یکشنبه، 17 آذر 98 - 01:33

 

۱- موج اول استارتاپ های موفق جهان مبتنی بر خدمات و یا بر هم زدن مدل های کسب و کار سنتی موجود بود. (آمازون، یوتیوب، نتفلیکس، اوبر، ایربی ان بی و … ) و پس از یک دوران حباب وسپس دوران گذار، در حال حاضر بیشتر گرایش به تکنولوژی مانند (۳D print, AI , AR, Iot,mobile) دارد. در ایران هم موجی از استارتاپها و کسب و کار ها به همین ترتیب شروع شد. عموما یک کلون (کپی بومی سازی شده) از یک مدل کسب و کار موفق خارج از ایران بوجود آمد.(دیجی کالا، علی بابا، اسنپ ها، آپارات، فیلیمو و … )
۲- وقتی به گزارش های صندوق های جسورانه در بورس و فرابورس و یا شرکت در جلسات تخصصی نگاه میکنیم متوجه میشویم که ارزش گذاری بالا (به نوعی حباب گونه) برای بسیاری از این استارتاپ ها و یا مشابهشان در ایران اتفاق افتاده است و این ارزش گذاری ها به مرور زمان و بوسیله مکانیسم بازار تعدیل میشود .
نتیجه ساده که از ۱ و ۲ میگیرم این است که استارتاپ های ایران هم در ضمن مستعد بودن برای ترکیدن حباب، باید از مدل های ساده مانند فروشگاه اینترنتی و مدل های مبتنی بر تبلیغات و … گذر کنند و کمی خلاقانه تر و با دید عمیق تر به جامعه و نیاز های آن و بالطبع فرصت های موجود نگاه کنند.
۳- در این میان عده ایی میگویند که اوضاع بد است و … من هم میگویم بله درست است و شرایط مناسب نیست. کفایت میکنم به نقل قول از علی رضا صادقیان (هم بنیان گذار نت برگ و چیلیوری و …) که در پادکست ۱۰صبح گفت : شرایط بد برای استارتاپ ها به نوعی بهتر است چون دیگر کسی نمیتواند با پول و سرمایه زیاد اشتباهات و مشکلات ساختاری و درونی سازمان خود را پوشش دهد.
در حال حاضر استارتاپ هایی که دارای ایده های خوب، تلاش های هوشمندانه، پشتکار زیاد و کنترل هزینه ها باشند، باقی خواهند ماند.
۱ و ۲ و ۳ مقدمه ایی است برای اینکه به دوستان اصفهانی فعال در استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا و نوین عرض کنم که خیلی احساس جا ماندن از دنیا و تهران نکنید. همچنان شکارچیان فرصت ها برنده خواهند بود و برای برهم زنندگان (distruptive) موقعیت مهیا است.علاوه بر اختصاص فضا و تداوم حضور استارتاپ ها در نمایشگاه کامپیوتر اصفهان (اتوکام)، چندین اتفاق خوب دیگر هم در اصفهان در حال وقوع است: تاسیس شرکت و صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر، برگزاری رویداد و کلاس های آموزشی خوب، فعال شدن سه مرکز آموزش کد نویسی کاربردی، تاسیس شتابدهنده صنایع خلاق و برگزاری هفته جهانی کارآفرینی با بیش از ۴۰ رویداد در شهر اصفهان isfahanweek.ir برای چهارمین سال و توسعه فضاهای کار اشتراکی و …

 

نوشته محمد علی زاهدی 

logo-samandehi