شنبه، 02 مرداد 95 - 12:04

راه اندازی یک استارتاپ به خودی خود کار دشواری است. حال اگر در این حوزه تازه کار هم باشید موضوع از این هم دشوار تر است و همه چیز می تواند به راحتی از هم بپاشد. پس چطور باید مطمئن شد که به عنوان یک تازه کار، اشتباه پر هزینه ای مرتکب نمی شویم؟ یک راه این است که از گذشته درس بگیریم و ببینیم دیگران چه اشتباهاتی مرتکب شده اند.با بررسی اشتباهات استارتاپ اولی ها و باتجربه های حوزه ی کارآفرینی، به ۱۱ مورد از رایج ترینِ این اشتباهات می رسیم که خواندنشان می تواند از تکرار آنها توسط دیگران بکاهد.

۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲۰_۲۰۱۴۰۸۰۸۱۲۰۱۱۴

۱- خودفریبی

«اگر کاملاً با خودتان صادق نباشید، نمی توانید تصمیمات آگاهانه ای بگیرید که واقعاً به پیشرفت شرکت شما کمک کند. خودتان را پشت بهانه های مختلف مخفی خواهید کرد و در توجیه انجام ندادن باقی کارهای روزمره تان برای خود داستان خواهید بافت. اما شما نباید تمام این داستان ها را باور کنید. باید برای حفظ حرکت رو به جلو، دوز معقولی از شکاکیت داشته باشید (نه در حدی که به توانایی های خودتان شک کنید یا اعتماد به نفستان را از دست بدهید)» -لوکاس کارلسون، مدیر فناوری اطلاعات سنچوری لینک

۲- قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی با انگیزه های اشتباه

«اگر در راه کارآفرینی قدم گذاشته اید، امید بر این است که سرنوشت شما چنین بوده است. اما اگر شما هم جزو آن دسته ای هستید که با انگیزه های اشتباه پا به این ورطه گذاشته اید (مثل انگیزه ی دوستم این کار را کرد، پس من هم می توانم)، دیر یا زود به مشکل بر خواهید خورد». – راجه ستی، مؤسس چندین استارتاپ در ایالات متحده و هند

۳- بی توجهی به تراز حساب بانکی

«این اشتباهی است که بیش از آنچه فکر می کنید رخ می دهد. حتی با وجود درآمد و سوددهی هم ممکن است پولتان تمام شود. پس مراقب باشید». -مورلی راوی، مؤسس، سرمایه گذار یونیکورن و برنامه نویس خودآموخته

۴- ثبت نکردن دارایی های معنوی

«ثبت کردن پروتکل های اینترنتی، حق امتیاز، علامات تجاری و عناوینی از این دست برای هر کسب و کاری حیاتی محسوب می شود. ثبت ایده ی یک کسب و کار توسط رقبا که در دنیای کسب و کار اتفاق رایجی محسوب می شود، می تواند یک کسب و کار نوپا را به پرداخت جریمه و یا حتی منع فروش محصولات خود بکشاند. هیچ کسب و کاری یارای مقاومت در برابر چنین اتفاق ناگواری را ندارد». – جف نلسون، خالق کروم بوک، کارآفرین از سال ۱۹۹۳

۵- مدیریت ذره بینی به مدت طولانی

«فکر می کنم بزرگ ترین اشتباه کارآفرینان موفق اما تازه کار حوزه ی نرم افزار این روزها این است که دخالت در ریز ترین امور شرکت را برای مدتی بیش از اندازه طولانی ادامه می دهند … این کار را نکنید. اجازه دهید معاونانتان در حد توان کارشان را انجام دهند. بگذارید اشتباه کنند. به آنها کمک کنید، اما در کارشان دخالت نکنید و بگذارید کارشان را انجام دهند». – جیسون لمکین، مؤسس و مدیر عامل اکوساین و نانوگرام

۶- انتخاب های استخدامیِ ضعیف

اعضای تیم، مهم ترین قطعات پازل هر استارتاپی محسوب می شوند و یک انتخاب اشتباه می تواند کل آن را به ناکارآمدی بکشاند. در استخدام های خود اول از همه به دنبال مهارت، هوش و مقاومت باشید … وقتی استارتاپی سعی دارد زود روی پای خود بایستد، افتادن در دام استخدام نیرویی که تنها کار را راه بیندازد دشوار نیست، اما این می تواند به قیمت از دست رفتن همه چیز تمام شود. اگر در جذب نیرویی مرتکب اشتباه شدید، خیلی سریع او را اخراج کنید». – اوان ریس، یکی از مؤسسین هاتورن لبز

۷- تمرکز ناکافی روی فروش

«ما قبل از هر چیز یک شرکت فناوری و محصول محور هستیم. اگر در طول روز تنها یک دقیقه وقت اضافی داشتم، همیشه ترجیح می دادم آن را صرف کارهای امور مربوط به محصول کنم. نتیجه این شد که به جای آنکه از شرکت بیرون برویم و محصولمان را بفروشیم، وقت زیادی را همان ابتدا صرف دستکاری آن کردیم. کُند بودن من در رسیدن به فروش، روی کسب و کار ما اثراتی اساسی داشت، از جمله اینکه در ابتدای راه باید پول به مراتب بیشتری در می آوردیم که در نیاوردیم». – آناند سانوال، یکی از مؤسسین سی بی اینسایت

۸- عدم موفقیت در تشخیص اهمیت جریان نقدی، در کنار سود

«شما برای اینکه باقی بمانید باید به صورت مداوم ۱۰ تا ۱۳ بار در هفته پیش بینی و مدیریت جریان نقدی داشته باشید. پولتان را در گردش نگه دارید و از راکد کردن آن بپرهیزید. جریان نقدی از خانواده ی شما هم مهم تر است». – پیتر بسکرویل، مؤسس، مالک و مدیر بیش از ۳۰ کسب و کار کوچک

۹- عدم توجه به علاقه و نیاز مشتریان

مشتریان شما باید عاشق محصول شما باشند. اگر نیستند، با مشکلی اساسی روبرو هستید. باید بفهمید چرا. تنها راه این کار این است که واقعاً به حرف مشتریان خود گوش دهید و به نیازهایشان پاسخ دهید. از ارتباط روزانه با مشتریان خود غافل نشوید». – برایان دی هاف، یکی از مؤسسین و مدیر عامل آها.

۱۰- اعتماد به گزارش های مثبت

«هیچ وقت هیچ چیز خوب نیست. اوضاع همیشه مشکل دارد. همیشه مشکلی به وجود خواهد آمد. هر وقت مشکلی پیش می آید ما به این فکر می کنیم که در حال رشدیم. مشکل لزوماً چیز بدی نیست. اما مستأصل شدن چرا. مشکلات نشان از رشد ما دارند». – گرِگ تپر، برنده ی دو دور Inc. 5000، مدیر عامل سیلیکون ولی

۱۱- افراط در ساخت

«اولین چشم انداز هر کسی از محصول خود، بهترین شکل ممکن آن است و معمولاً هیچکدام نمی دانند چطور باید به آن برسند و به چه چیز هایی نیاز خواهند داشت. من همیشه تازه کار ها را تشویق می کنم نسخه ی حد اقلی محصول خود را بسازند. افراط در ساخت می تواند از جنبه های مختلف فاجعه بار باشد. یک اینکه بیش از اندازه طول می کشد. دو اینکه بیش از اندازه هزینه بردار است و معمولاً استارتاپ اولی ها نه پول و نه تیم لازم برای ساخت آن را در اختیار دارند. سه اینکه استارتاپ اولی ها معمولاً اشتباه می سازند. محصول آنها تقریباً به هیچ نیازی پاسخ نمی دهد. چند بار تلاش نیاز است تا محصول درست از آب در بیاید». – پک پنگپیت، خالق وبسایت پیکتکیولار، از منتخبین ۵۰ وبسایت برتر سال ۲۰۱۳ مجله ی تایم

logo-samandehi