دوشنبه، 21 بهمن 98 - 11:28

 

 

 

ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان در مساحت ۳۲ هکتار شامل مراکز رشد و نوآوری، کارآفرینی و بازی‌های رایانه‌ای، صنایع سرگرمی، کریدور دانش و شتابدهنده های صنایع خلاق به منظور حمایت از نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.این مرکز صبح (شنبه-۱۹بهمن)، با حضور سورنا ستاری- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد علمی نخبگان، هوشنگ طالبی- رئیس دانشگاه اصفهان و روسای دانشکده های این دانشگاه به طور رسمی افتتاح شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاح ناحیه نوآوری و فناوری اصفهان با اشاره به این‌که زیست بوم نوآوری و کارآفرینی پای خود را به دانشگاه‌ها گذاشته است، افزود: خوشبختانه دانشگاه اصفهان به مسیر حمایت از نوآوری و هدایت دانشجویان تا رسیدن به مسیر کارآفرینی، گام گذاشته است.
وی با بیان این‌که نگرش جدید دانشگاه‌ها در حمایت از کارآفرینی، مسولیت تمامی بخش های جامعه را در همراهی و حمایت از رویکرد دوچندان می‌کند، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در کنار دانشگاه ها برای شکل گیری مراکز رشد، شتابدهنده ها و حمایت از کسب و کارهای نوآور دانشگاهی، مسئولیت می کند و این اراده شکل گرفته در دانشگاه، بر سنگینی این مسئولیت می‌افزاید.

ستاری از آمادگی برای حمایت از تجهیز و ارتقای کاربری زیرساخت‌ها به بستری برای نوآوری جوانان خلاق و رشد کسب و کارهای فناور گفت و افزود: آماده هستیم تا از طرح جامع دانشگاه اصفهان برای ایجاد کارخانه و ناحیه نوآوری حمایت کنیم و این ظرفیت وجود دارد که این کار تا پیش از پایان سال جاری محقق شود.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان بر ضرورت گشایش درب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به روی فعالان فناور و سرمایه‌های انسانی خلاق تأکید کرد و گفت: این که عدد قابل توجهی از دانشجویان و فعالان فناور بیرون از دانشگاه در این ناحیه مشارکت و فعالیت داشته باشند جایگاهی است که دانشگاه باید به آن برسد. سایر دانشجویان دیگر دانشگاه ها باید بتوانند به راحتی در این ناحیه تردد داشته باشند و ایده های خود را به کسب و کار بدل کنند.

زیست‌بوم ۳۲ هکتاری برای شکوفایی نوآوری‌های دانشگاه

ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان، با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه در یکی از مناطق اصلی و مهم شهر، به شاهراه تعامل فعالان فناور و دانشگاهیان بدل شده است.این ناحیه نوآوری و فناوری با توجه به زیرساخت ها و موقعیتی که در آن قرار دارد، می تواند به یکی از ناحیه های مهم نوآوری مرکز کشور و بستر تعاملات فناورانه فلات مرکزی ایران بدل شود.بخش نخست مرکز نوآوری صنایع سرگرمی با هدف آشنایی کسب و کارهای نوآور و دانشگاه حوزه بازی و سرگرمی با صنعت و  بخش دوم این ناحیه مرکز رشد واحدهای فناور را در بر می گیرد.

فب لب سومین بخش این ناحیه و مجموعه ای آزمایشگاهی است و دانشجویان می‌توانند در این بخش، نیازهای فناورانه‌شان را با دست خود بسازند. کریدور و  شتابدهنده صنایع خلاق، از دیگر بخش‌های ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان است.برای راه اندازی این ناحیه، جمعا ۵۰ میلیارد ریال و با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه اصفهان و بخش خصوصی هزینه شد.در حال حاضر ۴۰ واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند و در کنار این واحدها و فعالان مشغول به کار در این واحدها، بخش های آزمایشگاهی نیز میزبان دیگر پژوهشگران، فعالان فناور و نوآور است.این ناحیه بر اساس یک پلتفرم همکاری مشترک میان دانشگاه اصفهان ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی قرار است به زیست بومی برای شکوفایی نوآوری های جوانان خلاق بدل می شود.

علاوه بر این مرکز نوآوری بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان که در شهریور ماه راه اندازی شده بود، امروز به دست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.

دانشگاه اصفهان از سال ۹۲ دارای یک مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای است که درحال حاضر این مجموعه با حمایت یک میلیارد تومانی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان گسترش یافته است و به تمام امکاناتی که برای تیم های بازی ساز نیاز است مجهز است.

این مرکز دارای بخش هایی مانند “کلاس‌های آموزشی”، “استودیو ضبط صدای مجهز به ابزارهای پیشرفته”، “سایت کامپیوتری”، “آزمایشگاه اختصاصی واقعیت مجازی”، “آزمایشگاه موشن کپچر برای ضبط انیمیشن”، “آزمایشگاه برد گیم” و “فضایی برای استقرار و کار تیم‌ها” و “آزمایشگاه تست بازی” تجهیز شده که علاوه بر بازی‌های رایانه ای، پویا نمایی (انیمیشن)، واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی، شبیه سازی و بازی‌های درمانی کارهای آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و نوآوری نیز انجام می‌شود.

این مرکز مجهز به آزمایشگاه تخصصی و کلینیک بازی درمانی نیز است و مواردی همچون واقعیت مجازی یا واقعیت ترکیبی در قالب بازی جدی برای درمان را که بتوان با آن به خلق ثروت رسید، تحت پوشش قرار می‌دهد و برای تمام علاقه مندان به حوزه سرگرمی و بازی سازی در سنین مختلف، مناسب است.

 

 

logo-samandehi