سه شنبه، 12 فروردین 99 - 09:54

 

 

 

 

با وجود درگیری و مشغولیت ذهنی و کاری بسیاری از کارآفرینان، آن‌ها همواره به دنبال فرصت‌ها و منابع عالی و جدید برای یادگیری هستند تا بتوانند با کمک آموزه‌های خود گام‌های مؤثری در مسیر رشد و توسعه کسب‌وکارشان بردارند.یکی از مهم‌ترین محتوای آموزشی جذاب و سرگرم‌کننده، تماشای سریال‌های عالی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است. این منابع با محتوای الهام بخش و آموزنده خود می‌توانند به کارآفرینان در رشد فردی و توسعه کسب‌وکارشان کمک بسیار زیادی کنند.بنابراین در این مقاله قصد داریم، شما را با ۱۰ محتوای بصری جذاب و سرگرم‌کننده در حوزه کارآفرینی و استارتاپ آشنا کنیم. سریال‌هایی که با آموزه‌های منحصر به فردشان می‌توانند منبع عالی برای یادگیری شما باشند.

۱) Silicon Valley

دره سیلیکون (Silicon Valley) یک مجموعه تلویزیونی در گونه کمدی موقعیت است. مایک جاج (Mike Judge)، جان السچلر (John Altschuler) و دیو کرینسکی (Dave Krinsky) سازندگان این مجموعه تلویزیونی هستند.

این سریال داستان ۶ جوانی را روایت می‌کند که در خانه‌ای واقع در دره سیلیکون زندگی می‌کنند و در زمینه‌های تکنولوژی فعالیت دارند. در فضایی که افراد و شرکت‌های مختلف، رقابت تنگاتنگی در زمینه فناوری و کسب و کار دارند؛ این چند جوان با اتفاقات جالبی که برایشان می‌اُفتد، سعی می‌کنند جایگاهی برای خود کسب کنند.

۲) Shark Tank

شارک تنک (Shark Tank) یک برنامه تلویزیون واقع نما است. در این برنامه افراد عادی که می‌خواهند تجارت خود را شروع کنند، ایده خود را در مقابل ۵ سرمایه‌دار موفق که به شارک معروف هستند، معرفی می‌کنند. سرمایه‌داران با سؤالات گوناگون ایده آن‌ها را بررسی می‌کنند و در انتها یا ایده را برای سرمایه‌گذاری مناسب تشخیص داده و معامله می‌کنند یا آن را رد می‌کنند. گاهی بین سرمایه‌داران رقابت شدید برای ربودن ایده ایجاد می‌شود و سعی می‌کنند با پیشنهاد بهتر در اجرای ایده و عرضه آن به بازار از سایر سرمایه‌داران پیشی بگیرند.

۳) TVF Pitchers

TVF Pitchers مجموعه تلویزیونی در گونه درام و کمدی محصول سال ۲۰۱۵ کشور هند که توسط آروناب کومار (Arunabh Kumar) ساخته شده است.

داستان سریال در مورد چهار جوان کارآفرین است که کار روزمره‌شان را برای انجام کارهای با ریسک زیاد و مخاطره آمیز رها می ‌کنند و می‌خواهند با راه‌اندازی استارتاپ خودشان وارد دنیای کسب‌وکار شوند.

۴) Halt and Catch Fire

Halt and Catch Fire یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در گونه درام است که توسط کریستوفر کانتول (Christopher Cantwell)  و کریستفر سی. راجرز (Christopher C. Rogers) در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است.

این سریال انقلاب کامپیوترهای شخصی و رشد شبکه جهانی وب در دهه ۱۹۹۰ را به تصویر می‌کشد. در این سریال، مدیری جاه طلب و جوان به نام جو مک‌میلن، تیم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک شرکت دسته چندم کامپیوتری را در راستای تحقق اهدافش بکار می‌گیرد. یک نفر مهندس سخت‌افزار که افسرده است؛ اما با تحریک مک‌میلن گام در راه طراحی نوعی از کامپیوترهای قابل حمل می‌گذارد. یک نفر دیگر که یک استعداد برنامه‌نویسی هرز شده است.

انتخاب نام عجیب «Halt and Catch Fire» برای این سریال، اشاره به یک دستور معروف برنامه‌نویسی دارد که منجر به از کار افتادن موقت واحد پردازش مرکزی (CPU) شده و به تبع آن سیستم نیاز به راه‌اندازی مجدد پیدا می‌کند.

۵) Dragons’ Den

دِراگون دِن (Dragons’ Den) یک مجموعه تلویزیونی الهام گرفته از یک برنامه ژاپنی به نام ببرهای پول  (Tigers of Money) است. نسخه محلی این برنامه در بیش از ۳۰ کشور تولید شده است؛ اما نسخه بریتانیایی این مجموعه به نام «دراگون دن» شناخته می‌شود.

در این مجموعه تلویزیونی همانند برنامه شارک تنک، کارآفرینان جوان ایده‌های خودشان را به پنج سرمایه‌گذار با نام اژدها (Dragons) ارائه می‌دهند. سپس این پنج نفر درباره سرمایه‌گذاری روی محصول یا خدمات آن‌ها تصمیم‌گیری می‌نمایند. داوران این برنامه معمولاً از کارآفرینان موفق از جمله دبرا میدن (Deborah Meaden)، پیتر جونز (Peter Jones)، دانکن باناتین (Duncan Bannatyne) و تئو پافیتیس (Theo Paphitis) هستند.

۶) Billions

میلیاردها (Billions) با نقش‌آفرینی پل جیاماتی (Paul Giamatti) و دیمین لوئیس (Damian Lewis) یک مجموعه تلویزیونی درام درباره سیاست‌های قدرت در دنیای مالی نیویورک است. این سریال داستان قدرت میان دو شخص بانفوذ و پرقدرت نیویورک از دو قطب قانون‌گذاران و سرمایه‌گذاران در دنیای امروز را به تصویر می‌کشد.

گذشته از سرگرم کننده و تحسین برانگیز بودن سریال، این مجموعه سرشار از آموزه‌ها و نقل‌قول‌های ارزشمند درباره کسب‌وکار، استارتاپ و رهبری است. به طور قطع دیدن این سریال به کارآفرینان توصیه می‌شود.

۷) House of Lies

خانه دروغ‌ها (House of Lies) با نقش آفرینی دان چیدل (Don Cheadle) و کریستن بل (Kristen Bell) یک نگاه تمسخرآمیز به دنیای مشاوران در حوزه مدیریت و راه‌های مختلف آن‌ها دارد.

تماشای این فیلم به کارآفرینان توصیه می‌شود زیرا به این موضوع پی خواهند برد که چگونه تصمیم به برون‌سپاری خدمات در مقابل انجام آن‌ها در درون مجموعه می‌تواند باعث موفقیت و یا شکست کسب‌وکارشان شود. همچنین چگونه یک شرکت عالی رتبه که قرار است سودآوری شرکتشان را افزایش دهد، می‌تواند به راحتی آن‌ها را به بازی بگیرد.

۸) Suits

دادخواست‌ها (Suits) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ۱۳۴ قسمت است که حول یک مؤسسه حقوقی در نیویورک و وکلای شاغل در آن است. داستان این سریال درباره دانشجوی اخراجی با استعداد دانشگاه هاروارد است که با وجود اینکه هیچ‌گاه در دانشکده حقوق تحصیل نکرده است؛ اما به عنوان همکار حقوقی در یک شرکت کار می‌کند. دو شخصیت اصلی نمایش، یعنی هاروی و مایک، درس‌هایی درباره اعتماد به نفس و شجاعت به بینندگان می‌دهند. همچنین نشان می‌دهد که تا چه اندازه باور کردن شما توسط دیگران می‌تواند باعث رشد و پیشرفت شما شود.

تماشای این فیلم این پیام مهم را برای شما دارد که گاهی اوقات حرکت کردن در خارج از چارچوب کتاب و دانشگاه و گرفتن تصمیم‌های دیوانه‌وار و هیجانی می‌تواند باعث پیشرفت شغلی شما شود.

۹) Boardwalk Empire

امپراتوری بوردواک (Boardwalk Empire) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی مربوط به دوره ممنوعیت الکل در دهه ۱۹۲۰ است. این سریال درباره یک سیاستمدار اهل نیوجرسی است که در هر دو طرف قانون به عنوان فعال تهیه و فروش الکل ایفای نقش می‌کند. این سریال درس‌هایی را در زمینه مهارت‌های مذاکره، تأثیر و قدرت روشن فکری در زمان رویارویی با گروه‌های مختلف مردم به شما می‌دهد.

این سریال ثابت می‌کند که اگر شما همواره حضور فعالانه در فضای کسب‌وکار داشته باشید، حتی شرایط سیاسی که می‌تواند دشمنی برای کسب‌وکار شما باشد، به بهترین فرصت برای شما تبدیل خواهد شد.

۱۰) Mad Men

مردان دیوانه (Mad Men)، سریال آمریکایی با سبک درام، درباره یک آژانس تبلیغاتی واقع در شهر نیویورک در دهه ۱۹۶۰ است. این سریال تمرکز خود را بر روی زندگی افراد شاغل در آژانس و نحوه رفتار و عکس‌العمل آن‌ها به حوادث آشفته و متغیر دهه ۱۹۶۰ قرار داده است.

داستان اصلی سریال درباره ی فردی به نام دان دریپر است که در شرکتی تبلیغاتی به نام استرلینگ کوپر در سمت رئیس بخش طراحی کار می‌کند. در این سریال شما با حواشی زندگی او آشنا خواهید شد و درمی‌یابید که زندگی او چگونه از یک زندگی عالی به جایی کشیده می‌شود که او حتی فکرش را هم نمی‌کرد.

 

منبع : تکراسا

logo-samandehi