دوشنبه، 08 اردیبهشت 93 - 06:59

 

آیا می توانید تصور کنید که شرکت نوکیا دقیقاً ۹ سال قبل از تولید اولین iPad و ۶ سال قبل از اولین iPhone، تبلت نوکیا را تولید کرده است؟ این اتفاق در واقع افتاده است. تولید این دستگاه در دقیقه ی ۹۰ و بعد از اینکه ۱۰۰۰ عدد از این تبلت تولید شد، متوقف شد و اینگونه بود که تبلت اینترنتی M510 نوکیا هیچ وقت به دست مشتریان این شرکت نرسید.

0001-Tablet-with-one-of-the-creators

خانواده ها و مشتریان خانگی بازار هدف تبلت M510 را تشکیل می دادند. اسکو یلیروسی مدیر تیم طراحی این تبلت بود که مسئولیت آزمایش قابلیت های ارتباطی آن را نیز بر عهده داشت. او دقیقاً تا زمانی که پروژه متوقف نشده بود با شرکت همکاری می کرد و پس از آن در ماه آگوست سال ۲۰۰۱ میلادی پروژه را ترک کرده و از شرکت نوکیا جدا شد.

تبلت نوکیا

تبلت اینترنتی نوکیا در زمان خودش از بهترین سیستم های نرم افزاری برای سخت افزار های آن روز بهره میبرد. نرم افزاری که بر اساس نسخه ی اولیه ی Symbian و با نام Epoc طراحی شده بود. از ویژگی های آن می توان به نرم افزار ایمیل، تقویم، صفحه ی هشدار و مرور گر اینترنت Opera اشاره نمود.

تبلت نوکیا

رابط کاربری آن طراحی شده برای صفحه لمسی بود و دکمه های عملیاتی نیز برای کنترل آن در دو طرف تبلت طراحی شده بود. صفحه نمایش آن یک صفحه کامل ۱۰ اینچی ۸۰۰ در ۶۰۰ پیکسلی LCD بود. این تبلت از باتری هایی بهره میبرد که حدود ۴ ساعت کارایی را برای آن به ارمغان می آورد که اگر شما تکنولوژی سال ۲۰۰۱ را به خاطر داشته باشید، مطمئناً تأیید خواهید کرد که وزن ۴ پوندی این دستگاه برای آن تکنولوژی بسیار معقول به نظر می رسید.

تبلت نوکیا

این  تبلت مجهز به پورت های USB،  PS/2 و نیز پورت ۳٫۵ میلی متری هدفون بود. ارتباط بدون سیم این دستگاه توسط ماژول Nokia C111 WiFi که از اتصال ۸۰۲٫۱۱b پشتیبانی کرده و سرعت آن به ۱۱ مگابیت در ثانیه می رسید، تأمین می شد. این دستگاه حتی مجهز به پایه ای بود که آن را برای استفاده بر روی میز به صورت ایستاده نگه می داشت. در واقع می توان گفت که این تبلت، در زمان خودش از تکنولوژی روز بسیار جلوتر بود. بخش تحقیقات بازاریابی شرکت نوکیا به این نتیجه رسید که تقاضایی در بازار برای این محصول نخواهد بود، و همین دلیل باعث توقف تولید آن پس از تولید ۱۰۰۰ دستگاه شد.

تبلت نوکیا

تقریباً تمام ۱۰۰۰ دستگاه تولید شده ی این محصول روانه دستگاه های خرد کن شدند. البته آقای یلیروسی معتقد است که تعداد ۱۳۰ عدد از این دستگاه شانس نجات را پیدا کردند و هر یک از افراد تیم توسعه این دستگاه توانستند یکی از آن را بدست آورند.

همانطور که اتفاق افتاد، شرکت نوکیا تبلت دیگری را تا سال ۲۰۰۵ وارد بازار نکرد، تا توانست Nokia 770 را وارد بازار کند. با توجه به گفته های آقای یلیروسی Nokia 770 از برخی لحاظ دارای قابلیت های بهتری نسبت به M510 بود. وی گفت “بعد از تولید Nokia 770 احساس کردم که همه ی تلاش هایمان باطل نبوده و از بین نرفته است.

تبلت نوکیا

در حالی که تکنولوژی امروز در حال به نمایش گذاشتن قابلیت های تبلت اینترنتی Nokia M510 است، این واقعیت که شرکت نوکیا خارج از چرخه ی تولید سخت افزاری است ما را به این نتیجه خواهد رساند که این بخش از فن آوری به طور قطع کلکسیونی است.

logo-samandehi