سه شنبه، 30 اردیبهشت 99 - 08:29

 

 

 

بیوگرافی خودتان را بفرمایید

حمیدرضا فاتحی هستم متولد ۱۳۶۳ دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی قبل از ورود به شبکه پژوهش ۶ سال در صنعت به عنوان مدیر تضمین کیفیت و مدیر برنامه ریزی و تولید مشغول به فعالیت بودم و پس از آن در سال ۱۳۹۲ در شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان مشغول به فعالیت شدم و از سال ۱۳۹۴ تا کنون به عنوان مدیر شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان مسئولیت را عهدار هستم.

بفرمایید شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان کارش را در چه سالی و با چه اهدافی راه اندازی شد؟

شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در سال ۱۳۸۳ به عنوان نخستین مؤسسه غیرانتفاعی پژوهش و فناوری کشور با هدف توانمندسازی واحدهای فناور، خلاق و دانش‌بنیان و کمک به تجاری‌سازی دانش و فناوری و همچنین ارتباط و شــبکه‌ســازی عناصــر فعال در زیســت‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی کشور و با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان راه اندازی گردید.شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان با حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و همکاری با مجتمع‌های فناوری و نوآوری، مزایا و حمایت‌های قانونی و خدمات تجاری‌سازی را به اعضای خود ارائه می‏‌کند و بستر مناسبی برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و ظرفیت‌سازی برای توسعه دانش و هم‌افزایی را فراهم می نماید.
هدف اصلی شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان ایجاد هم‌افزایی و تسهیل‌گری در ایجاد هم‌افزایی از طریق ایجاد تعاملات و ارتباطات است. کارکرد اصلی این شبکه بسترسازی و ارائه امکاناتی برای توسعه و پیشرفت زیست‌بوم نوآوری و فناوری است.

این شبکه دقیقا چه فعالیتی را صورت میدهد؟

شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در سه حوزه اصلی فعالیت خدمات توانمندسازی ، خدمات تجاری سازی و خدمات شبکه سازی فعالیت می کند.
در بخش خدمات توانمندسازی، شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، اقدام به ایجاد واحد توانمندسازی نموده است که بتواند با رویکردی علمی و عملیاتی ظرفیت های توانمندساز استان را تجمیع نموده و از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور و خلاق جهت استفاده از این ظرفیت های توانمندساز حمایت نماید.
در بخش خدمات تجاری سازی ، شبکه پژوهش وفناوری تسهیلات مالی و اعتباری به شرکت ها ارائه. میدهد. این شبکه آمادگی دارد به منظور تسریع توسعه ای طرح ها در حوزه فناوری و تسهیل در تولید طرح های فناورانه و دانش بنیان علاوه بر مشارکت از طریق ساز و کارهای غیر مشارکتی نیز نیاز شرکتها را برطرف و اقدام به ارائه تسهیلات نماید.

در بخش خدمات شبکه سازی ، شبکه سازی شرکت ها معمولا با دو هدف انجام می شود، اول گشایش منابع تکمیلی جدید به منظور دستیابی به افراد و دانش جدید و دوم نزدیک شدن و همکاری دوجانبه بین شرکت ها به منظور حفاظت از بازار و شکل دادن اتحادها برای اجتناب از رقابت در بازارهای نوپا.

با توجه به ارتباط مستقیم شما با دانش بنیانها ، ارزیابی شما از فعالان این حوزه چیست؟

با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۵۰۰۰ شرکت و ۶۳۰ شرکت خلاق، ۵۰ شتابدهنده فناوری و ۱۲۰ مرکز نوآوری در کشور وجود دارد برآوردهای انجام‌ شده فروش محصولات دانش‌بنیان این شرکت‌ها در سال ۹۸ فروش ۱۲۰هزار میلیارد تومانی بوده است. که نسبت به سال قبل از آن ۳۳درصد رشد داشته است. و در اصفهان بیش از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور فقط در شهرک علمی و تحقیقاتی مستقر هستند که ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشور را شامل می‌شود.گردش مالی آن‌ها در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد ریال و مجموع فروش دستاورد‌ها و محصولات فناورانه آن‌ها بیش از ۶ هزار و یکصد میلیارد ریال بود.

مهمترین مشکلات شرکتهای دانش بنیان را در چه می بنید؟

مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان بازار فروش است، ناتوانی در بازاریابی و فروش محصولات توسط شرکت های دانش بنیان و عدم آشنایی بسیاری از آنها با مسائل بازاریابی محصول از جمله مراحل معرفی محصول، تبلیغات، مذاکرات جهت ثبت سفارش، ارتباط با بازارهای بین المللی جهت صادرات و غیره از مشکلات اساسی شرکت ها می باشد.
کمبود منابع مالی یکی دیگر از مشکلات می باشد، با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را برای تحقیق و توسعه محصولات نیاز دارند، کمبود منابع مالی و تسهیلات ارایه شده از سوی صندوق های پژوهش و فناوری را با توجه به هزینه های تولید بسیار اندک می دانند.
مشکل دیگر شرکت های دانش بنیان، عدم حمایت از محصولات داخلی و استفاده از محصول خارجی به ویژه در دستگاه های دولتی است که عامل آسیب به تولیدکننده های داخلی شده و بازار داخلی را در اختیار کالاهای خارجی مشابه تولید داخل قرار داده است.
استفاده دستگاه های دولتی از محصولات خارجی و ترجیح محصولات خارجی بر مشابه داخلی آن می باشد. در صورتی که در بسیاری از موارد کیفیت محصول داخلی با مشابه خارجی آن تفاوتی ندارد و هزینه استفاده از آن نسبت به محصول وارداتی به مراتب کمتر است.
نبود استانداردهای ملی و صنفی برای محصولات شرکت های دانش بنیان و در نتیجه عدم اعتماد به آنها و نبود مقبولیت درصنعت از دیگر مشکلات به شمار می آید. و باعث عدم مشارکت شرکت های دانش بنیان در پروژه های دولتی گردیده است.
انتظار شرکت‌ها از دولت چندان زیاد نیست و نگاهی به مسایل مالی همچون اعطای وام و معافی از مالیات و… ندارند بلکه انتظار دارند با حمایت دولت و مسئولان و اجرای سیاست‌هایی چون جلوگیری از واردات و حمایت از تولید داخل بتوانند محصولات مورد نیاز کشور را با کیفیتی رقابتی و قیمتی مناسب به بازار عرضه کنند
مساله بیمه را از دیگر مشکلات اساسی شرکت‌های دانش بنیان نام برد و آن را برعکس ماهیت اصلی‌ به جای آنکه همراه شرکت‌های دانش بنیان باشد، با انواع جریمه‌های بی‌دلیل به سمت به مشکلات و مسائل شرکت ها می افزاید.

شبکه پژوهش و فناوری برای سال ۹۹ چه برنامه و اهدافی را در دستور کار خود قرار داده است؟

شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان در سال ۹۸ تمرکز اصلی فعالیت های خود را به سمت شکل گیری فرهنگ استفاده از مشاوره های کسب و کار سوق داد و با توسعه کلینیک مشاوره و منتورینگ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و توسعه به شهرها و استان های دیگر از جمله استان چهارمحال و بختیاری، در رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان و فناور کوشید.همچنین با برگزاری ماهیانه جلسات باشگاه مدیران و مشاوران به صورت کاملا رایگان نسبت به استفاده فعالان اقتصادی از مشاوران این باشگاه کوشید. در سال پیش رو توسعه و تقویت برنامه های کنونی شبکه پژوهش و فناوری ، راه اندازی بستر مشاوره و آموزش آنلاین ، توسعه بستر irtnchallenge.ir برای تبادل فناوری و ارتباط بین سرمایه گذاران و تولیدکنندگان با افراد و شرکت های دانش بنیان و فناور ،شبکه سازی نهاد های تاثیرگذار و تصمیم ساز، مراکز پژوهشی و دانشگاه ها و بنگاه های اقتصادی با شرکت های دانش بنیان و فناور در دستور کار قرار دارد.

logo-samandehi