یکشنبه، 03 شهریور 98 - 11:28

 

اینروزها اکثر مردم با استفاده از تلفنهای هوشمند امور روزانه خود را انجام میدهند.یکی از کارهای وقت گیر تهیه بلیط و رزرو هتل بود که گاها بدلیل سنتی بودن سیستمها افراد دچار مشکل میشدند. اما با فرا گیر شدن گوشی های هوشمند کافیست یک اپلیکشن مربوط به امورمسافرت را نصب و با چند کلیک ساده دیگر استرس بلیط و هتل را نداشته باشید.اصفهان بواسطه داشتن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری متنوع میزبان میلیونها بازدیدکننده از ایران و سایر کشورهای دنیاست و وجود شرکتهایی که بتوانند این پتانسل بالقوه را به سودآوری تبدیل کنند ضروری است. در این گفتگو به سراغ یکی از شرکتهای موفق این حوزه رفتیم. حمیدرضا اشجع موسس و مدیر مستر بلیط، متولد ۱۳۷۳ با کارشناسی مدیریت بازرگانی و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه اصفهان پاسخگوی سوالات ما در رابطه توانمند سازی صنعت گردشگری با استفاده از فناوری اطلاعات بودند

مستر بلیط در چه حوزه ای فعالیت دارد؟
یکی از بخشهای مهم سفر جا به جایی است و هدف ما ساده تر کردن مسافرت است، به همین دلیل در زمینه ی رزرواسیون آنلاین بلیط هواپیما ، قطار و اتوبوس تحت برند مستربلیط فعالیت داریم.مستر بلیط زیرمجموعه هلدینگ مسیر است که در زمینه ی گردشگردی فعالیت دارد.در حال حاضر زیرمجموعه هلدینگ مسیر علاوه بر مستربلیط، برندهای ایرپلین تیکت و آژانس مسافرتی عتیق گشت نیز فعالیت می کند.
همچنین بخشی بنام پایرتس هست که استارتاپهای گردشگردی را حمایت میکند. تاکنون استارت آپ هایی همچون رادار۳۶۱ (متاسرچ هتل)، اکیپ (کارپولینک بین شهری)، وینوپر (دستیار مجریان گردشگری) در پایرتس شکل گرفته اند.

فعالیت شما چگونه آغاز شد؟
سال ۹۲ همزمان با کنکور دانشگاه، وب سایتی را برای آژانس مسافرتی عتیق گشت که یک شرکت خانوادگی بود راه اندازی کردم. بخش قیمت بلیط ها بدلیل ثابت بودن در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت که منجر به راه اندازی یک وب سایت مستقل شد. در سالهای بعد با توجه به بازار رقابتی برند مستر بلیط را شروع کردیم.تعداد ۸۰ نفر در دفتر مرکزی اصفهان و تهران مشغول فعالیت هستند.

استقبال از مستر بلیط چگونه بوده است؟
مستر بلیط در اندروید و آی او اس قابل دسترسی است و تاکنون نزدیک به ۳۵۰ هزار نصب داشته ایم که جزو پرنصب ترین اپلکیشن در اصفهان هستیم. مستر بلیط بیشتر بروی سفرهای داخلی متمرکز است.ما روزانه دو هزار بلیط هواپیما و سه تا چهار هزار بلیط قطار و شش تا هفت هزار بلیط اتوبوس را به فروش می رسانیم که در مجموع حدودا دوازده هزار بلیط و به عبارتی هر هفت ثانیه یک بلیط می شود.

فناوری اطلاعات چه تاثیری در بهبود صنعت گردشگری میتواند داشته باشد.
یکی از اولین کاربردهای آی تی در صنعت گردشگری استفاده شرکتهای هوایپمایی در سیستم رزرو خود بوده است.به نظرم گردشگری ایران در سه نقطه ضعف دارد : اطلاعات ، دسترسی ، مدیریت.در مبحث اطلاعات با وجود پیشرفت فناوری هنوز یک پکیچ کامل در مورد تمامی شهرهای ایران در دسترس نیست و آنچه هست اطلاعات نامتمرکز در برخی وب سایتها و اپلیکیشنها و شبکه های اجتماعی .در موضوع دسترسی شاهد یک سیستم آنلاین نیستیم و در برخی موارد هنوز به شیوه سنتی و حضوری برای رفع نیازهای مقصد بایستی اقدام کرد.در مورد مدیریت ظرفیت و قیمت خدمات گردشگری با توجه به داشتن تاریخ انقضاء اهمیت بالایی دارد .فناوری اطلاعات این پتانسیل را دارد که تمامی نقاط ضعف را با استفاده از ابزارهای خود مرتفع سازد.

همه نسبت به ارز آوری صنعت توریسم واقف هستیم.به نظر شما با وجود آثار تاریخی و گردشگری فراوان در ایران ، علت کم توجهی به این صنعت را در چه می بینید؟
گردشگردی زنجیره‌ای از کسب‌وکارها و خدمات در بخش‌های مختلف است که نیاز به سرمایه گذاری دارد.دو عامل کمی حجم سفرهای ورودی و کاهش گردشگردی از سبد خانوار به دلیل وضعیت معیشتی مردم و رکود اقتصادی بر این صنعت تاثیر گذار است.
برای رونق گردشگردی عوامل مختلفی نقش آفرینی میکند.یکی از این عوامل اطلاعات صحیح و آگاهی درست در خصوص یک کشور می باشد که متاسفانه در حال حاضر بدلیل تبلیغات منفی دید خوبی به ایران را در دنیا شاهد نیستیم. عامل دیگری چون تحریم امکان پرداخت ارزی را در ایران دچار مشکل کرده است.عامل دیگر عدم رونق گردشگری خارجی است که بواسطه پروازهای بین المللی مانع ارتباط موثر با سایر کشورها میشود.بعنوان مثال هواپیمایی ترکیش بعنوان یک هاب منطقه ای عمل میکند که تاثیر زیادی در ورودی و خروجی گردشگر و رونق این صنعت در ترکیه دارد.بطور کلی امکانات گردشگری ایران متنوع و کافی نیست.بعنوان مثال تعداد کل تخت هتلهای ایران با شهر دوبی برابری میکند.

نقش دولت در این سالها را در حمایت از استارتاپهایی که واقعا تولید اارزش میکنند چگونه بوده است؟
دولت در این سالها تلاشهایی را بصورت حمایت از استارتارپها در قالب طرحهای حمایتی ، معافیتهای مالیاتی و بیمه ای و تسهیل مجوزهای کسب و کار صورت داده است اما کافی نیست

مهمترین چالش استارتاپ شما در این مدت چه چیزی بوده است؟
یکی از چالشهای ما عدم وجود منابع انسانی متخصص علی الخصوص در شهر اصفهان است که باعث مهاجرت شرکتها به تهران میشود که علاوه بر خروج از اصفهان ، هزینه های بیشتری را برای ادامه فعالیت به شرکتها تحمیل میکند.مورد دیگر ارتباط با دولت در خصوص موضوع مالیات و بیمه با توجه به فعالیت مستربلیط در قالب شرکتهای دانش بنیان است که هنوز شاهد نگاه سنتی از سوی بخش حاکمیتی به این نوع کسب و کارها هستیم.

logo-samandehi