چهارشنبه، 30 مهر 93 - 11:37

 

قلمرو حیوانات شامل نمونه‌های بسیاری از اشکال مؤثر از حرکت و جنبش است، بنابراین تعجبی ندارد که ما شاهد بسیاری از ربات های الهام گرفته از حیوانات باشیم (تا کنون تعدادی از حیوانات و ویژگی های آنان مورد بررسی قرار گرفته است که از این رو ربات های آنان را ساخته اند، از این جمله حیواتات می توان به مار، یوزپلنگ و ماهی اشاره کرد) بدین منظور می توانید مقاله ای تحت عنوان معرفی ربات مار مانند شن نورد، با ویژگی های مار زنگی را مطالعه نمایید. با این حال گیاهان فقط در جای خود نشسته‌اند و حرکت مشهودی ندارند، این‌طور نیست؟

Plantoid1

در واقع، آن‌ها حرکت می‌کنند، اما نه لزوماً از یک نقطه به نقطه دیگر. با این وجود، کنسرسیوم پروژه PLANTOID در اروپا در حال حاضر در فرایند ساخت یک ربات درخت مانند می‌باشد. اما یک ربات یک جا نشین درختی چه کاری ممکن است بکند؟ در این باره باید بگوییم که نسل‌های آینده این ربات در نهایت به احتمال زیاد، در کشف و بررسی سیارات بکار برده می شوند که البته این مربوط به ربات های آینده و پیشرفته تر می باشد.

اساس ربات PLANTOID یک پلاستیک پرینت شده به صورت سه بعدی به عنوان”تنه درخت” می باشد، که یک ریزپردازنده در خود جای داده است. از دو طرف تنه چهار شاخه پلاستیکی گسترش یافته اند، همچنین برگ‌هایی وجود دارند که در واقع سنسورهای قادر به تشخیص و اندازه گیری عواملی مانند دما، رطوبت، چگالی، لمس، و عناصر شیمیایی هستند.

Plantoid

 با این حال، دو ریشه ربات در جایی قرار گرفته اند که فرایند واقعی در آن‌جا رخ می‌دهد.یکی از این ریشه‌ها، که مانند یک ریشه حساس خم می‌شود، دارای نوک لمسی مجهز شده به حسگر است. با استفاده از این سنسور، که راه خود را از طریق حرکت در خاک پیدا می کند، ریشه می تواند در هنگام مواجه با موانع جامد در خاک تغییر جهت دهد،که بسیار شبیه به ریشه طبیعی عمل می کند.همچنین می تواند مجهز به حس تشخیص شود و از مواد سمی موجود در زمین اجتناب کند.

Plantoid

ریشه دیگر (که در تصویر زیردیده می شود)در واقع قادر به رشد در بستر خود می‌باشد.این ریشه دارای نوک دوار است، که هنگام چرخش، بند حلقه‌ای از قسمت پشتی آن خارج می شود. حلقه ها به هم متصل می‌شوند تا یک ریشه لوله مانند را تشکیل دهند، و تا زمانی که نوک ریشه در حال چرخش است، ریشه همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

Plantoid

ربات PLANTOID در شکل کنونی خود، به طور عمده به عنوان یک مدل اثبات مفهوم بکار گرفته می شود. با این حال، فن آوری توسعه یافته برای ریشه های آن را می تواند به ابزارهای بهتری از جراحی آندوسکوپی منجر شود، و یا حتی به عنوان ابزاری برای تشخیص محل قربانیان زیر آوار در محل حادثه استفاده شود. تا اینجا فهمیدیم که استفاده این ربات یک جا نشین! چیزی بیشتر از کشف های فرا زمینی است.

Plantoid

 ربات های تکمیل شده نوع PLANTOID همچنین می تواند برای نظارت بر مواردی مانند شرایط خاک و سطوح آلاینده‌ها بر روی زمین استفاده شود، و یا آنها حتی می تواند برای جمع آوری داده های زیست محیطی در سیارات دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. هنگامی که این ربات به یک مریخ نورد بدون سرنشین سپرده شود، PLANTOID می تواند از طریق ریشه هایش خود را در محل امنی نگه دارد، و سپس در مورد حس کردن هوا و خاک بکار گرفته شود بنابراین به احتمال زیاد بتواند با همین ریشه ها در اعماق مریخ یا سیارات دیگر نفوذ کند و اطلاعات دریافتی خود را به زمین مخابره کند پس هنوز نیاز است که تغییراتی روی این ربات صورت بپذیرید به طوری که قادر به ارسال و دریافت داده و حتی هدایت های لازم از سمت زمین بشود که این ها هیچ کدام دور از دسترس نیست و تا زمانی که رونمایی شود، قابلیت های بیشتری بدان افزوده خواهد شد.

Plantoid

این پروژه که توسط مؤسسه دی تکنولوژی ایتالیا هدایت شده است، با همکاری دیگر اعضا متشکل از مؤسسه مهندسی زیستی از کاتالونیا (اسپانیا)، دانشگاه Studi didegli فلورانس (ایتالیا) و EPFL (سوئیس) توسعه پیدا کرده است. این پروژه در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، و پیش بینی می شود تا آوریل آینده ادامه پیدا کند.

Plantoid

در همین حال، محققان به دنبال اضافه کردن توابع دیگر به ریشه‌ها، و ابداع روش هایی هستند که ربات بتواند از محیط پیرامونش نیرو کسب کند اگر بتوان برای این ربات، حالت زایش نیرو از خود ایجاد کرد، به بهترین شکل می توان در سخت ترین شرایط از آن بهره برد و نگران منابع حیاتی این ربات نبود! شباهتهای زیستی و داشتن احساس روباتی در آینده در واقع بیانگر تغییراتی است که در آینده ربات ها را به انسان ها شبیه تر می کند و این بسیار جالب و خواندنی است!

logo-samandehi