شنبه، 30 فروردین 93 - 06:06

 

hands-on-olympus-sh-1

دوربین Olympus Stylus SH-1 که اخیراً وارد بازار شده، به پشتوانه جمع و جور بودن، لنز زوم همه کاره و سبک و شیک بودنش، قابلیت تبدیل شده به یک دوربین مسافرتی بسیار کارآمد را دارد.

در مقایسه با دوربین های کامپکت قدیمی، دوربین Olympus Stylus SH-1 به نظر جذاب و دوست داشتنی می آید که با استفاده از پوشش سیاه و نقره ای بسیار زیبا بوده و مطمئناً برای بسیاری از عکاسان یادآوری دوربین های کلاسیک PEN F خواهد بود. کیفیت پوشش این دوربین با استفاده از آلومینیوم در قسمت بالا و همچنین دکمه ها به طور چشمگیری افزایش یافته.

در واقع ظاهر این دوربین بسیار عالی به نظر می رسد، البته در ابتدا من میلی به روشن کردن آن نداشتم و فکر میکردم که با امکاناتی نچندان پیشرفته و کارایی متوسط مانند تمام دوربین های کامپکت قبلی مواجه و مأیوس خواهم شد. خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. دوربین SH-1 به طور شگفت انگیزی  نسبت به دیگر دوربین های کامپکت قوی و سریع است. فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیقی دارد و سرعت عکسبرداری ادامه دار آن ۱۱ فریم بر ثانیه است که برای تصویر بر از هر چیزی به اندازه ی کافی سریع است.

چیزی که میتونه دوربین Stylus SH-1 رو به یک دوربین حرفه ای برای مسافرت تبدیل کنه، البته غیر از سایز مناسب برای گذاشتن در جیب، لنز زوم به کار برده شده در اون هست با ۳۵ میلی متر طول فاصله ی کانونی که معادل ۲۵-۶۰۰ میلی متر است.  اما در حالی که این لنز قابلیت تغییر از حالت wide به حالت  telephoto را دارد، عکسی برداری در یک سالن نمایش تاریک با روزنه متغییر اون محدودیت های اون رو آشکار می کنه. با این حال بیشتر افراد و کاربران دوست ندارند با زوم بالا و یا در جایی تاریک عکس برداری کنند، که البته در شرایط روشن تر کارایی لنز بسیار بیشتر و با کیفیت تر خواهد بود.

 دوربین جدید Olympus Stylus SH-1

قابلیت لرزش گیر ۵ محوره این دستگاه نیز از بهترین ویژگی هایی است که در هنگام استفاده از Stylus Sh-1 از آن بهره خواهید برد. این قابلیت عکس برداری در جاهایی که نور کم است و نیاز به باز نگه داشتن شاتر دارید (ویا در جاهایی که نیاز به سه پایه داریدبرای کنترل لرزش دست) و یا در عکس برداری با زوم بالا را برای کاربران عادی امکان پذیر می کند. همچنین این لرزش گیر در نرم کردن قسمت هایی از یک فیلم لرزان که با کیفیت  ۱۰۸۰p و ۶۰ fps  گرفته شده است نقش بسزائی دارد.

البته سایز کوچک این دوربین و نیز زوم بالای همه کاره آن بر روی کیفیت تصاویر اثر خواهد گذاشت. و این تأثیر بیشتر به این دلیل است که Stylus SH-1 یک حس گر CMOS 16 مگاپیکسلی و ۲٫۳/۱ اینچی دارد که بزرگ تر از اکثر تلفن های هوشمند و کوچکتر از دوربین های حرفه ای با قابلیت تعویض لنز است. به این دلیل کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین انظار می رود که بین این دو نوع باشد.

از آنجایی که ما مجوز استفاده از حافظه SD خودمان را نداشتیم، نتوانستیم تصاویر را منتقل کرده و آنها را به طور کامل مقایسه کنیم، اما این امکان وجود داشت تا بتوانیم آنها را از نمایشگر لمسی پشت دستگاه مشاهده کنیم. در مقایسه با ساید دوربین های کامپکت، بسیار عالی بود. مطمئناً یک تا چند قدم بالاتر از اکثر تلفن های هوشمند است، البته بدون در نظر گرفتن امکان زوم بسیار بالا که این امکان رو به کاربران میده که تصاویری رو بگیرند که با تلفن های همراه نمی توانند.

 دوربین جدید Olympus Stylus SH-1

به دلیل استفاده از یک مدل پیش تولید، امکان امتحان کردن تمام ویژگی ها وجود نداشت. از ویژگی های قابل توجه این دستگاه میتوان به Wi-Fi اشاره کرد که متأسفانه غیر فعال بود و امکان تست به اشتراک گذاری تصاویر و یا عکسبرداری با فاصله را نداشت. این قابلیت در مدل هایی که روانه ی بازار خواهند شد فعال خواهد بود. دو ویژگی دیگر این دوربین، Photo Story و Art Filter می باشند که امکان ترکیب کردن چندین تصویر و نیز اعمال فیلتر هایی شبیه اینستاگرام را به کاربران می دهد.

با پرداخت تنها ۴۰۰ دلار برای دوربین Olympus Stylus SH-1، کاربران قادر خواهند بود عکس هایی بسیار با کیفیت تر از عکس های تلفن های هوشمند شان بگیرند. به لطف زوم نوری این دستگاه و نیز لرزش گیر تصویر، آنها قادر به ثبت تصاویری خواهند بود که با فاصله کانونی ثابت و یا اکثر تلفن های هوشمند امکان ندارد. بزرگنمایی برابر با ۶۰۰ میلی متر آن، دیگر دوربین های کامپکت را پشت سر گذاشته است.

در پایان دوربین Olympus Stylus SH-1 برای افرادی مناسب است که نمی خواهند دوربین های بزرگ را به همراه مجموعه از لنز های متفاوت حمل کنند. این دوربین یکی از بهترین های در میان دوربین های کامپکت به شمار می رود.

logo-samandehi