دوشنبه، 04 اسفند 99 - 01:11

 

شتاب‌دهنده صنایع خلاق اصفهان از آذرماه ۱۳۹۸ با مساعدت ستاد فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد. این شتابدهنده با هدف حمایت از کسب و کارهای حوزه صنایع خلاق راه اندازی شده است.صنایع خلاق، به چرخه هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق می­شود که خلاقیت و سرمایه فکری را به عنوان ماده خام به کار می­گیرد.
به عبارت دیگر صنایع خلاق متشکل از مجموعه­ای از فعالیت­های دانش­ بنیان هستند که در عین حال متمرکز بر هنر و فرهنگ میباشند و پتانسیل درآمدزایی از تجارت و حقوق مالکیت فکری دارند.
طبق تعریف آنکتاد، صنایع خلاق به چهار دسته: میراث فرهنگی، محصولات هنری، محصولات رسانه­ای و محصولات مبتنی بر آفرینش­های کارکردی، تقسیم می شوند.
اما شتاب‌دهنده چیست؟
شتاب‌دهنده‌ به مجموعه ای گفته می‌شود که از کسب‌وکارهای نوآورانه و خلاق در زمینه‌های مختلف حمایت می‌کند. یک شتاب‌دهنده با فراهم کردن امکانات و فضای مناسب کمک می‌کند تا یک ایده ناب توسط گروهی از افراد به یک استارتاپ تبدیل شود. شتاب‌دهنده‌ها با دادن آموزش‌های لازم و همچنین تأمین مکان و سرمایه‌های مالی و حتی انسانی مورد نیاز برای پیاده سازی ایده، روند راه اندازی کسب‌وکار خلاق را سرعت بخشیده و در ازای این حمایت‌ها خود را در بخشی از سود مادی و اعتبار معنوی آن کسب‌وکار شریک می‌کنند.
محور اصلی حمایت های شتابدهنده صنایع خلاق اصفهان کسب و کارهای حوزه صنایع خلاق است، چه کسب و کارهایی که شکل گرفته اند و سابقه فعالیت چند ساله دارند و چه کسب و کارهایی که در حال شکل گیری هستند و حتی افرادی که ایده خلاقانه ای در حوزه صنایع خلاق دارند و هنوز آن را به طرح تجاری کسب و کار تبدیل نکرده اند.
از جمله دستاوردهای این شتابدهنده عبارتند از:
اختصاص فضای استقرار برای تیم ها و سایر امکانات مورد نیاز فضای کار اشتراکی در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه اصفهان.
تشکیل تیم مشاوران شتابدهنده از بین متخصصان حوزه کسب و کار و صنایع خلاق
مدیران و مشاوران شتابدهنده باتوجه به تعاریف صنایع خلاق، اهداف اولیه، مدل کسب و کار و حوزه کاری شتابدهنده روش کار آن را بر مبنای ایجاد و حمایت از ۸ دسته از کسب و کارهای زیر مجموعه صنایع خلاق قرار داده و بر همین اساس تیم های زیر مجموعه شتابدهنده را در قالب عنوان خوشه به شرح زیر تعریف کردند:
خوشه طراحی لباس، کیف و کفش
خوشه تولید پادکست
خوشه طراحی طلا، جواهر و اکسسوری
خوشه موسیقی
خوشه انیمیشن
خوشه سینما
خوشه صنایع دستی
خوشه هنرهای تجسمی
انتخاب دو خوشه جهت شروع کار و  حمایت شتابدهنده
براساس استراتژی های تعیین شده دو خوشه طراحی لباس، کیف و کفش و تولید پادکست به عنوان دو گروه هدف اولیه انتخاب شدند. تاکنون سه مرحله فراخوان و پذیرش در این شتابدهنده انجام گردیده است که نتیجه آن عضویت بیش از چهل تیم در این شتابدهنده در دوره شتابدهی و پیش شتابدهی است. پروسه پذیرش شتابدهنده صنایع خلاق اصفهان از طریق بررسی فرمهای پذیرش تکمیل شده و مصاحبه با تیم ها انجام می گیرد و شاخص های ارزیابی تیم ها به شرح زیر است:
نوآوری در حوزه صنایع خلاق
دارا بودن تیم کارامد و تخصص آنها در کسب و کار
سابقه فعالیت در بازار
تولید در مرحله MVP
دارا بودن برنامه مناسب برای توسعه
برگزاری جلسات آموزشی با بهترین اساتید استان
پذیرش ۲۷  استارتاپ در دوره شتابدهی
این استارتاپ ها به دنبال سه دوره فراخوان شتابدهنده و براساس شاخص های ارزیابی انتخاب و از تیم هایی تشکیل شدند که سابقه چندین سال فعالیت را در کارنامه خود داشتند.

پذیرش ۱۵  تیم در دوره پیش شتابدهی، پس از تشکیل دو خوشه طراحی لباس، کیف و کفش و پادکست شتابدهنده باتوجه به تعداد زیاد درخواست ها جهت عضویت اقدام به تشکیل دوره پیش شتابدهی از بین افراد ایده دار نمود. در این مرحله ۱۵ تیم انتخاب و وارد دوره پیش شتابدهی شدند.

برگزاری گالری جهت معرفی و فروش محصولات اعضا و حمایت از دانشجویان مستعد دانشگاه جامع علمی و کاربردی در حوزه طراحی لباس که شامل پذیرش منتخبین رویدادهای مختلف دانشگاه در حوزه صنایع خلاق در شتابدهنده پس از طی مرحله گزینش می باشد. شرکت در رویداد صد استارتاپ، شتابدهنده با چهارتیم در رویداد صد استارتاپ اصفهان شرکت کرد که دو تیم چرخه سپاس و پویش پیشتازی موفق به جذب سرمایه گذار شدند و تیم پیانسی در مرحله کشوری پذیرفته شدند.

طراحی سایت شتابدهنده
سایت شتابدهنده در حال بارگذاری است و هاست و دامین ان با عنوان بالا خریداری شده است و به زودی عنوان درگاه فروش محصولات اعضا و خوشه ها شناخته خواهد شد.
شرکت در دومین دوره جایزه مبلمان
این رویداد توسط زنجیره فرهنگی ایوان و با حمایت سفارت لهستان و کمیته ملی موزه های ایران برگزار میگردد و شتابدهنده صنایع خلاق به عنوان حامی در این رویداد شرکت داشته و برندگان آن می توانند از خدمات حمایتی و عضویت ما برخوردار شوند.

logo-samandehi