دوشنبه، 06 آبان 98 - 07:08

 

مطمنا شما هم فیلم جوکر با نقش آفرینی‌ آرتور فلک ( خواکین فینیکس ) را مشاهده کرده اید..اولین واکنشی که پس از بالا رفتنِ تیتراژِ پایانی  جوکر –  Joker ساخته‌ی تاد فیلیپس داشتم این بود که نیازِ شدیدی به گرفتنِ سرِ مارتین اسکورسیزی با دو دستم و گذاشتنِ یک ماچِ گنده و آب‌دار وسط پیشانی گرامی ایشان پیدا کردم.
.
آرتور فردی است که در هیاهوی شهر بی در و پیکر گاتهام که فساد عضوی لاینفک از آن به شمار می رود، قصد اشاعه مهربانی دارد و در این راه به هر روشی متوسل می شود اما مشکلات روانی اش باعث شده تا همواره عقب بماند و یا مورد خشونت مردم قرار بگیرد.
.
آرتور هرگز شخصیت شروری نداشته و می خواسته تا یک ستاره باشد اما در شهری که فساد در آن نقش بسته، افراد ضعیف تر مانند آرتور همواره یک قربانی هستند و تا زمان مرگشان نیز قربانی هر روزه جامعه محسوب خواهند شد.
.
داستان این‌فیلم بسیار شبیه افراد یک جامعه است .افرادی که سعی میکنند که علاوه برتحمل مشکلات خود به زندگی خود ادامه دهند و برای رسیدن‌به آرزوهای خود تمرین کنند. جامعه ای که به عده ای فرصتها و به عده ای را سرخورده میکند.
.
فیلم جوکر واقعیتی انکار‌ناپذیر از خشم پنهان شده ی افراد یک جامعه است که هر لحظه امکان دارد به مرحله ی انفجار‌ برسد.افرادی که هرگز نمی توانند حتی به موفقیت و آرزوهای‌ خود نزدیک شوند.
.
در واقع تبدیل شدن یک شخص به جوکر مستقیماً نتیجه اجتماع آلوده جهان پیرامون ما است که در آن مهربانی و ساز و کارهای حمایتی و انسان دوستانه ارزش خود را از دست داده اند و موفقیت تنها زمانی به سراغ افراد می آید که بتوانند در خطرناک ترین حالت ممکن، تهدیدی برای دیگران محسوب شوند .
جوکر یک آینه تمام عیار از اجتماعی است که می توانست او را به راحتی بپذیرد اما به بدترین شکل ممکن او را کنار گذاشت.جوکر صفت ها در میان ثروتمندان نیز ابزاری برای خوشگذرانی و خنده های تحقیر آمیزشان هستند
.
احساس پایانی مشترک بینندگان این فیلم به این صورت است که می توانند جوکر را درک کرده و در کنارش بایستند و برای تمام افراد خبیث آن جامعه یک نسخه انتقام بپیچند!
مردمی که فردی ضعیف مانند جوکر را همراهی نکردند و حتی سعی در نابودی و تحقیر او داشتند و حالا با نسخه ای جدید از او مواجه می شوند که مستقیماً برخاسته از شرایطی است که آنها در شکل گیری آن تاثیر داشته اند و پیروانی پیدا کرده است. .
داستان جوکر را هروز میتوان دید!!!اگر‌ فقط چشمی برای دیدن باشد.

logo-samandehi