یکشنبه، 22 تیر 93 - 10:40

 

«پرواز چون پرنده» را می‌توان امروزه تا حد بسیاری نزدیک به واقعیت دانست، اما این وضعیت شاید برای زیر آب و افرادی که آرزوی «شنا چون ماهی» را دارند، چندان صادق نباشد. DOL-Fin را سازنده آن برای کسانی ساخته که در فکر شنایی حرفه ای چون یک دلفین هستند. ویژگی‌های این باله شنایی کاملا دلفین‌وار را برای شما مهیا می‌کند!

dol-fin-2

یک مهندس هوافضا به نام ران اسمیت با اختراعی جدید به نام DOL-Fin ادعا دارد که این آرزو را به واقعیت تبدیل کرده است. قالب اصلی این اختراع یک باله هیدروفویل یا اصطلاحا آب‌سُر عریض است که حسی مانند شنای دلفین را به شما القا می‌کند.

dol-fin-3

سازنده چندین نمونه از این DOL-Fin ها را بنا به کاربردهایش چون فری‌دایوینگ یا غواصی تولید کرده، اما در تمام آن‌ها پای فرد در محلی چون کفش یا محفظه قرارگیری پا تا زانو محکم می‌شود. (تصاویر می‌تواند دید بهتری به شما دهد.)

dol-fin-5

فریمی معلق از جنس کامپوزیت الاستومر-نایلونی متصل به باله، بالا و پایین‌شدنی چون دم دلفین را برای شناگر تقلید می‌کند. خود باله نیز از آلومینیومی محکم ساخته شده است.
dol-fin-4

قاعده‌های فیزیک در پشت عملکرد DOL-Fin شاید اندکی دشوار باشد، اما ایده پایه ای آن به این صورت است که استحکام عالی باله و بخشی که پا در آن سفت شده، باعث کاهش مصرف انرژی شناگر و در نهایت مانع از متوقف شدن حرکت فرد به هنگام پیچ و تاب خوردن‌ها می‌شود. قابلیت آب‌سُری و بزرگی باله نیز دلیل دیگری برای افزایش قابلیت هیدروداینامیکی آن شده است.
dol-fin-6

مدل حرفه ای و ساده‌تر DOL-Fin به ترتیب با قیمت ۱۲۰۰ و ۶۸۰ دلار به فروش خواهد رسید.

 [button color=”green” size=”medium” link=”http://www.gizmag.com/dol-fin-dolphin-fluke-fluke/32926/” target=”blank” ]منیع[/button]

logo-samandehi