چهارشنبه، 08 بهمن 93 - 04:06

 

هوشمند

به تازگی دانشمندان و محققان دانشگاه ایالت متحده و چین توانسته اند روی کیبرد هایی کار کنند که منبع انرژی شان، و تامین امنیت آن ها، همه را حیرت زده کرده است. شاید با خود بگویید مگر کیبورد ها هم نیاز به انرژی دارند؟ کیبردها در ساده ترین و ابتدایی ترین نمونه ها، با استفاده از یک کابل به سیستم وصل می شدند و منبع انرژی خود را با ولتاژ بسیار کم دریافت می کردند.

صفحه‌کلید-هوشمند-با-قابلیت-تامین-نیرو،-امنیت-و-تمیز-شدن-خودکار

نسل جدید کیبورد ها در واقع این میزان انرژی را از انگشتان شما دریافت می کنند. یعنی به محض اینکه انگشت شما به دکمه های کیبورد متصل می شود، انرژی الکتریکی لازم از بدن شما به کیبرد منتقل می شود و بدین صورت کیبرد شما کار می کند. این کیبورد ها قادرند حتی بیش از نیاز خود از انرژی الکتریکی شما استفاده کنند، و با دریافت آن و ارسال ان به دستگاه های متصل به کیبرد، در برق حسابی صرفه جویی کنند.

این کیبورد ها علاوه بر تفاوت در منبع تغذیه و نحوه کارکرد، دارای ویژگی های امنیتی نیز هستند که واقعا منحصر به فردند.

این کیبورد و دکمه های آن به نیروی الکتریکی حساسیت دارند و قادر به تشخیص آن هستند. زمانی که رمز را برای سیستم در نظر گرفتید، این کیبرد به طور درونی سیستم هشدار دهنده ای دارد که اگر کسی دکمه ها را به اشتباه لمس کند، می تواند هشدار دهد.  بنابراین هرکس که ترتیب رمز را بلد نباشد مورد هشدار این کیبرد واقع می شود و کیبرد نسبت به عملکردش، پاسخی نخواهد داد.

این کیبورد ها هوشمند تر از چیزی هستند که فکر کنید. این کیبردها قادر خواهند بود کاربر اصلی کیبرد و رایانه را با توجه به ویژگی های بیومتریک نظیر اندازه انگشت ها، سرعت تایپ، ضربان الکتریکی هر فرد و… وی را تایید هویت کنند. حالا این ویژگی تکمیلی باعث می شود که حتی اگر کسی رمز را هم سرقت کند، باز به دلیل عدم تناسب ویژگی های حیاتی فرد، نتواند به سیستم وارد شود.

ویژگی قابل توجه این کیبورد جنس بدنه و دکمه های ان است که در مقابل تعریق دست، گرد و خاک و … حساس و از مورادی از این دست گریزان است و به آن اصطلاحا آبگریز می گویند. به این گونه کیبرد ها دستگاه های قابل شستشو می گویند.

این کیبورد ها هنوز قیمت گذاری نشده اند بنابراین ممکن است برای بسیاری از کاربران غیر قابل استفاده باشد. اما قطعا چندی نمی گذرد که متخصصان ما نیز سیستمی بسیار مشهور تر و کارا تر از این را تولید خواهند کرد.

logo-samandehi