سه شنبه، 02 اردیبهشت 93 - 05:42

 

x40-Galaxy-S5-Review-toranji

الان چند سالی می‌شود که سامسونگ پادشاه بی رقیب دنیای گوشی‌های هوشمند اندروید است. از زمان عرضه ی گلکسی اس۲، سامسونگ تبدیل به آن شکارگر بی رحمی‌شده است که به هیچ وجه حاضر نیست شکارش را با کس دیگری سهیم شود. در طرف دیگر و در مقابل سامسونگ، سایر کمپانی‌ها را می‌بینیم که با هم بر سر باقی مانده‌های شکار سامسونگ در حال رقابت و نزاع هستند.

این داستان، در مورد امسال نیز صادق است و هنوز هم می‌بینیم که تخت پادشاهی سامسونگ سفت و سخت بر جای خود استوار است، اما چیزی که هست این است که نشانه‌هایی می‌بینیم از اینکه شاید، این تخت سلطنت رو به سرنگونی برود. سایر کمپانی‌های بزرگ اندرویدی که از آن میان می‌توان به سونی و اچ تی سی اشاره کرد، بیکار ننشسته اند و با عرضه ی گوشی‌هایی همانند زی۲ و ام۸ به ترتیب از سونی و اچ تی سی، در حال تجدید قوا برای ضربه زدن به بازار سامسونگ می‌باشند. استقبال رسانه ای از اس۵، امسال شاید آنگونه که بایست، نبود و شور و اشتیاقی را که در سال‌های اخیر برای معرفی سایر مدل‌های گلکسی اس سامسونگ دیده بودیم را مشاهده نکردیم. آیا سال ۲۰۱۴، شروعی بر پایان پادشاهی سامسونگ می‌باشد؟ آیا قلمرو سامسونگ تا به حدی بزرگ شده است که کنترل آن را برای راهبرش دشوار ساخته است؟

پرچمدار اندرویدی سامسونگ که با طراحی جدیدش، طرز  فکر و خطی مشی جدید کمپانی سامسونگ را به رخ رقبا کشیده است. معرفی این گوشی هوشمند، آنچنان نبود که بگوییم با سونامی‌و زلزله همراه بود! اما باید یادمان باشد که اس۵، یک گوشی هوشمندی می‌باشد که برای اینکه بر آن قضاوت درستی کنیم، باید با آن کار کنیم و آن را در بوته ی آزمایش قرار دهیم. سامسونگ بر خلاف سال قبل، دیگر تلاش نکرده است که حس تجربه ی یک گوشی همه کاره را به خریداران القا کند. در عوض، سامسونگ تلاش کرده است –و این کار را به زیبایی هر چه تمام تر انجام داده است- که تعداد قابلیت‌های اضافه شده ی کمتری را برای مصرف کننده به همراه بیاورد، اما قابلیت‌هایی که نه تنها باعث پیچیدگی بیخود و بی جهت گوشی نشده اند، بلکه این قابلیت‌ها، همان‌هایی است که مشتریان و مصرف کنندگان واقعا آن را کاربردی خواهند دانست.
آیا سامسونگ می‌تواند با این گوشی، آنگونه که باید، همانند سال‌های اخیر باز هم بر ذهن و فکر مصرف کننده چیره شود؟ آیا مشتریان خواهند توانست که به اس۵ عشق بورزند؟ این سوالات و تعدادی بیشتر از این گونه سوالات را در این نقد و بررسی پاسخ خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی

x12-Galaxy-S5-Review-toranji

راستش را بخواهید، ظاهر، هیچ وقت از نقاط قوت پرچمدارهای اندرویدی سامسونگ نبوده است! خب گویا سامسونگ جدیدا به این امر پی برده است و طی هر نسل، دارد تلاش می‌کند که بدنه ی بیرونی پرچمداران خود را به سوی بهبود و بهتر شدن سوق دهد. سال قبل، گلکسی اس۴ با بدنه ی پلاستیکی براق عرضه شد و پس از آن گلکسی نوت۳ آمد و شکل جدیدی از جنس بدنه را به مصرف کنندگان نشان داد، جنسی همانند چرم مصنوعی برای درب پشتی گوشی. این شکل –اگر نگوییم جنس- از بدنه به بعضی دیگر از محصولات سامسونگ نیز راه پیدا کرد و جدیدا باز هم این کمپانی به فکر ایجاد تغییر در ساختار –و نه جنس بدنه- افتاد است.
x21-Galaxy-S5-Review-toranji

x27-Galaxy-S5-Review-toranji

این شما و این هم ظاهر جدیدی در پرچمدار جدید سامسونگ! در گلکسی اس۵، آن چرم مصنوعی با یک پلاستیک رابری با ظاهری زیباتر و طرح نقطه نقطه ای جایگزین شده است. علاوه بر این، این طراحی به گونه ای است که از نظر ما از طراحی قبلی، دلنشین تر است و باعث می‌شود که چشم، برای مدت بیشتری به آن نگاه کند؛ حال به هر دلیلی! این جذابیت بصری، در رنگ‌های آبی و طلایی بییشتر خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این رنگ‌ها، گلکسی اس۵ در دو رنگ دیگر، سپید و مشکی نیز عرضه شده است. از لحاظ تناسب بدنه ی گوشی جهت در دست گرفتنش، باید بگوییم که این گوشی به خوبی در کف دستان شما جای می‌گیرد و هیچ حس لیز خوردن و عدم امنیتی در به دست گرفتن این گوشی در کار نخواهد بود.
x30-Galaxy-S5-Review-toranji

از لحاظ اندازه، اس۵ اندکی از اس۴ بزرگتر شده است. گرچه صفحه نمایش تنها ۰٫۱ اینچ بزرگتر شده است، اما اندازه ی کلی گوشی از ۱۳۶٫۶ * ۶۹٫۸ * ۷٫۹ میلی متر در گلکسی اس۴ به اندازه ی ۱۴۲ * ۷۲٫۵ * ۸٫۱ میلی متر رسیده است. به هر حال درست است که این گوشی نسبتا بزرگتر شده است، اما همچنان کار کردن با این گوشی آسان و ایمن می‌باشد. از لحاظ  وزن، اس۵ با ۱۴۵ گرم وزن، نسبت به گلکسی اس۴ با وزن ۱۳۰ گرمی‌اش، اندکی سنگین تر شده است. حدس ما این است که سخت افزارهای اضافه شده در آن زیر بدنه مقصر اصلی این افزایش وزن هستند! اما هنوز هم اس۵، سبکتر از سایر گوشی‌های جدید مانند زی۲ سونی با ۱۶۳ گرم وزن و یا ام۸ اچ تی سی با وزن ۱۶۰ گرمی‌اش می‌باشد.

x10-Galaxy-S5-Review-toranji

x14-Galaxy-S5-Review-toranji

جدای از اندازه ی ۵٫۱ اینچی صفحه نمایش، گلکسی اس۵ در خود یک جک ۳٫۵ میلی متری هدففون و لوگوی سامسونگ را که نزدیک به قسمت بالایی گوشی می‌باشد، در خود جای داده است. زیر صفحه نمایش، می‌توان دکمه ی فیزیکی Home را پیدا کرد که بعنوان حسگر اثر انگشت نیز می‌توان از آن استفاده نمود. در کنار این دکمه، دکمه‌های حساس به لمس چندوظیفگی و بازگشت وجود دارند. برخلاف سایر کمپانی‌هایی که از دکمه‌های نرم افزاری در درون صفحه نمایش استفاده می‌کنند، سامسونگ هنوز هم دوست دارد تا روال سنتی پیشین خود را رعایت کند و دکمه‌های کنترلی را خارج از صفحه نمایش قرار دهد و در عوض کل فضای صفحه نمایش را به محتویات خود صفحه نمایش اختصاص دهد. به شخصه، این کار سامسونگ را تحسین می‌کنم! این مزیت، شاید به مرور زمان، یعنی آن موقعی که اکثر اپ‌ها بتوانند از قابلیت Immersive Mode اندروید ۴٫۴ کیت کت استفاده کنند دیگر آنچنان مهم نباشد، اما تا آن زمان، چه کسی بدش می‌آید که کل پیکسل‌های صفحه نمایش، فقط محتویات را نشان دهند؟ به کلید‌های فیزیکی بازگردیم. دکمه ی Home و دکمه‌های کنترل صدا و همچنین دکمه ی دوگانه ی قفل/پاور اس۵ واقعا خوب عمل می‌کنند. این دکمه‌ها به راحتی پیدا می‌شوند و آن صدای دوست داشتنی “کلیک”، هنگامی‌آن‌ها را فشار می‌دهید، آنها را دوست داشتنی تر می‌کند.
دکمه ی کنترل صدا، هنوز بر سر جای قبلی خود، در بالا سمت خاموش نیز تقریبا روبروی دکمه ی صدا و در سمت راست میلی یا همان زیرسرخ در پایین صفحه نمایش نیز، درپوشی را می‌توان یافت که وظیفه ی حفاظت USB 3.0 .

x13-Galaxy-S5-Review-toranji

بله! گلکسی اس۵ سامسونگ از USB 3.0 برخوردار است. خب، این خیلی خوب است اما چرا باید با یک درپوش، آن را محکم بسته باشند؟ این در واقع، بخاطر قابلیت ضدآب و ضدغبار اس۵ است. اس۵ از استاندارد IP67 پیروی می‌کند و این بدان معناست که اس۵ می‌تواند در عمق یک متری آب، بدون اختلال در عملکردش، ۳۰ دقیقه کار کند. یکی از رقبای اس۵ در این بخش، زی۲ سونی می‌باشد که از استاندارد IP58 پیروی می‌کند. این بدان معناست که زی۲ برخلاف اس۵ نمی‌تواند به خوبی از خودش در برابر غبار محافظت کند؛ اما می‌تواند تا عمق بیشتری از آب برود و مدت زمان بیشتری دوام بیاورد. اما در هر صورت، ما اینجا ، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اکیدا و تحت هیچ شرایطی این استاندارد اس۵ را مورد آزمایش قرار ندهید. فقط از اینکه اگر خدای نکرده در طبیعت یا استخر، گوشی از دست شما به درون آب بیفتد، باز هم بدون مشکل کار خواهد کرد، لذت ببرید!

x11-Galaxy-S5-Review-toranji

پشت گلکسی اس۵، جاییست که دوربین قدرتمند ۱۶ مگاپیکلسی را می‌توان دید. این دوربین که اندکی از بدنه بیرون زده است، یا یک فلش LED همراه شده که در دور و اطراف آن می‌توان لوگوی سامسونگ و اسپیکرهای دستگاه را یافت. اما این تمام ماجرا نیست! در اینجا می‌توان چیزی را دید که قبلا در هیچ پرچمداری ندیده بودیم. دقیقا در کنار فلش LED یک عدد حسگر ضربان قلب وجود دارد. اینکه این حسگر از اپ‌هایی که ادعای ثبت ضربان قلب رادارند بهتر کار می‌کند یا نه، باید دید!

بعنوان جمع بندی در بخش طراحی باید بگوییم که از اینکه شکل بدنه عوض شده است خرسندیم. این شکل؛ که به اصطلاح به آن Glam می‌گویند، نه تنها احساس بهتری را موقع کار کردن به مصرف کننده می‌دهد، بلکه از نظر ما ظاهر زیباتری را نسبت به قبل، به سری پرچمدارهای سامسونگ داده است. اگر به این مورد، قابلیت‌های ضدآب و ضدغبار هم اضافه کنیم، تنها می‌توان گفت که اس۵، در قسمت طراحی یک گوشی هوشمند تمام عیار جهت ارائه ی تمامی‌استانداردهای مهمی‌که یک گوشی می‌تواند و باید داشته باشد، است.

صفحه نمایش

x33-Galaxy-S5-Review-toranji

و باز هم این صفحه نمایش‌های AMOLED، چقدر بحث برانگیز و چقدر کارا! درست است، نسبتا کم نورتر هستند، و بله، تکنولوژی آن‌ها هم با صفحه نمایش‌های دیگر فرق می‌کند. اما وقتی که نوبت به رنگ‌های درخشان و تمیز برسد، موقعی که رنک مشکی در این صفحه نمایش‌ها رقیب ندارد، و موقعی که پای مصرف انرژی به میان باشد، چرا این صفحه نمایش‌ها کارا نباشند؟! صفحه‌های AMOLED از عمیق ترین رنک مشکلی و بالاترین کنتراست در میان صفحه نمایش‌ها برخوردارند. ترکیب این، با رنگ‌های زنده و جذاب، هر کاربری را به حسرت داشتن یکی از این صفحه نمایش‌ها وا می‌دارد.
گفتیم کم نورتر؛ اما این مربوط به قبل است! خبر خوب درباره ی صفحه نمایش‌های AMOLED اینکه سامسونگ از تمامی‌نقاط ضعف این صفحه نمایش‌ها خبر داشته است و تقریبا تمامی‌عیوب آن را رفع کرده است. در دفعه هم که یکی از این صفحه نمایش‌ها را بر روی پرچمداران جدیدش قرار می‌دهد، آن را بهبود می‌بخشد. خوشبختانه بار دیگر، ما شاهد این ماجرا هستیم که سامسونگ با برداشتن گام‌هایی در جهت بهبود این صفحه نمایش‌ها، حتی بیشتر از قبل در مسیر درستی قرار گرفته است.

x1-Galaxy-S5-Review-toranji

در این صفحه نمایش، آنقدر مقدار روشنایی زیاد شده است که می‌توان گفت این صفحه نمایش از این جهت، در رده ی LCDها قرار می‌گیرد. با حداکثر روشنایی ۴۴۰ نیت، و در حالت روشنایی هوشمند، تا حداکثر ۶۹۸ نیت می‌توان روشنایی از این صفحه نمایش انتظار داشت. این در حالی است که روشنایی اکثر صفحات LCD تا ۵۰۰ نیت می‌باشد. خوانایی تصویر در زیر نور خورشید به هیچ وجه بد نیست، در واقع می‌توان گفت که عالی است! البته افزایش روشنایی صفحه نمایش، یعنی کاری که تقریبا تمامی‌کمپانی‌های دیگر روی آن تمرکز کرده اند، یک روی سکه است. بله، افزایش روشنایی برای افزایش دید در فضاهای باز عالی است، اما آیا شما همیشه زیر نور آفتاب به سر می‌برید؟! خیلی از ما عادت داریم که شب، نصف شب و یا حتی بامداد و گرگ و میش، آن وقتی که از خواب بیدار می‌شویم و یا قبل از خواب، سری به گوشی هوشمندمان بزنیم. در این اوقات از شبانه روز، اگر نور صفحه نمایش نتواند به اندازه ی کافی کم شود، به مرور زمان چشمان مان را دچار مشکل خواهد کرد. و این، دقیقا جایی است که صفحه نمایش اس۵ به یاری شما خواهد آمد. این صفحه نمایش به گونه ای طراحی شده است که می‌تواند تا حد غیرقابل باور ۲ نیت نور صفحه را کم کند. واقعا کار با این صفحه نمایش چه در روشنایی روز و زیر نور خورشید و چه در تاریک ترین لحظات شب، بسیار لذت بخش است. تمامی‌این‌ها باعث شده است که این صفحه نمایش، یکی از بهترین‌ها برای مطالعه ی کتاب و تماشای محتوا باشد.
خوشبختانه این صفحه نمایش در نشان دادن رنگ‌ها نیز قدت و تعادل بالاتری را نسبت به قبل کسب کرده است، اما متاسفانه هنوز هم این صفحه نمایش از یک صفحه نمایش تماما متعادل فاصله دارد. ولی باید گفت که با وجود مودهای مختلف صفحه نمایش، شما به عنوان مصرف کننده حق انتخاب دارید و داشتن حق انتخاب، یعنی احترام به مصرف کننده و دقیقا این همان کاری است که سامسونگ با صفحه نمایش خود به همگان ثابت کرده است. این مودهای مختلف، جایی کمتر و جایی بیشتر از فضای تعادل رنگ sRGB را اشغال می‌کنند. بد نیست اشاره کنیم که تم این صفحه نمایش اندکی آبی می‌باشد که این، به دلیل پررنگ تر بودن حضور رنگ‌های سبز و آبی در قیاس با رنگ قرمز است. در مود استاندارد، دمای رنگ این صفحه نمایش به ۸۰۰۰ کلوین می‌رسد که نشان دهنده ی سرد بودن تصویر است. با رفتن به حالت Professional Photo، دمای رنگ به ۷۲۰۰ کلوین می‌رسد که خب بهتر از مود استاندارد می‌باشد؛ اما هنوز هم با دمای مرجع که ۶۵۰۰ کلوین است، فاصله دارد. پارامتر Delta E هم در این صفحه نمایش در حالت استاندارد، برابر با ۷ و در حالت Professional Photo، برابر با ۶٫۱ می‌باشد. شاید شما تعریف دقیقی از این پارامتر نداشته باشید، بنابراین بد نیست اضافه کنیم که این پارامتر، نشان دهنده ی میانگین خطاهای رنگ نسبت به عدم صحت نشان دادن رنگ می‌باشد و هر چه که این عدد کمتر باشد، بهتر است. در این تست، Delta E تا ۲ یعنی خوب، از ۲ تا ۵ یعنی قابل قبول اما نزدیک به نقطه ی خطر، و همانطور که حدس می‌زنید، بالای ۵ یعنی غیردقیق. از آنجایی که این پارامتر در اس۵ بالای ۵ است، نشان دهنده ی این است که دقت رنگ در این صفحه نمایش به هیچ وجه خوب نیست. جاذبه ی گاما نیز بین ۲٫۲۵ تا ۲٫۳ برای این صفحه نمایش، در حال نوسان می‌باشد. این بدان معناست که اندکی با مقدار مرجع، یعنی ۲٫۲ فاصله دارد و تصاویر، کمی‌از حالت معمول، در این صفحه نمایش، تیره تر نشان داده می‌شوند. رنگ‌های آبی و سبز کاملا در محدوده ی استاندارد هستند و این در حالی است که رنگ قرمز، از حالت مرجع پایین تر است. با فعال سازی حالت Cinema، این اعداد اندکی بهتر می‌شوند، اما به دلیل کمبود رنگ قرمز، در این حالت صفحه نمایش خیلی سردتر و بی روح تر از قبل خواهد شد.

x8-Galaxy-S5-Review-toranji

طبق روال صفحه نمایش‌های Super AMOLED، زاویه ی دید بی نظیر است. خب، مسلما با کج کردن و زاویه دادن به صفحه نمایش، بعضی از رنگها دچار تغییراتی جزئی می‌شوند، اما روشنایی و تضاد تغییر نمی‌کنند. خب البته این مزیت، موقعی خود را به صورت کامل نشان خواهد داد که شما و دوستانتان دور هم نشسته و مشغول تماشای فیلمی‌یا فعالیت‌های این چنینی باشید! در ضمن، زاویه ی دید وسیع، در جاهای دیگری همانند مطالعه نیز به کار خواهد آمد. اما در مجموع، داشتن زاویه ی دید بالا، از مزیت‌های مهم یک صفحه نمایش محسوب می‌شود.

رابط کاربری

x44-Galaxy-S5-Review-toranji

اگر بخواهیم به طور کاملا خلاصه بگوییم، باید  گفت رابط کاربری بسیار مدرن تر و به رابط‌های کاربری فلت بسیار نزدیک تر در عین حال ساده، سبک زیبا ولی با ایراد شده است!
سامسونگ برای آخرین پرچمدار خود بسیار سعی کرده است که بتواند یک محصول کاملا جدید را معرفی کند. این تازگی محصول همه جانبه می‌باشد. اگر در نگاه اول بخواهیم رابط کاربری تاچ ویز جدید را مقایسه کنیم باید بگوییم که شما اشتیاق بسیاری در کار با این محصول پیدا می‌کنید. این یک نوع حس کنجکاوی است ولی بعضی اوقات نیز کمی‌باعث دردسر شده و پیدا کردن بعضی از پارامتر‌ها کمی‌سخت است.
این رابط کاربری از اندروید ۴٫۴ کیت کت قدرت می‌گیرد و بسیار زیاد بر ساده سازی مسطح بودن آن توجه شده است. تقریبا ۹۰ درصد ایکن‌ها و ویجت‌های خود سامسونگ به صورت تخت طراحی شده. بیشتر سعی شده است رنک‌ها به صورت تک رنگ استفاده شود تا به صورت یک طیف رنگی. تغییراتی که در رابط کاربری ایجاد شده است باعث روانی بهتر نیز شده است به طوری که جابه جایی در منو‌ها بسیار سریع تر از قبل است. البته در مدت زمانی که در حال تست این اسمارت فون بودیم، لگ‌هایی را در رابط کاربری تاچ ویز نسخه اگسینوس متوجه شدیم و نکته جالب در نسخه‌های اسنپدراگون بود که این لگ کوچک را نداشت و روان تر از نسخه ۸ هسته ای آن بود.

دفتر تلفن

در سری  S، سامسونگ از تنوع رنگی خوبی استففاده کرده است. این تنوع رنگ را در اپلیکیشن‌های اختصاصی خود سامسونگ میتوانیم ببینیم. در قسمت دفتر تلفن اس ۵ شاهد استفاده زید از رنگ‌های تیره هستیم. این رنگ‌های مشکی و تیره در صفحه نمایش AMOLED  بسیار زیبا بوده و در دفتر تلفن تقریبا همه چیز در دسترس است. تصاویر بزرگ از مخاطبین و منو‌های منظم تجربه خوبی را برای ما رقم خواهد زد.

پیام رسان

اگر شما هم از اندروید ۴٫۴ استفاده کرده باشید مطمئنا متوجه شده اید که برای بعضی از قسمت‌های سیستم عامل، مخصوصا در قسمت پیام رسان شما نیاز دارید که یک اپلیکیشن را به عنوان اپلیکیشن اصلی انتخاب کنید. در تجربه ای که با ورژن‌های قبلی تاچ ویز داشتیم، پیام رسان سامسونگ زیاد جالب نبود و در کل کمی‌کسل کننده بود! ولی در این رابط کاربری جدید پیام رسان بسیار زیبا تر شده و حس خوبی را موقع کار با آن به کاربر انتقال می‌دهد.
کیبورد QWERTY آن بهبود‌های چشمگیری را داشته است و میزان دقت به مراتب بالاتر رفته است. در ابعاد کیبورد کمی‌تغیر را مشاهده کرده البته این مزیت‌ها زمانی است که شما در حال استفاده عادی از اسمارت فون خود هستید و اگر صفحه را بچرخانید و قصد استفاده ان در حالت افقی را داشته باشید، میزان فاصله حروف صفحه کلید از هم، کمی‌برای شما آزار دهنده بوده.

حسگر اثر انگشت

x30-Galaxy-S5-Review-toranji

دقیقا زیر صفحه نمایش ۵٫۱ اینچی داخل دکمه home  این بار سامسونگ خلاقیتی دیگر به خرج داده است. البته این فناوری برای اولین بار نیست به خاطر این که در پرچمدار سال گذشته اپل قبلا مورد استفاده قرار گرفته بود البته با یک تفاوت کاملا اساسی. نام این فناوری سامسونگ Fingerprint sensor است که از نام فناوری  Toch IDتفاوت  کاملا گویا می‌شود. برای استفاده از اثر انگشت در اس ۵ شما باید اسمارت فون خود را روشن کنید و بعد از آن از بالا به پایین انگشت خود را بکشید تا بتوانید از این لایه امنیتی عبور کنید.
کاربر می‌تواند برای خود ۳ اثر انگشت ذخیره کند و از این قابلیت برای دسترسی به حساب کاربری سامسونگ خود، باز کردن قفل اسمارت فون و پرداخت از طریق PayPal  را انجام دهد. البته گفتنی است کهSDK  توسعه آن نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است که بتوانند از این قابلیت استفاده کنند. بر خلاف اپل که این قابلیت را برای توسعه دهندگان عرضه نکرده است.
اگر را بخواهیم بگوییم، باید گفت که استفاده از سنسور اثر انگشت در گلکسی اس ۵ راه کار مناسبی برای باز کردن اسمارت فون نیست، ولی قابلیت مفیدی می‌باشد که البته اگر کاربران ایرانی برای پرداخت‌های خود میتوانستند از این فناوری استفاده کنند شاید خیلی مفید تر واقع می‌شد.

سنسور ضربان قلب

x37-Galaxy-S5-Review-toranji

قابلیت مفید دیگری که در گلکسی اس ۵ قرار دارد، سنسور ضربان قلب آن است که برای دنبال کردن سلامتی خود طراحی شده است. اگر شما هم اهل ورزش کردن باشید حتما برای شما مفید واقع می‌شود.در تستی که انجام شد، نشان از اختلاف کمی با دستگاه‌های پزشکی است. البته یک نکته را ذکر کنیم اگر شما طی دو مرتبه ضربان قلب خود را اندازه گیری کردید و شاهد یک اختلاف عجیب شدید، باید بگوییم که خود سامسونگ هم تاکید کرده است که حداقل فاصله زمانی برای سنجش ۲ الی ۳ دقیقه باشد.

x39-Galaxy-S5-Review-toranji

در این که آیا واقعا این سنسور ضربان قلب برای یک اسمارت ضروری است یا خیر خیلی شک داریم، برای این که با کمی جستجو در مارکت‌های اندروید شما میتوانید اپلیکیشن‌های مشابه را که این عمل را توسط دوربین انجام می‌دهند را پیدا کنید. و اگر با این سنسور مقایسه کنید تقریبا در یک سطح می‌باشند. ولی در اپلیکیشن سلامتی سامسونگ برنامه ریزی‌های زیادی وجود دارد که مستلزم داشتن این سنسور است.در کار عادی احتمال استفاده یک بار از آن شاید نباشد ولی به هرحال یک قابلیت مفید در این اسمارت فون به شمار می‎آید.

پردازنده و حافظه

x17-Galaxy-S5-Review-toranji

مهم ترین ملاک برای تصمیم گیری بین پرچمداران، همین قدرت پردازش و حافظه آن می‌باشد. اگر شما هم به یکی از نمایندگی‌های سامسونگ مراجعه کرده باشید میتوانید با نسخه اسنپدراگون ۸۰۱ آن کار کنید ولی  نسخه اگسینوس آن را باید خریداری کنید!
x2-Galaxy-S5-Review-toranji

طبق معمول گلکسی اس ۵ در دو نسخه عرضه شده است. یکی نسخه اسنپدراگون و دیگری نسخه ۸ هسته ای آن. Xperia Z2 و One M8 هر دو از اسنپدراگون استفاده کرده. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید گلکسی اس ۵ نیز دارای یک پردازنده ۴ هسته ای ۲٫۵ GHz به همراه پردازش گرافیکی Adreno 330 . زمانی که نوت ۳ با رم ۳ گیگابایتی عرضه شد تقریبا مطمئن شدیم که نسل بعدی سری S  نیز دارای رم ۳ است که در عمل اینگونه نشد و مانند نسل قبل یک رم ۲ گیگابایتی دارد.
حالا نگاهی به نسخه اگسینوس ان بییندازیم:
مدل اگسینوس به کار رفته در اس ۵، Exynos 5422 j می‌باشد که سامسونگ بر اساس تجربه کسب کرده در گلکسی اس ۴ و نوت ۳ ان را بسیار بهبود بخشیده است. تقریبا ۳۴ درصد قدرت پردازشی ان نسبت به مدل به کار رفته در گلکسی نوت ۳، بهتر شده است. چهار هسته بزرگ و قدرتمند ARM Cortex A15 با فرکانس کاری ۲٫۱ گیگاهرتز و چهار هسته کوچک ARM Cortex A7  با فرکانس کاری ۱٫۵ گیگاهرتز می‌باشد که با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری تولید شده است.

x18-Galaxy-S5-Review-toranji

همانطوری که در تصویر بالا شاهد ان هستید، سیستم عامل طوری طراحی شده است که این ۸ هسته را به صورت نا متقارن میتواند مدیریت کند.از نظر پردازش گرافیک، سامسونگ برای پردازش گرافیکی از تراشه  ARM Mali T628 استفاده نموده که قادر است نمایشگرهایی با رزولوشن  ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ و ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ را پشتیبانی کند و قادر به دیکد فیلم‌های با رزولوشن ۴K است. با این حساب دیگر نگرانی بابت این مدل و مدل اسنپدراگون آن نیست.

x3-Galaxy-S5-Review-toranji

در بررسی که انجام شد متاسفانه در مدت زمان طولانی این پردازنده کمی لگ بوجود می‌آورد و شما در جابجایی منو‌ها شاهد ان هستید. اشکالی که تقریبا در گلکسی اس ۴ نیز با آن مواجه بودیم. البته احتمال این که این مشکل کوچک توسط یک بروزرسانی برطرف گردد هست ولی باید دید که سامسونگ چگونه عمل میکند.

دوربین

x11-Galaxy-S5-Review-toranji

۱۶مگاپیکسل، سنسور بزرگ، تشخیص فاز تصویر و فوکوس سریع، اس ۵ را به یکی از پر قدرت ترین دوربین‌های حال حاضر در بین اسمارت فون‌ها تبدیل کرده است.
با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی S5 میتوانید تصاویری با ابعاد ۱۶:۹ تهیه کنید. پیکسل شاتر این دوربین ۱٫۱۲ میکرون بوده و دارای F2.2 است. نویز تصاویر بسیار کم بوده در حدی که میتوان بگوییم صفر است. جزیات تصاویر به خوبی ثبت شده اند. برای مثال تصویر زیر را ببینید:

x25-Galaxy-S5-Review-toranji-2

(برای مشاهده در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید)
اکنون قسمتی از آن را برش میدهیم:

x1-Galaxy-S5-Review-toranji-4

این نمونه و نمونه زیر دو مثال خوب از کیفیت بسیار مناسب تصاویر ثبت شده توسط دوربین ۱۶ مگاپیکسلی S5  است.

x22-Galaxy-S5-Review-toranji-2
x23-Galaxy-S5-Review-toranji-4

x23-Galaxy-S5-Review-toranji-2

x24-Galaxy-S5-Review-toranji

سامسونگ برای اولین بار در دوربین پرچمدار خود، ابتکاری کاملا ابداعی را انجام داده است. استفاده از فناوری فوکوس اتوماتیک دوربین‌های SLR  در دوربین یک اسمارت فون. فناوری جالب دیگر که با نام  Contrast Detection Autofocus شناخته میشود، این قابلیت را دارد که وقتی شما قصد دارید روی سوژه مورد نطر خود فوکوس انجام دهید، دوربین به صورت اتوماتیک پیکسل‌های کناری و به زبانی دیگر اطراف نزدیک سوژه را تشخیص می‌دهد و با استفاده از اطلاعات بدست امده توسط این اندازه گیری‌ها بهتری فاصله کانونی را جهت فوکوس انتخاب کند.Phase Detection این امکان را فراهم کرده است که فوکوس اتوماتیک بر اساس موقعیت نوری نیز انجام شود. تمامی این فناوری‌های قابل تامل که در گلکسی اس ۵ استفاده شده است به شما این اجازه را می‌دهد که در ۰٫۳ ثانیه فوکوس خود را انجام دهید.در تجربه کاری با این دوربین شما واقعا متوجه تفاوت زمانی بین اس ۵ و حتی نوت ۳ در زمان فوکوس می‌شوید‌‌.

x36-Galaxy-S5-Review-toranji

خوشبختانه اپلیکیشن دوربین در اس ۵ به طور کلی عوض شده است و بسیار منظم تر از رابط کاربری موجود در اس ۴ و نوت ۳ است. برای مثال زمانی که شما قصد دارید به منو تنظیمات وارد شوید به یک جدول مرتب روبه رو هستید که تمامی‌تنظیمات ساده و پیرفته را در اختیار شما قرار میدهد. از تنظیمات مهم دوربین میتوان بهISO،  effects،  metering،  white balance، timer HDR،  stabilization و غیره اشاره کرد.حالت‌های عکس برداری نیز برای استفاده راحت تر، ساده شده اند. یک پیشنهادی که حتما برای دوستان داریم این است اگز زمانی شما این اسمارت فون را تهیه کردید حتما از قابلیت virtual tour experiences آن استفاده کنید. با استفاده از virtual tour experiences یک تور مجازی و زیبا به تمامی‌امکانات نرم افزاری و سخت افزاری اسمارت فون خود دارید و حتی با بعضی از ترفند‌های نرم افزاری نیز آشنا می‌شوید.

x41-Galaxy-S5-Review-toranji

قابلیت جالب دیگری که وجود دارد، Selective Focus است. با این حالت عکسبرداری شما میتوانید حتی بعد از تصویر برداری فوکوس خود را عوض کنید! یاد پرچمدار اچ تی سی نیفتادید؟! ام ۸ با دارا بودن دو دوربین این فرایند را انجام میداد  ولی اس ۵ با یک دوربین! جریان چیست؟
بر اساس بررسی ما زمانی که شما بخواهید در این حالت عکسبرداری کنید، دوربین به طور اتوماتیک چندین عکس را تهیه می‌کند. تهیه این چند عکس را کاربر متوجه نمی‌شود ولی از حجم اشغال شده کاملا گویاست. این چند تصویر بر روی هم ذخیره شده است تا این قابلیت تعویض فوکوس را به شما ارائه دهد.
در مورد کیفیت دوربین کمی‌با هم صحبت کنیم. تصاویر ثبت شده توسط دوربین گلکسی اس ۵ واقعا بسیار عالیست! تصاویر از کیفیت بی نظیری برخوردار بوده و جزییات به خوبی نمایش داده شده. در بالا این جزییات خوب را، طی دو نمونه به شما نشان دادیم. ولی چرا ۱۶ مگاپیکسل؟  زمانی که شما به عکس برداری با این دوربین مشغول می‌شوید رنگ‌ها طبیعی تر، نه زیاد گرم و نه زیاد سرد ذخیره شده اند. این باعث میشود اگر شما تصویری را نگاه کنید این فرصت را دارید که گوبا به منظره واقعی دارید نگاه می‌کنید. این را بدون تعصب عرض کردیم تصاویر در روز روشن بسیار مطلوب بوده ولی اگر قصد داشته باشید در نور کم مشغول عکس برداری شوید کمی‌دوربین گلکسی اس ۵ شما را نا امید میکند. نویز تصاویر کمی‌زیاد شده و جزییات به خوبی نشان داده نمی‌شوند.

به لطف سنسور جدید سامسونگ شما میتوانید تصاویر ماکرو بسیار عالی را ثبت کنید. عمق تصاوییر به خوبی قابل تشخیص است. این همان کاری است که دوربین دوم M8  انجام می‌دهد.
فیلمبرداری ۱۰۸۰p بسیار دقیق بوده ولی کمبود لرزش گیر اپتیکال و ثبات نوری کاملا حس می‌شود و میتوان گفت یکی بزرگترین معایب آن حساب می‌شود.

رسانه

x35-Galaxy-S5-Review-toranji

صفحه نمایش‌های ۵ اینچی یکی بهترین تجربه‌های در قسمت مولتی مدیا برای شما فراهم میکنند. مخصوصا اگر این صفحه نمایش از جنس صفحه نمایشگر‌های این غول کره ای باشد. در گلکسی اس ۵ تماشا ویدیو و موزیک بسیار لذت بخش است.پخش موزیک در گلکسی اس ۵ یک تازگی و طراوت خاصی دارد. یک اپلیکیشن دیگر از سامسونگ. تفکیک‌های خوبی انجام شده و دسترسی به موزیک‌ها بسیار راحت و سریع بوده.قابلیت‌های جدیدی به پخش کننده موزیک اضافه شده است با نام‌های SoundAlive، Audio effects، Adapt Sound و Smart Volume . صداهای خروجی بسیار قدرتمند و عمیق بوده البته زمانی که کمی‌صدا زیاد افزایش پیدا میکند و محدوده داینامیکی آن زیاد میشود، کمی‌دستگاه لرزش پیدا خواهد کرد. Earphones قرار گرفته در جعبه محصول نیز همان مدل‌های قبلی در پرچمداران گذشته سامسونگ می‌باشد.

x45-Galaxy-S5-Review-toranji

صفحه نمایش ۵٫۱ اینچی Super AMOLED آن و قدرت سخت افزاری بالا این امکان را به شما میدهد تا تمامی‌فرمت‌های ویدیو را به راحتی پخش کنید و حتی اگر فرمت خاصی را مد نظر دارید به راحتی میتوانید با دیگر اپلیکیشن‌ها این کار را انجام دهید. رنگ‌های تولید شده شما را جذب خود خواهد کرد و زاویه دید عالی این صفحه نمایش کاری میکند که شما از دیدن صفحه نمایش خسته نشده و دل از آن نکنید!اگر بخواهیم از نقاط منفی ان هم صحبت کنیم بادی این نکته را ذکر کنیم که زمانی که قصد دارید با اسمارت فون خود به بازی کردن بپردازید طریقه بدست گرفت آن بسیار مهم است! برای این که ممکن است وقتی شما ان را بدست میگیرید دقیقا دست شما روی اسپیکر آن قرار گیرد و نتوانید به خوبی از صدای تولید شده بهره ببرید. این همان نکته ای است که در پرچمدار سونی و اچ تی سی رفع شده و دگیر این چنین نگرانی وجود ندارد.گلکسی اس ۵ شما تمام نیاز‌های شما برای ادیت کردن عکس و ویدیو تا میکس کردن یک ویدیو شما را همراهی میکند. در واقع باید بگوییم از نظر نرم افزاری هیچ کمی‌و کاستی شمارا نگران نخواهد کرد.

کیفیت مکالمه

گلکسی اس۵ سامسونگ از لحاظ کیفیت مکالمه در جایگاه مطلوبی قرار دارد. بلندی صدای بلندگوی مکالمه به اندازه ی کافی می‌باشد، اما هر از گاهی صدای مخاطب، حالت خفگی به خود می‌گیرد. الیته کیفیت مکالمه مستقیما با کیفیت خدمات شبکه مرتبط است. در طرف دیگر، مخاطب شما، صدای شما را واضح و شفاف می‌شنود ولی بعضی از اصوات به سمت فرکانس‌های زیاد و صداهای زیر تمایل پیدا می‌کنند که خب، زیاد خوشایند نیست، مخصوصا اینکه صاحب دستگاه، صدای نازکی داشته باشد! بلندی صدا در بلندگوی مکالمه به اندازه ای است که حتی در محیط‌های پر سروصدا نیز، صدای مخاطب را به خوبی خواهید شنید. اگر بخواهیم یک جمع بندی در این بخش انجام دهیم، ما امتیاز متوسط را در قسمت مکالمه به گلکسی اس۵ می‌دهد. در واقع، ما انتظار بیشتری از کیفیت عملکرد وظیفه ی اصلی یک گوشی داشتیم.

باتری

battery
گلکسی اس۵ دارای یک باتری ۲۸۰۰ میلی آمپ ساعتی می‌باشد. این مقدار، کمتر از باتری ۳۲۰۰ میلی آمپ ساعتی اکسپریا زی۲ سونی و بیشتر از باتری ۲۶۰۰ میلی آمپ ساعتی اچ تی سی وان ام۸ می‌باشد. البته تنها با این اعداد و ارقام نمی‌توان حدسی در مورد طول عمر باتری زد و فاکتورهای دیگری از جمله صفحه نمایش، چیپست و نرم افزارهایی که بر روی گوشی نصب شده اند را نیز باید در نظر گرفت. بنابراین، اگر بخواهیم تنها از روی ظرفیت باتری، طول عمر باتری را قضاوت کنیم، بی انصافی کرده ایم.

در تست‌های رسمی‌و معتبر، باتری گلکسی اس۵ توانسته است که با یک شارژ کامل ۲۱ ساعت مکالمه، ۱۶٫۲ روز حالت آماده به کار، ۱۰ ساعت وبگردی و ۱۲ ساعت پخش بدون وقفه ی ویدئو را ارائه دهد. البته برای تست هر بخش، به صورت جدا، باتری ۱۰۰% شارژ شده بود.

ما مطمئن هستیم که با مصرف معمولی تا متوسط از این گوشی؛ اکثر کاربران از طول عمر آن راضی خواهند بود و اس۵ در این زمینه یک سروگردن از سایر رقبا بالاتر می‌ایستد. به این اضافه کنیم که اس۵ بعضی از قابلتی‌های منحصر به فردی را نیز در زمینه ی افزایش طول عمر باتری به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به Power Saving Mode و Ultra Power Saving Mode اشاره کرد. حالت اولی وظیفه اش این است که کارایی کلی گوشی را به گونه ای کم کند که مصرف باتری کاهش یابد. مورد اخیر در طرف دیگر، تمامی‌قابلیت‌های غیرالزامی‌گوشی را از فعالیت باز می‌دارد و تنها قابلیت‌های مهم و کلیدی را که یک گوشی باید داشته باشد را روشن نگه می‌دارد. در ضمن صفحه نمایش شما را نیز به یک صفحه ی سیاه-سفید تبدیل می‌کند. بله، در این حالت دیگر نباید انتظار آن رنگ‌های زنده و چشمگیر را داشت، اما این قابلیت یکی از مهم ترین مزیت‌های این حالت است. زیرا که صفحه نمایش‌های AMOLED برای نشان دادن رنگ مشکی هیچ گونه انرژی مصرف نمی‌کنند. در واقع، تمامی‌پیکسل‌های مشکی یک صفحه نمایش AMOLED، پیکسل‌های خاموش است، و خاموش یعنی بدون مصرف انرژی! اگر تنها ۱۰% از باتری باقی مانده باشد، وقتی این حالت را فعال کنید، اس۵، شما را تا ۲۴ آینده به صورت آماده به کار همراهی خواهد کرد، که این از نظر ما فوق العاده است!

بعد از به کار گیری بنچمارک باتری، اس۵ توانست این تست را به مدت ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه انجام دهد. این، نتیجه ای نیست که هر گوشی هوشمندی بتواند از پس ارائه ی آن بر آید. تقریبا تمامی‌رقبای اس۵ در این تست، از اس۵ عقب مانده اند، آن هم با اختلافی فاحش!

جمع بندی

x32-Galaxy-S5-Review-toranji

گمان کنیم که این گوشی را از هر طرفی که میشد مورد بررسی قرار داد، بررسی کردیم و اکنون می‌توان به یک جمع بندی کلی از اس۵ رسید!در گلکسی اس۵، سامسونگ نشان داد که هنوز هم به اصول طراحی قبلی خود پایبند است و تنها، تغییراتی را در پوشش خارجی بدنه اعمال کرده است که از نظر ما چشمنواز تر از طراحی قبلی است و همچنین احساس ایمنی بهتری را نسبت به پرچمداران قبلی، به کاربرش القا می‌کند. قبول داریم که کیفیت بدنه –که البته نباید با کیفیت ساخت اشتباه گرفته شود!- به اعلاییِ آن گوشی‌های فلزی، یعنی ام۸ اچ تی سی و یا آیفون ۵اس نیست، اما به نظر ما زیبا است و مهمتر از زییایی اینکه، حس امنیت خوبی را به شما هنگام در دست گرفتن منتقل می‌کند! بله، باز هم این نکته را یادآور شدیم زیرا که واقعا احساس خوبی است!
صفحه نمایش Super AMOLED اس۵ صفحه نمایش واقعا خوبی است و نسبت به اس۴ بسیار بهینه تر شده است، اما به دلیل کمبود رنگ قرمز و همچنین رنگ‌هایی که بسیار اشباع شده اند، نمی‌توانیم لقب بهترین صفحه نمایش را به آن اختصاص دهیم. گرچه، خیلی از مصرف کنندگان –از جمله نویسندگان !- زیاد به این مسئله اهمیت نمی‌دهند و سعی می‌کنند که از تضاد رنگ بی نظیر، مشکی خالص و شفافیت صفحه نمایش در زیر نور خورشید لذت ببرند.

نرم افزار، جایی است که باید در آن دنبال تغییرات بنیادین باشیم! بله، همانگونه که گفته شد، TouchWiz در اس۵ بسیار تغییر کرده است. به نظر ما این رابط کاربری سبکتر، مدرن تر و تروتمیز تر شده است و خوشبختانه سامسونگ این رابط کاربری را با زرق و برق‌های کم مصرف و بعضا بی مصرف پر نکرده بلکه تلاش کرده است که قابلیت‌هایی را به آن اضافه کند که واقعا کارا هستند. هیچ کدام از حسگرهای اثر انگشت و حسگر ضربان قلب بی نظیر نیستند، اما بسیار پراستفاده بوده و در زندگی روزمره کاربرد دارند.و اما دوربین! همانگونه که گفته شد، گرچه این دوربین بهترین دوربینی نیست که بر روی یک گوشی هوشمند سوار شده است، اما از خیلی جهات بسیار خوب است و کاربر را راضی نگه می‌دارد. ما نیز از این دوربین راضی بودیم و مشکل فنی خاصی در آن ندیدیم.

سامسونگ باز هم با فرمول همیشه موفق خود به میدان بازگشت. در اس۵، تمامی‌قابلیت‌های کلیدی یک گوشی هوشمند تمام عیار وجود دارد و این قابلیت‌ها، کاربردی هستند. سامسونگ خیلی تلاش کرده است که در گلکسی اس۵ بتواند تجربه ای تمام عیار در استفاده ی روزانه از یک گوشی هوشمند را ارائه دهد و به نظر ما در این کار موفق بوده است.در میان رقبای این گوشی کارا، می‌توان به اچ تی سی ام۸، سونی اکسپریا زی۲، الجی جی۲ و آیفون ۵اس اشاره کرد. اما هر چه باشد، سامسونگ این بار نیز پیروز میدان شده است. مطمئن باشید که اس۵ تمامی‌نیازهای شما ار از یک گوشی هوشمند برطرف می‌کند، و این، همان چیزی است که سامسونگ را در کنار بازاریابی گسترده اش، سامسونگ کرده است!

نظر شما چیست؟ آیا پرچمدار جدید سامسونگ را لایق نگه داشتن پرچمداری سامسونگ می‌دانید؟

logo-samandehi