شنبه، 01 آذر 99 - 06:39

 

۱۰۰ استارتاپ در ششم آذرماه به اصفهان می آید. در این مورد مصاحبه‌ای با آقای مجید مجیری مدیر خانه نوآوری استان اصفهان و مسئول برگزاری رویداد ۱۰۰ استارتاپ (سکوی پرتاب زاینده رود) داشتیم.

او در مورد نحوه برگزاری رویداد توضیح داد: استارتاپ‌ها در سایت ۱۰۰ استارتاپ ثبت نام اولیه خود را انجام می دهند. سپس از بین استارتاپ های ثبت نام شده ارزیابی و بررسی اولیه انجام می‌ گیرد و استارتاپ‌ های منتخب برای داوری اصلی در روز رویداد انتخاب می‌شوند و از بین تیم های راه یافته به این مرحله تعدادی برای سرمایه گذاری معرفی خواهند شد. پیش‌بینی شده است که در سکوی پرتاب زاینده‌ رود حداقل ۲۵ و حداکثر ۳۵ تیم با رقم سرمایه گذاری به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال پذیرفته شوند که تاکنون حدود ۷۰ تیم در پذیرش اولیه ثبت نام کرده اند.

داوران رویداد اکثراً از اصفهان هستند و جز فعالین اکوسیستم استارتاپی اصفهان می باشند و برخی هم از اساتید دانشگاه ها هستند. حدوداً ۶ یا ۷ داور از خارج استان هم حضور خواهند داشت.

مجید مجیری تاکید کرد که رقم سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط و اکوسیستم کارآفرینی اصفهان و برآورد و بررسی که در این راستا انجام گرفته تعیین شده است.

وی در مورد برنامه آتی خانه نوآوری اصفهان برای تیم‌هایی که موفق به جذب سرمایه می‌شوند گفت: تیم‌هایی که در ۱۰۰ استارتاپ ثبت‌نام می‌کنند و در مرحله آخر پذیرش می‌شوند توسط یک راهبر هدایت و راهنمایی می شوند. وظیفه راهبر این است که سرمایه اختصاص یافته به تیم ها را مدیریت کند تا به اهداف مشخص شده دست یابند. خانه نوآوری به عنوان یکی از راهبران رویداد وظیفه دارد اولاً KPI تیم‌ها را با آنها تعیین کند و در مسیر راهبری خدمات مشاوره‌ای را ارائه دهد تا استارتاپ به خروجی های مد نظر برسند و بعد از آن ارزیابی شود که سرمایه‌گذاری انجام شده روی تیم ها به اهداف نهایی رسیده است یا خیر. خانه نوآوری دبیرخانه رویداد است و در کنار چند شتابدهنده دیگر وظیفه راهبری تیم‌ها را هم به عهده دارد.

مدیر خانه نواوری اصفهان در مورد درصد سهام سرمایه گذاران از استارتاپ ها بیان کرد: درصد سهام و میزان سرمایه‌گذاری یک بازه منعطف است که به میزان سرمایه لازم هر تیم و صنعتی که در آن فعال است، بستگی دارد. مدل سرمایه‌گذاری در این رویداد به این شکل است که سرمایه‌گذار مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز هر تیم را تقبل می‌کند و در این مرحله سهامی نمی‌گیرد. زمانی که استارتاپ سرمایه را جذب کرد و برنامه‌هایش پیاده شدند و به خروجی های مدنظر رسید سرمایه‌گذاران سهام شان را مشخص می‌کنند ولی به صورت حدودی درصد سهام سرمایه گذاران حدود ۷ الی ۱۵ درصد است. در صورت عدم موفقیت استارتاپ به صورتی که استارتاپ فعالیتش را در چارچوب مشخص با راهبر پیش ببرد و به هر دلیلی به نتیجه نرسد بازگشت سرمایه الزامی نیست.

مجیری در پایان افزود: ۱۰۰ استارتاپ به جذب سرمایه برای تیم های استارتاپی هر استان با سرمایه‌گذاران استانی کمک می‌کند. در واقع یک جرقه‌ای را ایجاد می‌کند که ادامه آن جرقه و شعله ور کردن این فرآیند به اکوسیستم هر منطقه بستگی دارد. خوشبختانه ما در اصفهان با استقبال خوبی مواجه شدیم. صندوق پژوهش و فناوری، خانه نوآوری اصفهان و ۱۰۰ استارتاپ این اتفاق را رقم زدند و اتاق بازرگانی به عنوان حامی اصلی این رویداد در این برنامه یاری رسان ما خواهد بود.

logo-samandehi