سه شنبه، 05 شهریور 98 - 04:01

 

به طور کلی فناوری اطلاعات در همه زمینه ها و صنایع نقش تسهیل گری دارد اما به طور خاص در صنعت بزرگ گردشگری چه مزیت های ویژه ای دارد؟ در زمینه رزرواسیون مدتهاست که اکثر افراد از خدمات فناوری اطلاعات استفاده می کنند اما این فناوری می تواند انقلاب جدیدی در گسترش بازار خدمات گردشگری ایجاد کند.
اما خدمات تخصصی تری مثل مکان یابی و به دست آوردن اطلاعات در مورد مقاصد گردشگری هم نقش بسیار مهمی دارند به همین دلیل بحث تولید محتوا نقش پررنگی در این خصوص خواهند داشت.
موضوع این است که محتواهای جدید مانند عکس و ویدئوی ۳۶۰ درجه، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به دلیل نیاز به تجهیز هوشمند فقط بر روی پلتفرم فناوری اطلاعات قابل استفاده هستند و رسانه های قدیمی مانند تلویزیون، لااقل با تکنولوژی فعلی، از این قافله جا مانده اند.
از نظر سازمان جهانی گردشگری UNWTO سفر شامل مراحل زیر است:
۱٫ رویا پردازی :
در اولین مرحله، گردشگر در مورد سفر خود خیال پردازی می کند و هر چه داده های بیشتری داشته باشد و حس قوی تری نسبت به سفر خود پیدا کند احتمال تبدیل شدن او به یک گردشگر بالفعل بیشتر می شود. فناوری اطلاعات و به خصوص رسانه های جدید که به او حس بودن در محیط را می دهد می تواند به رویا پردازی کمک شایانی کند.
۲٫ برنامه ریزی سفر :
در صورتیکه گردشگر تصمیم به سفر بگیرد، بر اساس مقصد سفر نیاز به برنامه ریزی دارد. در این بخش نیز دسترسی به تجربیات سفر دیگران، مسیریابی و اطلاعاتی که در خصوص مقصد مورد نظر دارد برنامه ریزی صورت می گیرد که در این بخش نیز وب سایت ها و اپلیکیشن ها مهمترین منابع برنامه ریزی محسوب می شوند.
۳٫ رزرواسیون :
رزو هواپیما یا سایر وسایل حمل و نقل و همچنین رزو هتل و اقامتگاه مرحله بعدی سفر است که اپلیکیشن ها و وب سایت های رزرواسیون بهترین گزینه در این خصوص هستند.
۴٫ تجربه سفر :
سپس سفر انجام می شود و گردشگر به کمک پلتفرم های فناوری اطلاعات می تواند و مایل است که تجربه سفر خود را با دیگران به اشتراک بگذارد که این اطلاعات استارتر سفر دیگران به همان مقصد محسوب می شوند.
۵٫ به یاد آوری سفر :
با یادآوری خاطرات خوب یا بد سفر است که گردشگر تصمیم به سفر بعدی را می گیرد یا از سفر بعدی منصرف می شود، محتواهای تولید شده توسط خود او و دیگران که در اپلیکیشن های به اشتراک گذاری محتوا و شبکه های اجتماعی مهمترین منابع این مرحله هستند.
همانطور که می بینید در تمامی این مراحل فناوری اطلاعات مهمترین منبع برای یک گردشگر است و شاید برای اکثر گردشگران اصولاً بدون اپلیکیشن های این حوزه غالب موارد قابل تصور هم نباشد.
کاهش هزینه های سفر و مدیریت بهتر منابع مالی گردشگران و همچنین امکان انتخاب مقاصد متنوع و جدید به کمک اطلاعات سفر دیگران و محتواهای محاوره ای جذاب از مزایای بسیار مهم فناوری اطلاعات می باشد که کشورها را وادار می کند برای گسترش درآمد گردشگری که یکی از مهمترین و پاک ترین منابع مالی برای توسعه پایدار هستند هزینه کنند و به گسترش هر چه بیشتر این پلتفرم ها کمک کنند.
واقعیت مجازی، شبیه سازی دنیای واقعی یا حتی تخیلی بر روی یک تجهیز تعاملی هوشمند می باشد. در صنعت گردشگری بینایی اهمیت ویژه ای دارد به همین دلیل این فناوری می تواند در گسترش انقلابی بازار گردشگری اهمیت ویژه ای داشته باشد.
ویلیامز و هابسون در ۱۹۹۵ طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که مکانهای گردشگری مجهز شده به امکانات واقعیت مجازی با امکانات تعاملی می توانند تأثیر زیادی در رفتار برنامه ریزی گردشگران داشته باشند و بنابراین می توانند در کل بخش گردشگری تأثیرات شایانی داشته باشند.
ویلیامز در ۲۰۰۶ درباره چگونگی تأثیر فناوری واقعیت مجازی در کنار چند رسانه ای در کمک به بازاریابی مقاصد گردشگری برای ایجاد تجربیات به یاد ماندنی برای ایجاد وفاداری و ادراک برند صحبت کرد.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از فناوری واقعیت مجازی این است که مشتری می تواند قبل از سفر آن مقصد را ببیند و حس بودن در آن را تجربه کند. مزیت این فناوری درگیر کردن احساسات مشتری علاوه بر اطلاعات و آگاهی های قبلی اوست که این تجربه می تواند در مکان امن و دلپذیری مانند خانه ایجاد شود و به روند تصمیم گیری او کمک کند. تصاویر و تجربیات مشتری از مقصد در ذهن او می ماند زیرا پیام های مبتنی بر تجارب و احساسات اهمیت بیشتری نسبت به اطلاعات برای تصمیم گیری در خصوص سفر دارند، اینکه مشتری بداند می تواند در مقصد منتظر چه تجربیاتی باشد.
در واقع واقعیت مجازی می تواند تأثیر عمده ای در توسعه مدیریت مقصد داشته باشد و مقاصد مشتری را به جاهای جدیدتری گسترش دهد.
سازمان گردشگری استرالیا در اواخر ژانویه ۲۰۱۶ با نظرسنجی از بازدیدکنندگان به این نتیجه رسید که مشتریان سواحل بکر و محیط های ساحلی مهمترین مزیت رقابتی این کشور در صنعت توریسم می باشد بنابراین با هزینه ۲۵٫۸ میلیون یورو پروژه تولید محتوای ۳۶۰ درجه را از این مکانها تحت نام Australia.com راه اندازی کرد اما در ماه اول ارزش افزوده ای معادل ۵۴ میلیون یورو به دست آورد.
اما از موضوع دیگری نیز غافل نشویم، دنیای صنعتی با افزایش سریع جمعیت سالمند و از کار افتاده روبروست که روز به روز بر درصد آنها افزوده می شود و این افراد به سرگرمی نیاز دارند اما به دلیل کهولت سن، سفر برای آنها سخت و پرمخاطره است، به کمک واقعیت مجازی و تجهیزات تعاملی وابسته می توانیم آنها را در خانه یا آسایشگاه خودشان به سفرهای جذاب به هر جای دنیا ببریم و تجربه نزدیک به واقعیت را به آنها ببخشیم در ضمن به این جمعیت بزرگ افراد معلول و ناتوان را هم اضافه کنید و البته از دیدگاه تجاری نیز این به معنای بخش بزرگی از بازار جدید است که رقابت بسیار جدی برای آن در آینده نزدیک شکل خواهد گرفت و مفهومی به نام «گردشگری مجازی» بسیار رایج خواهد شد هم به عنوان جایگزینی کم هزینه برای سفر و هم به عنوان بخش جدیدی از صنعت سرگرمی.

 

نویسنده : سهراب پور خلیلی

logo-samandehi