دوشنبه، 28 آبان 97 - 04:42

 

آیا یک سلسله رویدادهای پراکنده با موضوعات مختلف در حوزه کارآفرینی است؟ یا یک طرح بخشنامه ای و فرمایشی وابسته به ارگان های دولتی است؟ هزینه های برگزاری آن به عهده چه کسی است؟ آیا تنها یک تقویم آنلاین برای معرفی رویدادهای از پیش طراحی شده از جانب فعالین اکوسیستم کارآفرینی است؟آنچه در قالب هفته جهانی کارآفرینی در اصفهان برگزار میشود را میتوان یک زیرساخت نرم افزاری برای اکوسیستم کارآفرینی اصفهان دانست، زیرساختی که با وفاداری به اصول و استانداردهای یک رویداد جهانی به جنبه های بومی کارآفرینی در اصفهان میپردازد.

 به جرات میتوان گفت اصفهان در حوزه زیرساخت های فیزیکی مرتبط با کارآفرینی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، مراکز رشد دانشگاه ها، شتاب دهنده ها و صندوق های سرمایه گزاری جسورانه نمونه هایی از این مفهوم هستند. و آیا نتیجه فعلی رضایت بخش بوده است؟ اگر ملاک تعدد شرکت ها و استارت آپ ها و رویدادها باشد شاید بتوان از نتیجه دفاع کرد ولی اگر به سراغ معیارهای کیفی و یا آمار های رسمی و غیررسمی در مورد موفقیت اقتصادی این شرکت ها و استارت آپ ها بزنیم نتیجه رضایت بخش بنظر نمیرسد.

 

 

 

در یک نگاه تمثیلی ما با یک کارخانه (اصفهان) مواجه هستیم با ابزار تولید فراوان(مراکز رشد و…) ، نیروی انسانی آماده(دانشجویان و فارغ التحصیلان متعدد) و سرمایه ی انباشته(در صندوق ها و نهادهای حامی) ولی نتیجه رضایت بخش نیست! بنظر نگارنده، مسوولین امر در پاسخ به این مشکل غیرکارآفرینانه عمل کرده و همواره در جست و جوی “یک حلقه مفقوده” دست به خلق قسمت های جدید در این کارخانه میکنند که در قدم اول چابک بودن را از این کارخانه یا به تعبیری اکوسیستم میگیرد. در همان نگاه تمثیل وار مدیران آن کارخانه از مهندسین صنایع درخواست میکنند که با “طراحی، بهبود و ایجاد سیستم‌های یکپارچه متشکل از انسان، مواد ، تجهیزات و انرژی” مشکل را مرتفع سازند.

تعبیر “زیرساخت نرم افزاری” که در پیشتر به برگزاری هفته جهانی کارآفرینی اطلاق شد یکی از راه حل هایی است

که ازآن به عنوان یک زیرساخت نرم افزاری راهگشا میتوان نام برد.

این زیرساخت برای سومین سال متوالی و توسط محمد زاهدی، بنیانگذار وبسایت اصفهان پلاس برگزار میشود و هماهنگی های مرتبط با این هفته از اواسط شهریور با فعالین حوزه کارافرینی صورت گرفته است. و پیش بینی میشود به صورت مفصل تری در سال های آینده ادامه یابد.

در سال ۹۷ هفته جهانی کارآفرینی با استقبال ویژه و مشارکت بیش از ۴۰ برگزارکننده از میان ادارات دولتی، ارگان های خصوصی، دانشگاه ها، مراکز کارآفرینی، شتابدهنده ها و مراکز کار گروهی با بیش از ۷۰ رویداد مختلف در سراسر شهر اصفهان برگزار میشود.

جزییات و برنامه های مرتبط با این رویداد در وبسایت: isfahanweek.ir موجود است. به امید یک اکوسیستم کارآفرینی پربازده تر از همیشه در سال کارآفرینانه بعدی.

logo-samandehi