سه شنبه، 30 اردیبهشت 99 - 08:12

 

 

پیش‌بینی اقتصادی، یکی از پرچالش‌ترین فعالیت‌های بشری تا کنون بوده که با ظهور هوش مصنوعی در این حوزه در سال‌های آتی می‌توان این نوع پیش‌بینی را امری بدیهی تلقی کرد. با توجه به اتفاقات اخیر و عدم ثبات اقتصادی، این امر با سختی‌های دوچندان مواجه شده است. جهت بالا بردن دقت پیش‌بینی سال ۱۳۹۹ در این تحلیل، از کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه اصفهان، سعید خادمی، کارشناس ارشد مدیریت سیستم و بهره‌وری بابک کفاش و دبیر کمیسیون کسب‌وکارهای نوین نظام صنفی حمید گودرزی بهره گرفته‌ایم.
با نگاهی به روند نزولی ارزش نفت، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که درآمد نفتی دولت به سطح پایین‌تری تنزل یابد. از این رو بررسی بودجه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که دولت درآمد از طریق مالیات را به‌عنوان راه حلی جایگزین درنظر گرفته است. اما این مساله چه تاثیری بر استارتاپ‌ها خواهد گذاشت؟همگام با رشد اقتصادی در شرکت‌های کوچک و متوسط و افزایش بنگاه‌های سودآور، میزان درآمد دولت هم از طریق دریافت مالیات افزایش خواهد یافت. لذا در این سال موارد دست‌وپاگیر برای ایجاد کسب‌وکار و چرخه‌های طولانی و فرسایشی برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها و شرکت‌ها به حداقل خواهد رسید. می‌توان سال ۹۹ را سالی با نرخ بالای پیدایش کسب‌وکارهای نوین پیش‌بینی کرد.
نکته‌ی قابل توجه دیگر هشدار اخیر سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا –ناسا- است که برخورد شهاب‌سنگی با ابعاد بیش از ۴ کیلومتر به زمین را در اردیبهشت ۱۳۹۹ محتمل دانسته است. این امر جذابیت رویدادهای نجومی در دنیا را افزایش می‌دهد و از این رو استارتاپ‌های مرتبط با مباحث نجوم و فضانوردی، موقعیت خوبی برای ورود به بازارهای وسیع‌تر را تجربه خواهند کرد.
با توجه به تاثیر شدید و مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و تغییر پارادایم کنونی و ایجاد سبک زندگی جدید، می‌توان ظهور و یا حذف برخی کسب‌وکارها درصورت عدم تغییر را پیش‌بینی نمود. با افزایش سوپرمارکت‌های آنلاین، رقابت بیشتری بین این استارتاپ‌ها رخ می‌دهد که مانند گذشته بحث دسترس‌پذیر بودن و رقابت در قیمت، احتمال ادغام این استارتاپ‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. در این بین استارتاپ‌هایی که خدمات مکمل سوپرمارکت‌های اینترنتی را ارائه می‌کنند نیز از رونق خوبی بهره خواهند برد؛ سامانه‌هایی همچون ارسال مرسوله، پیک، باربری و … .
تاثیر منفی بر استارتاپ‌های گردشگری برکسی پوشیده نیست. تغییر مدیریت در استارتاپ‌هایی هم‌چون علی‌بابا و مستربلیط بدیهی می‌باشد. تعدیل کارمندان، محافظه‌کاری و عدم توسعه از نگرش تیم مدیریتی جدید خواهد بود.
با توجه به کمبود نقدینگی و کم شدن تقاضا، کسب‌وکارها تمایل بیشتری به سیستم‌های مالیِ اعتباری و تهاطری خواهند داشت. با توجه به میزان بالای تعدیل در کسب‌وکارها، فریلنسری رونق بیشتری پیدا کرده و شرکت‌ها به جذب نیروهای مولتی‌تسک (همه‌فن‌حریف) روی می‌آورند. لذا موقعیت برای افزایش میزان تخصص و مهارت‌ها برای کارمندان بیشتر خواهد شد.
با افزایش تعداد فریلنسرها استقبال از فضاهای کار اشتراکی بیشتر شده؛ امری که تغییر پروتکل‌های محیطی و بهداشتی شدیدتری را برای این کسب‌وکار‌ها می‌طلبد.
تغییر مدل آموزشی از حالت حضوری به آموزش از طریق ویدیوکنفرانس و سامانه‌های آموزش مجازی و بروز هوش‌مصنوعی به‌جای معلمین جهت تصحیح سوالات نیز به آرامی به شیوه‌ای بدیهی از سیستم آموزشی بدل خواهد شد.
با رکود بازار، نیاز به بازاریابی و تغییر سبک مدیریت به مدل گرایش فروش، انتخابی بدیهی بوده و این امر باعث رشد میزان تبلیغات خواهد شد.
با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در اوایل سال ۱۴۰۰، می‌توان تکاپوی دولت برای الکترونیکی کردن انتخابات در نیمه‌ی دوم سال ۱۳۹۹ را مشاهده کرد که این مساله تکنولوژیست‌ها و فناوری‌هایی را که در حوزه‌ی نظرسنجی یا امنیت فعالیت می‌کنند تقویت نموده یا فرصت برای دیگر فعالین این حوزه را ایجاد می‌کند.
با افزایش نگرانی‌ها و فشارهای اجتماعی مانند وسواس، استرس، اضطراب و افسردگی، نیاز بیشتر به برنامه‌های مشاور آنلاین، افزایش تمایل به بازی‌های آنلاین و رشد یا تغییر کسب‌وکارهای زیر پیش‌بینی می‌شود:
– رستورانهای بیرون بر
– روژه‌های Home Visit (ویزیت بیمار در منزل)
– برنامه های مرتبط با سلامتی و ورزش
– سامانه‌های آموزش مجازی(وبینار، ویدیو کنفرانس، LMS)
– مدیریت مالی و حسابداری
– خدمات در محل
به‌طور کل سال ۱۳۹۹ را می‌توان سال استارتاپ‌های بهره‌ور نامید؛ سالی که صاحبان کسب‌وکارهای سنتی را نیز به نوآوری و افزایش منطقه‌ی سرویس‌دهی وادار خواهد کرد.

 

 

نگارش شده توسط حمید گودرزی – سعید خادمی – بابک کفاش

 

logo-samandehi