پنجشنبه، 02 آذر 96 - 10:43
نوید ادریس دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی اصفهان

 

نمایشگاه جیتکس بزرگترین جشنواره تکنولوژی( GITEX Technology Week Exhibition) در خاورمیانه و سومین نمایشگاه در این حوزه در دنیا از سال ۱۹۸۱ میلادی هر ساله در کشور امارات متحده عربی و در شهر دوبی برگزار می‌شود و تا کنون به گونه ای رشد و توسعه یافته تا بتواند یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای مرتبط با فناوری روز دنیا باشد. سی و هفتمین دوره این نمایشگاه در تاریخ ۸ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۶ تا ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۶) برگزار شد. نمایندگانی از ۹۷ کشور از قاره‌های مختلف از وجود شرکت های بزرگ تا خرد و کوچک در نمایشگاه جهانی جیتکس به ارائه آخرین محصولات و دستاوردهای خود در مرکز تجارت جهانی دوبی پرداختند. محصولات ارائه شده در جیتکس در زمینه‌های گوناگون نظیر تکنولوژی مصرف کننده، بخش GolfComms ( ایجاد ارتباط بین موقعیت و تجارت)، آینده کارآفرینی دوبی، مراکز داده، وسایل هوایی بدون سرنشین (پهپاد)، چاپ سه بعدی، ربات‌ها، تکنولوژی صوتی، بازی‌های رایانه ای، iot، حوزه سلامت، خدمات فناوری به نمایش درآمد.

 

نوید ادریس دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی اصفهان

نوید ادریس دبیر شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی اصفهان

به نوبه خود می توان به رشد سالیانه این نمایشگاه از ابعاد مختلف اشاره کرد رشد ۱۱۳۳ نفر در بازدیدها به ۱۴۷۱۳۳ ، اما چیزی که قابل تامل و جالب توجه می باشد در دو سال آخر جایگاه و توجه ویژه این نمایشگاه به حوزه استارتاپ ها می باشد و غرفه ای به اندازه کل نمایشگاه اصفهان به این حوزه به طور ویژه اختصاص داده شده بود همچنین در دیگر سالن های این نمایشگاه که بالای ۱۰ سالن موجود بود با رنگهای ویژه و پر انرژی اشاره به سالن future stars نامی که امسال به سالن استارتاپ ها داده شده بود داشتند. از تفاوت های سالن استارتاپها نسبت به دیگر سالنهای این نمایشگاه می توان به وجود استج های سخنرانی ویژه جهت ارائه استارتاپ ها، وجود مسابقات متعدد در ارائه و انرژی بیشتر این سالن ، نسبت به دیگر سالنها اشاره نمود. امسال از اصفهان ۵ تیم استارتاپی و از ایران بالای ۲۰ تیم شرکت کرده بودند نحوه انتخاب این تیم ها و تسهیلاتی که اتاق بازرگانی اصفهان به این تیم ها داده به صورت یک رویدادکارآفرینی استارونت (جهانی سازی استارتاپ های اصفهان) یک فرآیند سه ماه همراه با آموزش های جهانی توسط اتاق بازرگانی برگزار شد.

اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم ، حدود یک سال پیش در بازدید از نمایشگاه بین المللی جیتکس و بررسی کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها و اهمیت جهان به این حوزه بر آن شدیم تا جوانان و کسب و کارهای نو و استارتاپ ها از این نمایشگاه بزرگ دیدن و تعامل های جهانی برقرار کنند.

شعار سال گذشته شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان “یا مرگ یا صادرات” بود. متاسفانه طی یکسال گذشته به بررسی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین به این نتیجه رسیدم که جوانان با تفکر صادراتی و جهانی سازی کسب وکارشان اصلا هدفی ندارند و فقط لوکال و حجم بازار منطقه شهری را می بینند چه برسد به تفکر جهانی و صادراتی. بنابراین با آماده سازی و ایجاد تفکر جهانی به جای محدود سازی و تفکر صادراتی رأس و اصل کار رویدادها و برنامه های شورای عالی جوانان قرار گرفت تا بتوان در نمایشگاه بین‌المللی جیتکس به تیم هایی با دیدگاه جهانی و رقابتی به ارائه دستاوردهای استارتاپ های اصفهانی دست یابد. همچنین برآن شدیم تا جوانان بازرگان ما با بازدید از تکنولوژی هایی که می تواند به افزایش راندمان و توسعه سریع تر در رقابتهایی جهانی به آنها کمک کند را به جای بازدید تک بعدی از نمایشگاه های تخصصی و کپی برداری به پیشگامی با دیدگاه تکنولوژی جهانی دست یابند. برای توسعه اکوسیستم کارآفرینی اصفهان نیازمند فعالین اقتصادی با فرهنگ و دید آینده هستیم در مجموع یکی از پارامتر های توسعه اکوسیستم کارآفرینی اصفهان وجود جوانان فعال اقتصادی و مطلع از تکنولوژی های روز می باشد که در اختیار دیگر جوانان بگذارند که در راستای شعار سال امسال شورای عالی جوانان هم خوانی دارد.

بنابراین اهداف به ترتیب زیرمشخص شدند:

۱- ایجاد تفکر صادراتی و جهانی سازی کسب و کارهای خرد و دانش بنیان

۲- ایجاد تفکر نو و خلاق در جوانان بازرگان اصفهانی

۳- بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان

از دیگر نکات جالب توجه می توان به عرفه های دولتی امارات و آینده کارآفرینی شهر دوبی اشاره کرد که شامل افتتاحیه مدلی سیلیکون ولی این مجموعه در سال ۲۰۱۹ و که می توان به فازهای ۲ آن به مراتب بزرگتر از سیلیکون ولی به گفته خودشان خواهد شد.همچنین غرفه های شهر تمام هوشمند نیز اشاره نمود. که غرفه های قابل توجهی داشتند.ایده  های مجیک اسکین،نشریار ،ویرا،افرندتجارت و  اسمارت وی تکس  پس از داوری از اتاق بازرگانی راهی جیتکس شدند که در طول برگزاری نمایشگاه مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران کشورهای اروپایی قرار گرفت.در ادامه خلاصه ای از عملکرد این تیم ها در طول نمایشگاه را بخوانید.

 

 

 

تیم اترس

تیم اترس در طی مسابقات Gitex Future Star  از بین ۴۲۰ تیم شرکت کننده در میان ۵۰ تیم برتر قرار گرفت و همچنین در طی روزهای برگزاری نمایشگاه، بازدیدکنندگان متعددی از غرفه اترس دیدن کردند که از میان آنها تعدادی سرمایه گذار خارجی از کشورهای انگلستان، لهستان، نیجریه و امارات متحده عربی و سرمایه گذاران داخلی از شرکت های مختلف بزرگ و کوچک، استارت آپ اترس را بسیار تایید کردند و تمایل جدی جهت همکاری و سرمایه گذاری نشان دادند.

تیم مجیک اسکین

تیم مجیک اسکین در این رویداد سه ارائه متفاوت از نظر ساختار داشت که اولی به مدت ۱۵ دقیقه در حضور داوران و حضار و هیئت اعزامی از مقامات دولتی ایران بود، دومی به مدت سی ثانیه بود که این مدل برای اولین در مسابقات جایتکس طراحی شده بود که خوشبختانه مورد توجه داوران و حضار قرار گرفت مذاکرات موفقیت امیز با اقای Elsiraty  از مدیران از v.c مهم از شرکت Modvs نیویورک قرار بر مشارکت با شرکت coloctive-iq آمریکا بصورت مشارکت انجام گرفت و مرحله آینده مصاحبه و قرارداد loiمی باشد.با شرکت Australian dental medical corporation  با توجه به بازدید آنها و رایزنی دویش قرارداد مشارکت به ما رسید که در مرحله رایزنی قرار دارد پیشنهاد مشارکت ۱۰۰۰۰۰$  که loi نوشته شدو در دست اقدام می باشد.با اقای دکتر philimis از ونچر های  قبرس و رییس مرکز تحقیقات صحبت شد و قرار به سرمایه گزاری مشترک در موضوعات پیشنهادی انها و همکاری شرکت ما با انها شد.مسول سرمایه گزاری ونماینده آمریکایی شرکت Aramco اقای تیودور مذاکراتی با خانم Can dace jon son رئیس eban که معتبرترین موسسه بین المللی ناند برای seed انجام شد.با آقای cipirm pascan از شرکت بازیابی zonis سوئد جهت رایزنی با شریکهای تجاری ایشان و شرایط بازیابی بین المللی مذاکره انجام شد

تیم نشریار

استارتاپ نشریار با کسب رتبه سوم در مسابقه استارونت به عنوان پنج تیم اعزامی به نمایشگاه جیتکس از طرف اتاق بازرگانی اصفهان معرفی شد.در پنج روز نمایشگاه بیش از ١٠٠ دیدار با شرکت کنندگان و سرمایه گذاران انجام شد و با همه ی استارتاپ های شرکت کننده تعاملی برای همکاری انجام گرفت.از مهمترین دیدارها می توان به دیدار با مسئول خاورمیانه زیراکس نام برد.همچنین جلسه ای طولانی با اقای greg ragers از مدیران ارشد teckstar انجام شد که در پیرو آن استارتاپ نشریار با مرکز دوبی این مجموعه لینک شد و قرار بر ادامه ی همکاری و جلسات مداوم صورت گرفت.همچنین با سرکار خانم ثریا دارابی میتینگی صورت گرفت که بسیار نتایج خوبی داشت و قرار  لسات بعدی صورت گرفتهمچنین با دوستان ۵۰۰startup نیز چند جلسه شکل گرفت .

تیم ویرا

فن بازار بین المللی ویرا ضمن معرفی پلت فرم خود در نمایشگاه Gitex موفق به مذاکره و تفاهم با سه پارتنر بین المللی برای توسعه و تکمیل خدمات مبادله فناوری خود در کشورهای فرانسه؛ مجارستان و هندوستان شد.علاوه بر آن یک شرکت نرم افزاری از کشور کانادا حاضر به سرمایه گذاری برای تکمیل پلت فرم ویرا شده است که در مرحله مذاکره و توافق هیات مدیره دو شرکت می باشد.

تیم اسمارت ویتکس

تیم اسمارت وی تکس مجری طرح علائم حیاتی بدن مبتنی بر آی تی از جمله نوار قلب و نوار مغز پس از مداکرات پی در پی با بیش از ده سرمایه گذار موفق شد نطر موافق دو سرمایه گذار هندی و آمریکایی ۱ سرمایه گدار اماراتی و یک سرمایه گدار ایرانی را بخود جلب کند و ارتباط و همکاری خود را ادامه دهد

logo-samandehi