شنبه، 06 اردیبهشت 93 - 09:16

 

مقایسه بین آیفون 5s و گلکسی S5
طی هفته‌های اخیر بسیاری از همکاران من در رسانه‌های تکنولوژی بررسی‌هایی را از گلکسی S5 منتشر کردند؛ گوشی جدید و بهترین محصول همراه سامسونگ در حال حاضر. خلاصه اغلب بررسی‌های آنها این است: S5 گوشی بسیار خوبی است.
هر چند نسخه جدید گلکسی برتری‌های فوق‌العاده‌ای نسبت به نسخه قبلی ندارد اما با همین مشخصات هم سامسونگ گوشی‌ای ساخته که او را بالاتر از دیگر سازندگان دستگاه‌های اندرویدی قرار می‌دهد. شاید تنها رقیب S5 در این زمان HTC One M8 باشد که همچنان که Mooly Wood همکارم نوشته از S5 ترو تمیزتر است اما نه در کارکرد. در واقع اغلب این بررسی‌ها به شما این را می‌گوید که اگر دنبال بهترین گوشی اندرویدی هستید سامسونگ  S5 یکی از آن‌هاست.
اما این پایان داستان نیست. احتمالا بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند بهترین گوشی موبایل فارغ از سیستم عامل آن کدام است. به عبارت دیگر چگونه گلکسی اس ۵ با آیفون ۵ اس مقایسه می‌شود ؟  ایا سامسونگ اس ۵ بر گوشی ‌ای که از شش ماه قبل تاکنون بهترین گوشی اپل است غلبه می‌کند؟
 من حدود سه هفته است در حال استفاده از سامسونگ S5 هستم و من هم فکر می‌کنم این بهترین گوشی اندرویدی است که شما می‌توانید بخرید اما این بهترین گوشی داخل بازار نیست. با هر نوع مقایسی که شما در اختیار داشته باشید از سرعت و دیزاین گرفته تا راحتی استفاده و حتی کیفیت اپلکیشین‌ها آیفون برتر است. به همین دلیل اگر شما به دنبال بهترین گوشی موبایل بازار هستید من به شما آیفون ۵ اس را پیشنهاد می‌کنم.
این را به این دلیل نمی‌گویم که از گلکسی متنفرم ( چنانکه مخالفان سامسونگ می‌گویند). در واقع گلکسی اس ۵ بسیار گوشی خوبی است و اگر شما آن را بخرید قطعا ناراضی نخواهید بود . حتی گلکسی طول عمر باتری بیشتری هم نسبت آیفون ۵ اس دارد. ضمن اینکه مزیت‌هایی مثل ضد آب بودن را هم در برتری‌های خود دارد.
اما برای من این دو مزیت ( باتری و ضد آب بودن) آنقدر مهم نیست. در واقع برای بسیاری از مردم یک دلیل قانع کننده می‌تواند باعث برتری گلکسی اس ۵ بر آیفون ۵ اس شود مثلا اینکه سایز صفحه نمایش گلکسی اس ۵ بزرگتر است اما واقعیت این است که سایز بزرگتر یک مزیت نیست. برخی افراد صفحه نمایش  کوچک را دوست دارند و برخی صفحه نمایش بزرگ را. در واقع سامسونگ در ماه‌های آینده در بازار صفحه بزرگها حاکمیت خود را دیکته خواهد کرد اما آنچه احتمالا موجب نگرانی سامسونگ خواهد شد این است که احتمالا اپل امسال آیفونی را با صفحه نمایش بزرگتر عرضه خواهد کرد. در واقع اگر شما قانع شده‌اید که همه امکانات دو گوشی با یکدیگر برابر است و فقط برتری را در صفحه نمایش بزرگتر سامسونگ می‌دانید به این نکته توجه کنید که سامسونگ همین تنها برتری خود را نیز تا پایان امسال به اپل واگذار خواهد کرد در آن زمان دیگر چه چیزی سامسونگ را نسبت به اپل برتری خواهد داد؟
قصد لفاظی ندارم اما از هر جهت جنگ و رقابت بزرگان تلفن هوشمند یک جنگ ساده است. اپل دو سوم سود تجارت تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد و سامسونگ نیز حدود یک سوم دیگر آن را . هیچ کس دیگر از فروختن گوشی هوشمند پول به دست نمی آورد بنابراین هر چه اپل بیشتر به دست آورد در واقع از سامسونگ کم شده است.
در سال‌های اخیر رشد فروش آیفون کندتر شده است. بخشی از این به دلیل گران بودن آن است لذا خیلی از کاربران ترجیح می‌دهند مبلغ زیاد را برای گوشی با صفحه نمایش بزرگتر بپردازند. در این زمینه سامسونگ نسبت به اپل چالاک‌تر بوده و به این تقاضای بازار پاسخ داده است. اپل اخیرا در جریان دادگاه خود با سامسونگ حقیقتی محرمانه را فاش کرد. در یک پرزنتیشن اپل آمده بود : ”مشتریان چیزی را می‌خواهند که ما نداریم و بیشترین سود در بازار رو به رشد تلفن‌های هوشمند در بخش تلفن‌هایی ا ست که صفحه نمایش بزرگتر از ۴ اینج داشته اند“.
من دوستی دارم که در زمینه مشاوره مدیریتی فعالیت میکند و معتقد است آن سوی هر مشکلی یک فرصت هم قرار دارد. دو سال قبل اپل با اندکی اضافه کردن به درازای صفحه نمایش مشکل خود را به خوبی حل کرد و تصور میکنم امسال نیز ( هنگام معرفی گوشی جدید آیفون ) از پس این مشکل بر می آید.
مشکلات سامسونگ در ادامه راه بیشتر هم خواهد شد به خصوص بعد از اینکه کاربران مدت زمان بیشتری را با این گوشی بگذرانند. یکی از مهمترین امکانات S۵ تکنولوژی اثر انگشت است که به کاربر راحتی زیادی در هنگام ورود به گوشی می‌دهد. تکنولوژی اثر انگشت را اپل سال گذشته و در جریان معرفی آیفون ۵S به همگان نشان داد. من سامسونگ را به دزدیدن یا کپی کردن ایده اپل متهم نمی‌کنم همچنان که اپل را برای ساخت گوشی با صفحه نمایش بزرگتر شبیه سامسونگ نمی‌توان متهم کرد. تکنولوژی اثر انگشت ایده خوبی است و گوشی‌های بیشتری باید آن رابه کار ببرند.
من اما سامسونگ را به خاطر شلختگی در قراردادن تکنولوژی اثر انگشت سرزنش می‌کنم. من طی شش ماه گذشته از تکنولوژی اثر انگشت آیفون استفاده کردم و در هر ۱۰ باری که از آن استفاده میکردم ۹ بار به خوبی کار کرد. در مقابل اما تکنولوژی اثر انگشت S5 قابل استفاده نیست. تقریبا هر باری که من خواستم از آن استفاده کنم این سنسور از شناسایی اثر انگشت من ناتوان بود. این خیلی وحشتناک است که سنسور اثر انگشت حس و حال یک امکان مارکتینگ به شما بدهد تا یک امکان کاربردی و این من را نگران می‌کند که سامسونگ نوآوری‌ّهای دیگر اپل را هم تعمیم بدهد.
از نظر سرعت هم سرعت گلکسی اس ۵ واقعا بالاست اما آیفون ۵ اس سریع‌تر است. در حالی که سرعت یک قابلیت بسیار مهم برای همه کاربران به حساب نمی‌آید و به نظر می‌آید از این منظر نیز سامسونگ دچار مشکل است. در واقع این خیلی عجیب است که یک تلفن هوشمند پرچمدار جدید از گوشی ای که شش ماه قبل معرفی شده سرعت کمتری دارد. زمانی که گلکسی اس ۴ به بازار عرضه شد بسیار سریع‌تر از آیفون ۵ بود اما امسال در تست سرعتی که اخیرا صورت گرفته آیفون ۵ اس توانسته گلکسی اس ۵ را شکست بدهد.
و البته یک مشکل همیشگی هم در مورد گوشی‌های سامسونگ وجود دارد و آن این است که با دیزاین نه چندان مطلوب و نرم افزاری که اینترفیس اختصاصی منوهای آن گویی مربوط به دوران بیزانس است. سامسونگ حتی در جاهایی که برتری‌هایی دارد – مثل دوربین عکاسی – آن را آنچنان در زیر رابط گرافیکی نامناسبی مدفون می‌کند که عملا مزیت خود را از دست می‌دهد.

logo-samandehi