دوشنبه، 12 خرداد 93 - 08:04

 

سه‌شنبه هفته گذشته شرکت LG از جدیدترین پرچمدار خود یعنی G3‌‌ رونمایی کرد. هرچند قبل از این رونمایی و به سنت همیشه شایعاتی در خصوص ویژگی‌های این گوشی منتشر شده بود، اما رونمایی رسمی این گوشی پایانی بر این شایعات بود.  بسیاری از تحلیلگران اعلام می‌کنند که G3‌ با امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اش می‌تواند بهترین گوشی اندرویدی حال حاضر و برنده نهایی بازار باشد. G3‌ به‌طور همزمان در ۶شهر لندن، نیویورک، سان‌فرانسیسکو، سئول، سنگاپور و استانبول رونمایی شد و آن‌طور که خبرهای منتشر شده نشان می‌دهد عرضه جهانی این گوشی در تیرماه سال‌جاری صورت خواهد گرفت. در گزارش زیر به معرفی گوشی G3‌ و مقایسه آن به رقبای قدرتمندش یعنی Z2‌ از سونی، GALEXYS5 از سامسونگ و M8 از اچ‌تی‌سی می‌پردازیم.

 ۴ گوشی از نگاه سخت‌افزاری

 ال جی G3‌

همانطور که شایعات قبــل از رونمــــایی جدیدترین پرچمدار ال‌جی نشان می‌داد، G3‌ دارای یک صفحه نمایش ۵/۵ اینچی است که وضوح تصویر آن برابر ۲۵۶۰×۱۴۴۰‌ و تراکم پیکسلی بسیار بالای آن به ۵۳۴ پیکسل می‌رسد. صفحه نمایش G3 بزرگ‌تر از گلکسی S5 با ۵/۱ اینچ، One M8 با ۵ اینچ و اکسپریا Z2 با ۵/۲اینچ است.

ال‌جی با باریک‌تر کردن حاشیه دور صفحه نمایش توانسته بدون تغییر زیاد در سایز تلفن، یک صفحه نمایش بزرگ‌تر را در این گوشی ارائه دهد. همچنین در G3‌ تلاش زیادی برای کاهش حاشیه صفحه نمایش شده است. در واقع درحالی‌که صفحه نمایش G3 بزرگ‌تر از سه رقیب اصلی حال حاضر خود در بازار است، اما از اکسپریای z2، ۵/۲ اینچی که ۱۶۳ گرم وزن دارد و نیز M8 که ۱۶۰ گرم وزن داشته و نمایشگر ۵ اینچی دارد، سبک‌تر است، البته سامسونگ گلکسی s5‌ از هر سه گوشی سبک‌وزن‌تر است. سرعت گوشی G3 با کمک تراشه Snapdragon 801 که در آن یک پردازشگر با فرکانس ۵/۲ گیگاهرتزکوالاکوم به‌کار گرفته شده، قدرت قابل توجهی پیدا کرده است. ال‌جی در این گوشی از حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی با ۲ گیگابایت رم برای نصب نرم‌افزارهای سیستم‌عامل اندروید بهره برده.

همچنین مدل ۳۲ گیگابایتی با ۳ گیگابایت رم نیز وجود دارد و البته هر دو نسخه از کارت‌حافظه میکرو اس‌دی تا ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می‌کنند. اگر بخواهیم به مقایسه پردازنده G3 با سه رقیبش بپردازیم باید بگوییم که پردازنده هر ۴ گوشی از نوع اسنپ دراگون ۸۰۱ است که سرعت آن روی گوشی g3‌ و s5‌، ۲/۵ گیگاهرتز است.

دوربین اصلی G3 از لنز ۱۳ مگاپیکسلی به همراه لرزشگیر اپتیکال (OIS) بهره می‌برد. این دوربین قابلیت فوکوس توسط لمس صفحه‌نمایش و همچنین فوکوس اتوماتیک لیزری را نیز که پیش از این شایع شده بود، داراست. فوکوس لیزری امکان سریع‌تر کردن فوکوس دوربین و همچنین دقیق‌تر شدن آن را می‌دهد. دوربین جلوی این گوشی هم ۲ مگاپیکسلی است که به گفته ال‌جی دارای لنز روشن‌تر و همچنین زاویه دید مناسب تا ۷۷ درجه است یعنی اینکه شما می‌توانید عکس‌های سلفی باکیفیت‌تری از خود بیندازید.

در مقام مقایسه این پرچمدار جدید شرکت ال‌جی، دوربین G3 مجهز به لیزر فوکوس است که سایر گوشی‌ها ندارند و درنور کم تصاویر خوبی را برای کاربرانش ثبت می‌کند. دوربین جلوی آن نیز ۲/۱ مگاپیکسل تعریف شده که البته به پای دوربین جلو گوشی m8‌ که به ۵ مگاپیکسلی می‌رسد، نیست. در بحث حسگرها S5 از سامسونگ با داشتن امکانی مانند اثر انگشت از بقیه سرتر است.

در بحث ضدآب بودن نیز اکسپریا Z2 و S5‌ از این قابلیت بهره‌می‌برند و این در حالی است که M8‌ و G3‌ ضدآب نیستند

 G3 در طراحی

ال جی G3‌

بدنه G3‌ از جنس فلز است، این بدنه در برابر خراشیدگی مقاوم بوده، اما این به معنی ضدخش بودن در آنچه در گوشی G Flex شرکت ال‌جی شاهد آن بودیم نیست. اثر انگشت زیادی روی این گوشی باقی نمی‌ماند و در رنگ‌های مشکی، سفید ابریشمی، طلایی درخشان، بنفش ماه‌گونی و قرمز طراحی شده است.

این تلفن برخلاف آنچه شایع شده بود ضدآب نیست. استقبال کاربران گوشی‌ پیشین ال‌جی یعنی G2 از قرار دادن دکمه در پشت قاب گوشی، باعث شد این شرکت در مدل G3‌ نیز از همین روش طراحی استفاده کند، البته اندازه این دکمه‌ها در G3‌ بهبود یافته و کمی صاف‌تر شده که این کار کنترل دکمه‌ها را برای کاربرانش آسانتر از نسل پیشین این گوشی می‌کند.  اما رابطه کاربری در G3‌ با تغییرات شگرفی همراه نبوده و تنها ترفندهای جدید در بخش‌هایی ازجمله ژست‌های حرکتی برای اپلیکیشن‌هایی چون دوربین گوشی اضافه شده است. همچنان قابلیت بیدار کردن تلفن با ضربه روی صفحه نمایش که در نسل پیشین نیز دیده می‌شد وجود دارد.

همچنین بخش اعلانات یا نوتیفیکیشن‌ها نیز دچار تغییر و تحولاتی شده که ازجمله آن می‌توان به اعلام نوتیفیکیشن‌ها براساس جایی که هستید و کاری که در حال انجام آن هستید، اشاره کرد. برای مثال اگر در جلسه‌ای باشید و کسی با شما تماس بگیرد، اینکه مجددا با وی تماس بگیرید به شما اعلام خواهد شد. یکی دیگر از بخش‌های بهبودیافته گوشی G3‌ مربوط به کیبورد آن می‌شود.  کیبورد G3‌ قابلیت بهبود در طول زمان را دارد یعنی اگر شما به صورت پیوسته کلمه S را به جای D‌ بزنید، گوشی این موضوع را فهمیده و در تایپ بعدی این اشتباه را به صورت خودکار درست می‌کند. وزن این گوشی تنها ۱۵۰ گرم است و ابعاد آن به ۱۴۶/۳ در ۷۴/۶ در ۸/۹ میلیمتر می‌رسد.

 شارژ گوشی به صورت بی‌سیم

ال جی G3‌

انرژی این تلفن توسط یک باتری ۳ هزار میلی‌آمپری تامین می‌شود که قابلیت تعویض نیز دارد. در کنار این روش G3‌ امکان شارژ بی‌سیم از طریق یک کاور مخصوص را نیز به کاربرانش می‌دهد. این کاور که QuickCircle نام دارد به جز شارژ امکانات دیگری نیز به کاربرانش می‌دهد. این کاور مجهز به پنجره‌ای دایره‌ شکل است که کاربران به کمک همین پنجره امکان دسترسی به قابلیت‌های مختلف گوشی را خواهند داشت.

 به عنوان مثال با استفاده از این پنجره می‌توان بدون نیاز به باز کردن کاور به امکانات نرم‌افزاری مختلف این تلفن‌هوشمند دسترسی پیدا کرد. هنوز قیمت این کاور اعلام نشده است. ال‌جی G3‌ از هفته آینده در کره‌جنوبی وارد بازار می‌شود. درحالی‌که این گوشی در اروپا از ماه ژوئن وارد بازار خواهد شد. هنوز از زمان عرضه آن به بازار آمریکا و قیمت آن نیز اطلاعاتی منتشر نشده است.

ال جی G3‌

logo-samandehi