یکشنبه، 05 خرداد 98 - 12:50

 

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مسیر حرکت استارتاپ‌ها به سمت دانش‌بنیان شدن در کشور به درستی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ترسیم شده و کاملاً هموار است. یمان صالحی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استارتاپ‌ها شرکت‌های نوپایی هستند که با توجه به اینکه در مراحل اولیه فعالیت خود به سر می‌برند باید چشم‌اندازشان به سوی دانش‌بنیان شدن باشد و به زبان ساده باید تحقیق و توسعه مداوم را در دستور کار داشته باشند.
وی بیان کرد: هم در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بسیاری از پارک‌های علم و فناوری استانی و مراکز رشد زیر مجموعه آن هستند تمامی این مسیرها به درستی ترسیم شده است و اکنون در کشور به یک شرکت دانش‌بنیان بیش از یکصد نوع امتیاز متفاوت داده شده است.
صالحی با اشاره به اینکه تمام ۴ هزار و ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان فعال موجود در کشور، همگی یک روز استارتاپ بودند، افزود: بالاترین مقامات کشور همواره راجع به اقتصاد دانش‌بنیان و سلول‌های واحدی که باید این اقتصاد دانش‌بنیان را درست کنند یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنند و پشتیبانی بسیار خوبی نیز انجام شده است.
معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی ریاست جمهوری درخصوص گلایه استارتاپ‌ها در زمینه تحریم داخلی از سوی برخی دستگاه‌ها از قبیل پرداخت مالیات زیاد یا پرداخت حق بیمه زیاد، افزود: استارتاپ‌ها ممکن است زمانی که به صورت یک شرکت نوپا و جنینی هستند با مخاطراتی روبرو باشند ولی این مخاطرات خیلی جدی نیست و هرچه اینها رشد کنند باید سیستم مالیاتی کشور و بیمه و دیگر سیستم ها باید بهتر توجیه شوند.
وی یادآور شد: به هرحال در نظام کشورهای مختلف درآمد دولت‌ها از محل مالیات تامین می‌شود بنابراین ما هم اعتقاد نداریم که شرکت‌هایی که در حال رشد هستند نباید اصلاً مالیات دهند، بلکه می‌گوییم باید در یک دوره‌ای از این شرکت‌ها حمایت کنیم که به رشد و بلوغ لازم برسند و بتوانند مالیات‌دهنده‌های خوبی در کشور شوند.
صالحی تاکید کرد: در دوران رشد، از استارتاپ‌ها و شرکت‌ها حمایت می‌کنیم و تمام قوانین مربوط به این حمایت‌ها وجود دارد، این شرکت‌ها باید بدانند به محض اینکه به تولید و بالندگی رسیدند باید شروع به پرداخت مالیات کنند، چرا که مالیات، محل درآمد کشور است و باید پرداخت شود.
معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: دیده شده قبل از اینکه این استارتاپ‌ها و شرکت‌ها به آن مرحله برسند، دولت حمایت‌های خاصی از این شرکت‌ها می‌کند حتی در مواقعی به این شرکت‌ها بودجه‌های بلاعوض داده می‌شود برای اینکه ایده‌های خود را تجاری سازی کنند.

logo-samandehi