پنجشنبه، 20 دی 97 - 06:31

 

همواره در سخنرانی ها، مشاوره ها و دورهمی های دوستانه از عامل مهم تمرکز و استراتژی در موفقیت کسب و کار صحبت و تاکید کردم و متوجه شدم اکثر آدم ها در این زمینه ضعف دارند یا آن را نمی دانند و یا به درستی اجرا نمی کنند.
در واقع افراد با چندکارگی و گول زدن خود با انجام تعداد کار زیاد در روز احساس موفقیت میکنند که من در مورد این افراد می گویم دچار استراتژی خوکی شده اند.کمی بیشتر بررسی کردم و متوجه شدم چند عامل مهم در مورد این قضیه وجود دارند که آدم ها به سختی حاضر هستنند آن را قبول کنند. در ادامه به بعضی از موارد اشاره میکنم.

 

۱- ترس

یکی از مهم ترین عوامل ترس است. ترسی که امکان دارد از جنس آینده، بیکاری، عدم قطعیت در کسب کار، بی پولی در وضعیت فعلی و آینده، زیاده خواهی، عدم صبر داشتن باشد.
هر چه که هست این عامل مهم باعث میشود نتوانیم روی کسب و کار تمرکز کنیم و از سایر عوامل هوس برانگیز دوری کنیم. برای مثال افرادی را می بینم که همزمان چند کار را با هم انجام می دهند، در هیچ کدام پیشرفت درست حسابی ندارند و فقط خودشان رو سرگرم کرده اند و مرتبا با دادن پاداش های منفی به احساسات خود منبه زمان و انرژی خود را به ارزان ترین قیمت ممکن میفروشند.باید بپذیریم به دست آوردن هر چیزی هزینه ای دارد و هزینه آن را درست و به موقع بپردازیم و بر ترس های مختلف غلبه کنیم.

۲- مدیریت شخصی

امروزه عوامل تمرکز زدا بسیار زیاد شده اند. از دوستان، اخبار و رویدادها به مناسبت های مختلف تا نوتیفیکیشن های گوشی موبایل. هر کدام نقش های مختلفی را در ساعات مختلف شبانه روز در جهت بر هم زدن تمرکز و جلب توجه بازی میکنند.از آنجایی که اقتصاد امروز در دنیا بر محور جلب توجه ها فعالیت میکند و هر کسب و کاری اگر بتواند توجه ها را بخرد، فروش بیشتری هم خواهد داشت، این عوامل جلب توجه همیشه در اطراف ما هستنند. بنابراین باید سعی کنیم که با مدیریت شخصی این عوامل را مدیریت و از آنها دوری کنیم و اجازه ندهیم تا جایی که ممکن هست عوامل بیرونی ما را اداره کنند. هر چند کار راحتی نیست اما با استقامت و صبر قابل انجام است.

۳- عدم استراتژی

خیلی خلاصه استراتژی یعنی اینکه بدانیم منابع محدود را برای چه چیزهایی باید خرج کنیم و نکنیم. در زندگی شخصی و کسب و کار استراتژی بسیار مهم است. اینکه بدانیم اگر به صورت خود اشتغالی یا پروژه ای فعالیت میکنیم چه سفارش هایی را قبول میکنیم یا نمی کنیم. مثلا اگر برنامه نویس هستیم و توانایی کار با فتوشاپ را هم داریم سفارش طراحی کارت ویزیت قبول نکنیم هر چند اگر پول خوبی برای ما داشته باشد.
منابع محدود مثل وقت، انرژی، اعتبارات و پول را در جهت اثربخش هزینه کنیم تا سریعتر به مقصد برسیم. به مرور زمان با تکیه بر استراتژی هایی که در نظر میگیریم، رفتار استراتژیک پیدا میکنیم و در تصمیم گیری بهتر عمل میکنیم چون هزینه کردن منابع برایمان حساس می شود.

۴- پول هدف اصلیست

یکی دیگر از عواملی که باعث میشود خوک باشیم این هست فقط دوست داریم پول در بیاریم و مهم نیست که چه کاری میکنیم. این باعث میشود دست به کارهای مختلف به صورت همزمان بزنیم. پول قطعا مهمه اما باید برای درآمد پایدار و افزایشی صبر داشته باشیم و با استراتژی مشخص فعالیت کنیم.
قطعا کسب درآمد هدف اصلیست اما نه به هر قیمتی. اگر خواهان درآمد پایدار و افزایشی هستیم اول باید باری را به درستی از دوش یک سری افراد جامعه برداریم یا لذتی را به خوبی منتقل کنیم تا بابت آن دستمزد بگیریم.
همیشه باید یادمان باشد اول کار بعد کسب، نه اول کسب و بعد کار. پس بهتر است کار و کسب را جایگزین کسب و کار کنیم.

۵- عدم بینش صحیح

بعضی از افراد همیشه دست به ماشین حساب هستنند که تا کسب و کاری را به صورت فیزیکی و یا آنلاین میبینند و گمان میکنند موفق هست، اعداد و ارقام محصول یا خدمات آن
کسب و کار را در ماشین حساب بزنند، سود و درآمد آن را حساب و کتاب کنند و بعد هم مثل آن را کپی کنند.
این را باید باور کنیم تا وقتی که ندانیم چرا یک کسب و کار جواب می دهد، حتی اگر کپی دقیقی هم بکنیم نمی توانیم مثل آن کسب درآمد کنیم و یا به صورت پایدار زنده بمانیم. در واقع باید بینش صحیح از هر کسب و کاری داشته
۲باشیم تا موفق شویم.افراد زیادی در این دام میوفتنند و با کپی کردن سایر کسب و کارها بدون در نظر گرفتن وجه تمایز، بدون داشتن بینش صحیح درآن و بدون درک مشتری فقط کپی میکنند و شکست خود را تضمین میکنند.

نویسنده  : میلاد صالحی

logo-samandehi