چهارشنبه، 25 مهر 97 - 02:04
محمد جواد بابایی دبیر کمیسیون شبکه و امنیت اطلاعات

 

باتوجه به تدوین رویکرد کمیسیون شبکه و امنیت اطلاعات و تهیه الویت‌ها لطفا بفرمایید چقدر به اهداف تعیین شده رسیده‌اید؟ همچنین یکی از تکالیف کمیسیون‌های سازمان آماده سازی تیپپ قراردادها و همچنین تعرفه‌ها می‌باشد کمیسیون شما در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

 در راستای نیل به اهداف مصوب کمیسیون شبکه و امنیت اطلاعات در دوره پنجم در مجموع تا به امروز جلسات متعددی برگزار شده است که از مهمترین موارد مطرح شده میتوان به بررسی آیین‌نامه افتا و ارایه طرح پیشنهادی به این مرکز در راستای تسهیل امر پذیرش و کسب مجوز ارایه خدمات افتایی توسط اعضای سازمان، برنامه‌ریزی در جهت حضور پر رنگ تر اعضای سازمان در کمیسیون و سایر برنامه‌های صنفی با استفاده از راه کارهایی همانند: چرخشی کردن جلسات و بازدید از مراکز داده و مراکز دانشگاهی مرتبط با موضوع کمیسیون جهت آشنایی اعضا با پتانسیل استان، برنامه‌ریزی برای حضور بزرگان و پیشکسوتان فعال در زمینه شبکه و امنیت در جلسات کمیسیون،  برنامه ریزی برگزاری سیمنارهای علمی با موضوعات روز مرتبط با ماموریت کمیسیون اشاره کرد همچنین در خصوص قرارداد تیپ ارایه خدمات شبکه و امنیت، پس از بررسی موارد با اعضای کمیسیون و اخذ نظرات حقوقی از کارشناسان امر نسخه نهایی را آماده و در اختیار کمیسیون امور صنفی و رفاهی سازمان قرار داده شد. از موارد دیگری که در کمیسیون بررسی شده است میتوان به بررسی تعرفه خدمات شبکه و امنیت ارسال شده از نصر کشور برای ارایه پیشنهادات اصلاحی و جمع بندی آن طی چند جسله  و پیگیری احداث آزمایشگاه فناوری اطلاعات در استان اصفهان اشاره کرد.

 

محمد جواد بابایی دبیر کمیسیون شبکه و امنیت اطلاعات

 

نقش و جایگاه کمیسیون در جهت تسهیل فعالیت فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات استان چیست؟

نقش کمیسیون در تسهیل فعالیت فعالان حوزه شبکه و امنیت می تواند نقش پر رنگی باشد چه از نظر دید پایین به بالا و انتقال مشکلات اعضای صنف به ارکان سازمان و پیگیری مشکلات اعضا به واسطه ارتباط مسئولین سازمان با مدیران استانی و کشوری و چه از دید بالا به پایین یعنی همفکری با اعضا در راستای تدوین راهبردی مورد نیاز اعضا در فعالیت صنفی که این مهم با مشارکت فعال و پویای اعضا محقق خواهد شد.

باتوجه به الزامات اخذ مجوز افتا توسط شرکت‌هایی که در حوزه شبکه و امنیت اطلاعات فعالیت می‌کنند کمیسیون در این خصوص چه برنامه‌هایی دارد؟

کمیسیون به منظور تسهیل امر عضویت اعضا در افتا و اخذ مجوزهای مربوطه با برگزاری جلسات متعدد اقدام به تهیه یک طرح پیشنهادی به افتا نموده است که طی آن سازمان به عنوان مجری بررسی صلاحیت و تجمیع مدارک اعضا معرفی شده است و  کمیسیون با برگزاری چندین جلسه کارشناسی نقدهای اصلاحی خود را بر روی آیین‌نامه تعیین صلاحیت افتا مکتوب و با آن مرکز مکاتبه نموده است.

باتوجه به حضور شما بعنوان دبیر کمیسیون کشوری شبکه و مراکز داده چه برنامه هایی در این کمیسیون دنبال میشود ؟

در حال حاضر بحث روز کمیسیون کشوری اصلاح تعرفه خدمات می‌باشد اما در کمیسیون‌های کشوری مباحث کلان بررسی می‌شود بعنوان مثال یکی از اهداف کمیسیون کشوری شبکه و مراکز داده تدوین ضابطه طراحی ساخت و ممیزی مراکز داده می باشد که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات  و سازمان برنامه و بودجه انجام می‌پذیرد. سایر موارد مطرح در کمیسیون شامل پیگیری بخشنامه تعدیل ارز و مشکلات گمرکی در واردات تجهیزات شبکه می باشد. همچنین کارگروه های فعال در این کمیسیون شامل کارگروه استاندارد، کارگروه حقوقی و مقررات و کارگروه تولیدی می‌باشد.

logo-samandehi