سه شنبه، 05 شهریور 98 - 11:53

 

هادی ناجی اصفهانی متولد ۶۲ یکی از فعالان استارتاپی و گردشگری در اصفهان است .وی تحصیلات خود را در رشته ی آی تی به اتمام رساند و به مدت ۸ سال در مالزی علاوه بر تحصیل ، فعالیت در یک شرکت انگلیسی مالزیایی را تجربه کرد. وی در طول مدت تحصیل در مالزی نماینده دانشجویان ایرانی، نماینده ایران در بین دانشجویان اینترنشال و عضو هیات موسس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان شرق آسیا بوده است و در طول این مدت تمام تلاش خود برای معرفی چهره واقعی و فرهنگ ایرانی در جامعه بین المللی را انجام داده است. هادی ناجی پس از بازگشت به ایران تپ پرشیا را راه اندازی و در طول مدت سه سال پس از بازگشت به ایران ، تپ پرشیا را به یکی از استارتاپهای مطرح گردشگری تبدیل کرد. فرصتی ایجاد شد تا در گفتگویی نظرات بنیانگذار تپ پرشیا را در خصوص وضعیت صنعت گردشگری ایران بدانیم. 

 

چرا تپ پرشیا ؟
تپ پرشیا (TAP Persia) در ابتدا با توجه به زمینه ی قبلی آی تی ما از دو بخش تپ به معنای لمس و پرشیا به معنای ایران انتخاب شد.
پس از گذشت مدت کوتاهی یکی از مهمانان آلمانی ما تفسیر جدیدی معادل” Travel Around Persia ” به معنای سفر به دور ایران ارایه داد که از آن به بعد معرفی ما به این شکل تغییر یافت.

چرا فعالیت در حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات؟
با توجه به پیش زمینه تحصیلات آی تی و سابقه فعالیت در یک شرکت مشاوره مدیریت و برندینگ در مالزی ، پس از بازگشت به ایران تصمیم گرفتم که کسب و کار اینترنتی با محوریت خدمات خاص را، راه اندازی کنم.البته اوایل شروع فعالیت در ایران قصد داشتم در حوزه ی تاکسی و موتورهای اینترنتی (نمونه مشابه Gojek در اندونزی) فعالیت کنم که در آن زمان اسنپ تازه متولد شده بود.از آنجایی که با فضای استارتاپی ایران آشنا نبودم با انتخاب مسیر اشتباه برای جذب سرمایه گذار صرفا با داشتن یک ایده و بدون داشتن تیم و مهمتر از همه اصرار من برای زندگی در شهر اصفهان ، این ایده عملیاتی نشد. همچنان در پی فرصتی برای راه اندازی کسب و کار مورد علاقه ام در اصفهان بودم که با توجه به حضور گردشگران و توریست ها در اصفهان و عدم دسترسی به ابتدایی ترین خدمات آنلاین چون رزرو اقامتگاه ، خرید بلیط و … به فکر راه اندازی یک وب سایت افتادم.در همین ایام با حضور در یک استارتاپ ویکند گردشگری و پیدا کردن یک تیم اولیه جرقه ای شد برای متولد شدن تپ پرشیا برای رفع دغدغه های گردشگران خارجی برای سفر به ایران.
پس از شش ماه اولین شکست را بواسطه عدم آشنایی تیم با صنعت گردشگری تجربه کردیم. هسته ی اولیه تپ پرشیا را فارغ التحصیلان و متخصصان کامپیوتر و آی تی تشکیل داده بودند و به دلیل ناآشنایی با فضای گردشگری به مشکل برخورد کردیم.

استارتاپ تپ پرشیا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
تپ پرشیا کلیه خدمات گردشگری از صفر تا صد مورد نیاز سفر به ایران را ارایه میکند. تمامی نیاز توریست ها از صدور ویزا ، بیمه ، کارتهای بانکی ایران، رزرو اقامتگاه های کشور مثل هتل ها ، اقامتگاه های سنتی ، تهیه بلیط های اتوبوس، قطار، هواپیما ،استفاده از خدمات تور از طریق راهنماها و راننده های محلی در شهرها و روستاهای مختلف در تپ پرشیا قابل دسترس می باشد. بعلاوه ما در کنار این خدمات ، بیش از صد و ده عنوان تور و بیش از بیست تور تجربه محور را طراحی و با راهنماهای همان شهر یا روستا همکاری کرده ایم تا بتوانیم بهترین تجربه سفر را به مسافرین خود منتقل نماییم. تمامی سرویس ها بصورت جز به جز و با قیمت مشخص در تپ پرشیا فراهم است و به هیچ وجه از ابتدا هدف ما فروش کلیه خدمات به صورت یکجا به مسافرین نبوده است. نا گفته نماند که با توجه به کیفیت سرویس و سرعت پاسخگویی ما، اغلب مسافران پس از استفاده از یکی سرویسهای ، ما بقی سرویسهای مورد نیاز خود را نیز از ما خریداری میکنند. همچنین در طی این مدت در تلاش بودیم که استارتاپ های موفق دیگر که مخاطبین بین المللی را هدف قرار داده اند شناسایی کرده و از خدمات و محصولات آنها نیز استفاده نماییم. برای نمونه برای اولین بار با همکاری با استارتاپ موفق کشمون ، زعفران تولید شده توسط کشاورزان را مستقیما به مسافرین خارجی که در ایران بودند ارایه کردیم، از خدمات کارت بانکی مه کارت استفاده نموده و آخرین همکاری ما با استارتاپ Nomad.tous بوده که توانسیتم فعالیت مشترکی را برای ارایه تورهای عشایر بر اساس شیوه زندگی و کوچ آنها به جامعه بین المللی معرفی نماییم.

گردآوری اطلاعات معرفی ایران چقدر زمان و هزینه برده است ؟و جمع آوری اطلاعات چکونه صورت کرفته و میگیرد؟
جمع آوری اطلاعات در تپ پرشیا از روز اول جزء اولویت های اصلی ما بود و با توجه نبود نیروی متمرکز در مبحث تولید محتوا نتوانستیم زمان لازم را بگذاریم و سرعت تولید محتوا پایین بود. بعدها با اضافه شدن امیر حمیدفر به عنوان هم بناینگذار تیم ، برنامه ریزی منسجمی برای تشکیل تیم تولید محتوا به مدیریت ایشان انجام گرفت، امیر حمید فر ۱۸ سال در آمریکا زندگی کرده و به عنوان یک انگلیسی زبان میتواند بهترین تاثیرگذاری برای معرفی کار ما را داشته باشد. در حال حاضر تیم ما بالای ۵۰۰ مقاله در موضوعات مختلف برای مسافرین خارجی تولید نموده اند از جمله راهنمای سفر، نحوه ی دسترسی به خدمات گردشگری ، نحوه ی تهیه بلیط و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، درکنار معرفی اماکن تفریحی ، گردشگری، رستورانها . همچنین از این فرصت استفاده شده و از چهره های معروف ایرانی، داستانهای اصیل ایرانی ، شباهتهای فرهنگی ایران با سایر کشورها، تجربیات سایر توریست های قبلی صحبت شده است. در حال حاضر پنج نیروی تمام وقت در حال تهیه محتوی متنی ، عکس و ویدیوی هستند که بخشی زیادی از درآمد تپ پرشیا به این تیم اختصاص دارد که یکی از اهداف ما توسعه و ترویج فرهنگ جامعه ی ایرانی و نشان دادن چهره ی واقعی ایران در جامعه ی بین الملل است.

 

 

 

از زمانی شروع کار تا کنون چه تعداد گردشگر خارجی از استارتاپ تپ پرشیا استفاده کرده‌اند؟بیشتر از چه کشورهایی بوده اند؟
ما از ابتدای سال ۹۷ تاکنون (۱۷ ماه) توانسته ایم بالای ۳۰۰۰ گردشگر وارد ایران کنیم. بیشترین مخاطبان تپ پرشیا از کشورهای اروپایی نظیر آلمان ، ایتالیا،فرانسه ، هلند و بلژیک بوده اند اما ما مسافران دیگری از کشورهای آمریکای شمالی ،آمریکای جنوبی ، کانادا ، انگلیس ، کشورهای عربی چون الجزایر و تونس ، کشورهای آسیای شرقی چون سنگاپور ، چین ، کره ، ژاپن ، مالزی و تایلند نیز داشته ایم.

آیا کاربران ایرانی هم میتوانند از خدمات شما استفاده کنند؟با توجه به ناشناخته ماندن نقاط گردشگردی حتی برای هموطنانمان، آیا تپ پرشیا در موضوع معرفی این نقاط وارد شده است؟
سیاست فعلی تپ پرشیا جذب توریست و گردشگر خارجی است.به دلیل رعایت استاندارهای لازم و استفاده از راهنماهای انگلیسی زبان برای اجرای تورها ، پرداخت ما نیز بصورت ارزی و با یورو در نظر گرفته شده است و با توجه به شرایط قدرت خرید گردشگران داخلی ،عملا این تورها برای مسافران ایرانی مقرون به صرفه نیست.البته ایرانیان مقیم خارج از ایران از استفادکنندگان تپ پرشیا در حین سفر به ایران بوده اند.

یکی از مشکلات اساسی در مبحث گردشگردی تبادلات مالی با ارز جهانی است.این مشکل را چگونه حل کرده اید؟
ما برای حل این مشکل با ثبت شرکتی در آلمان و برای انتقال به ایران توسط صرافی ها یا کش توانسته ایم تبادلات مالی خود را صورت دهیم.البته یک راه حل مناسب دیگری که در یکسال اخیر ایجاد شده است استفاده از خدمات استارتاپ یک پی می باشد که این استارتاپ ایرانی با استفاده از زیرساخت کشور ترکیه درگاه پرداختی ایجاد کرده تا سایر استارتاپها بتوانند از یک درگاه مطمن تبادلات مالی بین المللی خود را انجام دهند.

گویا شما در بخش گردشگری سلامت فعالیت دارید.علت ورود به این حوزه چه بوده است و اگر آماری در این خصوص دارید بفرمایید.
در هنگام راه اندازی تپ پرشیا دور نگاهی به حوزه سلامت در کنار موضوع اصلی تپ پرشیا داشته ایم اما با توجه به تجربه ای که داشتیم نیاز بود یک تیم متخصص پزشکی در کنارمان داشته باشیم و بدون تخصص نمیشد وارد این حوزه شویم.البته مراحل ابتدایی و مذاکره با تیم متخصص پزشکی در این حوزه در حال انجام است که بتوانیم در فاز بعدی از خدمات خود در حوزه گردشگری با یک برند متفاوت رونمایی کنیم.

با توجه به هجمه ی جهانی نسبت به ایران در موضوعات اقتصادی و اجتماعی ، این موضوع را چگونه حل کرده اید؟
موضوع اعتماد بین المللی مساله ای تازه نیست و ما طی دهه های گذشته به خاطر فاصله گرفتن از جامع بین المللی نتوانستیم که از واقعیت های ایران صحبت کنیم. در حال حاضربهترین راه حل برای حل این موضوع استفاده از گردشگرانی است که به ایران مسافرت کرده اند. بایستی به توریستهایی که به ایران مسافرت میکنند به چشم سفیرهای معرفی ایران نگاه شود .موضوعی که در این سالها به آن توجه نشده است اما در تپ پرشیا با توجه به بضاعتمان و تیم ۱۵ نفره سعی کردیم با تولید محتوی مناسب و ارتباط با گردشگران ، چهره ی واقعی ایران و مردمانش را به دنیا معرفی کنیم و با همین پتانسیل رسانه هایی چون الجزیره ، شبکه ملی ژاپن NHK ، اپل دیلی هنگ هنگ ، تپ پرشیا را بعنوان یک تیم ایرانی که در اوج تحریم و سختی ها همچنان با تمام اشتیاق در حال درآمدزایی برای کشورشان هستند، به مخاطبین خود در سطح بین المللی معرفی کرده اند.
علاوه بر این ما در تپ پرشیا با توجه به تعداد گردشگری که وارد کردیم، شبکه ای از کسب و کارهای محلی چون راهنما های محلی ، راننده ها و اقامتگاه های زیادی را به درآمد زایی رساندیم و بالای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق تپ پرشیا کسب درآمد کرده اند که اگر به این مقوله توجه شود ، قطعا میتواند باعث تحول صنعت گردشگری شود.
اگر ما حقوق یک نفر ایرانی بر حسب اداره کار در طول مدت سی سال کار محاسبه کنیم و بر میانگین هزینه سفر هر مسافر خارجی که حدود ۱۰۰۰ یورو هست تقسیم کنیم ، با ورود تنها ۵۵ گردشگر میتوانیم برای هر ایرانی یک شعل مادام العمر ایجاد کنیم و این موضوع کم اهمیتی نیست ، برای کشوری که بر پایه ی فروش نفت است.

با توجه به فعالیت شما ، کدام حوزه میتواند در مبحث گردشگری مورد توجه قرار گیرد؟
به توجه به تجربیاتی که در تپ پرشیا بدست آورده ایم اکثر گردشگران ورودی ایرانی گردشگران تحصیل کرده و فرهنگی بوده که اولین مقصد آنها ایران نبوده و انتخاب آنها برای سفر به ایران از روی آگاهی و علم بوده است. این افراد بیشتر برای آشنایی با فرهنگ ایران و دیدن ایران امروز وارد کشور شده اند. به نظرم بهتر است گردشگری فرهنگی که به معرفی آداب و رسوم ، غذاها ، مراسم های سنتی اقوام ایرانی هست، مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از تنوع فرهنگی و ظرفیتهای زیاد کشورمان ، علاوه بر معرفی ایران و فرهنگ اصلیش ، در درآمد زایی موفق باشیم. گردشگری تاریخی ، گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی در اولویتهای بعدی قرار می گیرند.

عوامل اصلی موفقیت در صنعت گردشگریِ مبتنی بر فناوری اطلاعات را در چه می بینید.
میتوان این موضوع را از دو دیدگاه بررسی کرد: یکی ناتوانی آژانس های سنتی و متولیان این حوزه در استفاده از فناوری اطلاعات و بها ندادن به ظرفیت های آی تی در صنعت گردشگری و دیگری فرصت های بوجود آمده با توجه به شرایط تحریم ، بسیاری از پلتفرمهای خارجی عملا ایران را از لیست خدمات خود حذف کرده اند که از یک سو باعث عقب افتادن ایران از سایر کشورها و عدم دستیابی به بازار جهانی و از سوی دیگر باعث بوجود آمدن فرصت برای استارتاپها داخلی و فعالان گردشگری برای طراحی پلتفرمهای آنلاین ارایه خدمات در داخل از کشور شده است.

همه نسبت به ارز آوری صنعت توریسم واقف هستیم.به نظر شما با وجود آثار تاریخی و گردشگری فراوان در ایران ، علت کم توجهی به این صنعت را در چه می بینید؟
عجیب است ایران با داشتن تاریخ غنی ، آثار گردشگری فراوان و آثار ثبت شده بین المللی در یونسکو نتوانسته از این صنعت با مقایسه سایر کشورها و حتی هماسیه های خود بهره ببرد.به نظرم عدم استفاده از این ظرفیت را متوجه سازمان میراث فرهنگی بدلیل ساختار ناسالم میدانم باضافه اینکه زیرساخت موجود، از استانداردهای جهانی فاصله دارد.علاوه بر این معرفی و پرزنت خوبی از آثار تاریخی نداشته ایم نیاز است که علاوه بر معرفی کامل ، پرزنت قابل قبول و آبرومندی از آثار تاریخی خود داشته باشیم.علاوه بر این، صنعت گردشگری صرفا بروی آثار تاریخی متمرکز نیست و بخش زیادی از آن به فرهنگ اختصاص دارد. گردشگران علاوه بر مشاهده ی اماکن تاریخی ، تمایل زیادی جهت ارتباط با مردم محلی دارند و ما نباید تمرکز خود را تنها بروی اماکن تاریخی بگذاریم. با توجه به وجود فرهنگهای متنوع در کشورمان میتوانیم در کنار جاذبه های گردشگری فراوان ، از این پتانسیل برای جذب توریست به ایران استفاده کنیم اما متاسفانه بدلیل در اختیار بودن زیرساختها در دست سازمانهای دولتی و حتی آژانسهای دولتی این بخش مورد توجه قرار نگرفته است.
کافیست مسئولین سری به کشورهای چون ترکیه ، مالزی و امارات که از جمله کشورهای مسلمان نیز هستند …. بزنند تا از نزدیک زیرساختهای این کشورها در بخش اماکن تاریخی مشاهده کنند.در مقایسه با نمونه ی داخلی ، وقتی گردشگری وارد اصفهان میشود با بدترین چهره ی موجود روبرو میشود. از کشیدن حفاظ دور آثار تاریخی به بدترین شکل، تا باجه های فروش بلیط نامناسب ،کارمندان غیر حرفه ای که توانایی صحبت به زبان انگلیسی را ندارند ، از تابلوهای بی کیفیت راهنمای گردشگری تا موضوعاتی که مطمنا در شهر با آن برخورد کرده اید. تمامی اینها مواردی است که چهره ی گردشگری ایران را مخدوش نمایش میدهد. جدای از درآمدزایی ،حفظ آثارتاریخی کشورمان با کمترین مسئولیت پذیری صورت میگیرد و خیلی مواقع اتفاق افتاده که مسافرین از نحوه نگهداری ابنیه در تعجب هستند. همچنین در موارد متعددی مسافرین خارجی از اما در رابطه با المان های زیبا سازی شهری، نور پردازی های غیر حرفه ای سوال میکنند که جا داره مسولین شهرداری نیز در این زمینه تامل نموده و اجازه ندهند افرادی بدون دانش صرف ارتباط و رانت، ایده های ابتدایی را تایید نموده که نه تنها در زیبا سازی شهری تاثیر گذار نبوده بلکه باعث مخدوش شدن چهره طبیعی شهر میشوند.علاوه بر این سازمانها و شرکتهای دولتی گردشگری با بودجه دولتی در نمایشگاه های گردشگری بین المللی در خارج از کشور متاسفانه در شان و اندازه ایران حاضر نمی شوند. از عدم حضور در سالن های ویژه تا غرفه سازی و افرادی که قرار است ایران را به بازدیدکنندگان معرفی کنند. درتمامی موارد در بدترین حالت ممکن این کار صورت میگیرد. این در حالیست که کشور عمان اسپانسر یک نمایشگاه معتبر میشود، تبلیغات یک نمایشگاه در اختیار کشور ترکیه است و تبلیغات شهری که در آن نمایشگاه برگزار میشود در اختیار کشور مالزی است.این در حالیست که این کشورها به اندازه ای ایران عقبه ی تاریخی ، تنوع جاذبه های گردشگری و تنوع فرهنگی ندارند و علت آن هم حضور مدیران تصمیم گیری است که یا اطلاعاتی از صنعت گردشگری ندارند یا اجازه ورود افراد متخصص و صاحب تجربه و ایده در این حوزه را نمیدهند.

گویا شما در بخش گردشگری سلامت فعالیت دارید.علت ورود به این حوزه چه بوده است؟
در هنگام راه اندازی تپ پرشیا دور نگاهی به حوزه سلامت در کنار موضوع اصلی تپ پرشیا داشته ایم اما با توجه به تجربه ای که داشتیم نیاز بود یک تیم متخصص پزشکی در کنارمان داشته باشیم و بدون تخصص نمیشد وارد این حوزه شویم.البته مراحل ابتدایی و مذاکره با تیم متخصص پزشکی در این حوزه در حال انجام است که بتوانیم در فاز بعدی از خدمات خود در حوزه گردشگری با یک برند متفاوت رونمایی کنیم.

به نظر شما چطور می‌شود بین استارتاپ‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یک زنجیره ارزش ایجاد کرد تا گردشگری سلامت رونق بیشتری بگیرد؟
زنجیره ی همکاری در حوزه گردشگری و پزشکی جدا از هم نیستند و علت عدم موفقیت در این حوزه به سیاستهای وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی در این خصوص بر میگردد. وزارت بهداشت و زیر مجموعه هایش علاقمند به فعالیت در این حوزه بوده اند ولی متاسفانه بدون داشتن دانش برندینگ، تبلیغات و حتی گردشگری این شدنی نیست. از سوی دیگر هم آژانس های گردشگری هم بدون داشتن تیم پزشکی عملا در این حوزه موفقیتی نداشته اند و بیشتر بصورت واسطه عمل کرده اند. نبود قوانین شفاف و تعدد نهادهای متولی و عدم تفاهم وهمکاری باعث ایجاد چنین فضایی و عدم استفاده از این پتانسیل شده است. البته فعالان استارتاپی در این حوزه باعث عقب نشینی برخی نهادها بواسطه ورود درآمد ارزی برای کشور شده اند. به نظرم بهتر است هر چه سریعتر در حوزه بازاریابی و کسب وکارهای آنلاین و برون مررزی ، قوانین شفاف در راستای درآمد ارزی برای کشور مصوب شود. خوشبختانه بعد از مدت ها طی روزهای گذشته با تصویب مجلس و دستور رییس جمهور سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شده و امید است با توجه به پاسخگویی مسولان این سازمان به مجلس بتوان خروجی بهتری از این وزارتخانه در سال های پیش رو داشته باشیم.

با توجه به فعالیت شما ، کدام حوزه میتواند در مبحث گردشگری مورد توجه قرار گیرد؟
به توجه به تجربیاتی که در تپ پرشیا بدست آورده ایم اکثر گردشگران ورودی ایرانی گردشگران تحصیل کرده و فرهنگی بوده که اولین مقصد آنها ایران نبوده و انتخاب آنها برای سفر به ایران از روی آگاهی و علم بوده است. این افراد بیشتر برای آشنایی با فرهنگ ایران و دیدن ایران امروز وارد کشور شده اند. به نظرم بهتر است گردشگری فرهنگی که به معرفی آداب و رسوم ، غذاها ، مراسم های سنتی اقوام ایرانی هست، مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از تنوع فرهنگی و ظرفیتهای زیاد کشورمان ، علاوه بر معرفی ایران و فرهنگ اصلیش ، در درآمد زایی موفق باشیم. گردشگری تاریخی ، گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی در اولویتهای بعدی قرار می گیرند.

نقش دولت را در حمایت از استارتاپهایی که واقعا تولید ارزش میکنند چگونه بوده است؟
به نظرم دولت بجز ایجاد موانع بر سرراه استارتاپها ، کاری نکرده است .در حوزه گردشگری از صدور مجوز تا ارتباط با سازمان گردشگری بسیار ضعیف عملکرده است. نبود قوانین شفاف برای استارتاپ ها و سرویس های آنلاین کار را سخت تر کرده و اصناف و اتحادیه های سنتی همواره در پی متوقف کردن این بستر برای استارتاپ های به روز و چابک هستند. میتوان به جرات گفت که ارگان های ذیربط علاوه بر اینکه حمایتی نمیکنند بلکه با استناد به قانونهای دهه های گذشته عملا باعث عدم رشد استارتاپها و به دنبال متوقف کردن فعالیت آنها هستند چون بستر درآمدزایی خودشان با توجه به فساد داخلی از بین میرود. شهرک های علمی و تحقیقاتی که قرار است مرکز توسعه و رشد باشد بدلیل قوانین و بروکراسی های اداری حاکم بر آن ، پویایی استارتاپها را کاهش میدهد کما اینکه همزمان با تپ پرشیا استارتاپهای دیگری در شهرک علمی تحقیقاتی شروع به فعالیت کردند که رشد بسیار کندی داشتند و از حضور در شهرک پشیمان بودند.حضور در فضاهای اشتراکی و تعامل با متخصصین دیگر میتواند به رشد سریع استارتاپ ها کمک ویژه ای نماید.

مهمترین چالش استارتاپ تپ پرشیا در این مدت چه چیزی بوده است؟
بدلیل عدم وجود قوانین در حوزه کسب و کارهای آنلاین علی الخصوص بخش گردشگری و استارتاپها، یک بخش از چالشهای ما ، چالشهای قانونی است .چون ما نتوانسته بودیم بصورت رسمی یک آژانس مسافرتی را ثبت کنیم از بسترهای قانونی دیگرآژانس مسافرتی استفاده کردیم و چالش دیگر ما توسعه فنی زیرساختهای نرم افزاری تپ پرشیا است و در این راستا به دنبال تشکیل یه تیم فنی متخصص هستیم و با علاقه مندانی که در این حوزه سابقه کافی داشته آمادگی همکاری هستیم.

 

تپ پرشیا در شبکه های اجتماعی 

 

logo-samandehi