهای سال اول تعداد مشاهده ۲ میلیون بار بود و در انتهای سال ۲۰۰۹، به ۲۰ میلیون بار رسیده بود و اکنون از مرز ۱ میلیارد مشاهده گذشته است. در ایران هم در شبکه چهار صدا و سیما این سخنرانی ها ترجمه و دوبله و پخش می شوند.

از سال ۲۰۰۶ به بعد سه بخش‌ دیگر به خانواده‌ تد اضافه شدند:

TED Global:

به نوعی کنفرانس خواهر تد خوانده می‌شود و در مکان‌هایی در سرتاسر جهان برگزار می‌گردد.

TED GLOBAL کنفرانسی است که سالانه در طول ۵ روز با ایده‌ها و خلاقیت‌هایی از سرتاسر جهان برگزار می‌شود.

این کنفرانس در سال ۲۰۰۵، با سرپرستی اندرسون، در کنار کنفرانس اصلی تد با نام تدگلوبال پایه گذاری شد. از سال ۲۰۰۵ این کنفرانس در آکسفورد انگلیس، آروشا در تانزانیا و ادینبورگ در اسکاتلند برگزار شد. در این کنفرانس در طی ۵ روز، استعداد بشری را با جستجو در ایده‌ها، نوآوری‌ها و خلاقیت از سرتاسر جهان جشن می‌گیرند.

برای شرکت در تد گلوبال باید درخواست عضویت در تد گلوبال را پر کنید و با پرداخت ۶۰۰۰ دلار امکان استفاده از امکانات: شرکت در تد گلوبال، عضویت در شبکه‌های اجتماعی تد و ارتباط با دیگر اعضا، دسترسی به برنامه‌های تد به صورت زنده را خواهید داشت.

TED Prize :

برندگانی این جایزه را به دست می‌آورند که آرزویی برای تغییر جهان داشته باشند.  TED PRIZE جایزه‌ای است که سالانه به رهبران و پیشروان ایده‌های نو، در جهت تغییر جهان اهدا می‌شود.

برنده‌ تد پرایز  ۱ میلیون دلار دریافت می‌کند و با توجه به اینکه قبلاً سه نفر این جایزه را دریافت می‌کردند ولی با تغییری که در این فرآیند ایجاد شد، تنها یک برنده انتخاب می‌شود تا امکان رسیدن به آرزوی برنده به حداکثر برسد.

جایزه به دارنده‌ آرزوی بزرگی داده می‌شود، کسی که الهام بخش متفکران و نمایندگان آن ها در سراسر جهان می‌باشد.

از کمپین واحد Bono (برنده ۲۰۰۵)، به انقلاب غذایی Jamie Oliver (برنده ۲۰۱۰) تا مدرسه‌ ابری Sugata Mitra (برنده ۲۰۱۳) تد پرایز به جنگیدن با فقر و تنگدستی، گفتگوی مذاهب، بهبود سلامت جهانی، مبارزه با بیماری‌های چاقی کودکان، آموزش‌های پیشرفته و تشویق به هنر در اطراف جهان کمک کرده است.

برنده‌ جایزه، یک میلیون دلار دریافت می‌کند تا برای فکر کردن به ایده‌های بزرگ‌تر تشویق شود.جایزه برای حمایت از ساخت زیربنای پروژه و تشویق دیگران به حمایت از آن در سرتاسر جهان پیشنهاد می‌شود.

تصور کنید ایده‌ای الهام بخش و با اثرگذاری بالا که نیاز به حمایت از طرف تمام جهان دارد. برندگان تد با داشتن چنین ایده‌های جاه طلبانه و مثبت نگری و رهبری که دارند، قادرند آن ها را به واقعیت مبدل کنند.

TEDx:

پس از محبوبیت و گسترش تد در جهان و به منظور توسعه فرصت گسترش ایده های ارزشمند، سازمان غیرانتفاعی تد موافقت کرد که اجازه برگزاری سخنرانی هایی مانند تد در همه جای دنیا را بدهد به شرط آنکه  قوانین و دستورالعمل اجرایی آن رعایت شود و در ضمن این رویدادها به صورت کاملا مستقل و بدون وابستگی اجرایی و مالی و حمایتی از سازمان تد باشند. مطلب تد ایکس چیست؟ را مطالعه کنید. در ایران هم از سال ۲۰۱۴ تا انتهای ۲۰۱۸ بیش از ۶۰ رویداد تدکس در بسیاری از شهرها برگزار شده است.

چند نکته درباره ویدئوهای تد:

  • اغلب سخنرانی‌های تد ویرایش می‌شوند. معمولاً چند جمله‌ اول سخنران در شروع صحبت و اِ، آها و اوهوم… حذف می‌گردند ولی به محتوای اصلی صحبت لطمه‌ای وارد نمی شود.
  • تدوین یک ویدئوی ۱۸ دقیقه‌ای تقریباً یک روز زمان برای یک ویرایشگر حرفه‌ای نیاز دارد.
  • تقریباً تمامی ویدئوها زیرنویس دارند.
  • سخنرانی‌های مهم و اصلی با چندین دوربین ضبط می‌شوند(گاهی تا ۹ دوربین) ولی چنانچه دقت کنید بسیاری از سخنرانی‌ها فقط با یک دوربین فیلمبرداری شده‌اند.
  • برای اینکه در مورد جستجو و فعال کردن زیر نویس فارسی در سایت تد مطالب بیشتری بدانید، برای شما یک ویدیو تهیه کرده ایم.

برای ثبت نام در تدکس اصفهان کلیک کنید

 با کد تخفیف esfahanertebat تخفیف ۱۵٪ بگیرید

 

.

.

 

logo-samandehi