چهارشنبه، 02 مرداد 98 - 03:04

 

محمد خسروی عضو اتحادیه و کارشناس کمسیون حل اختلاف اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان و مدیر عامل شرکت طاها رایانه سپاهان است.وی از سال ۶۶ تاکنون در حوزه آی تی فعالیت دارد نظرات ایشان را با توجه به فعالیتشان در حوزه ارزرمز میخوانید.

 

 

 

 

 

چگونه و چرا وارد فعالیت استخراج ارز رمز شدید؟

بدلیل درآمد زایی و سرمایه گذاری ، پس از چندین ماه تحقیق و بررسی، با خرید ماینر و راه اندازی فارم ، بصورت حرفه ای وارد این صنعت شدم.

وضعیت تکنولوژی بلاکچین و استارتاپهای مربوط به آن در ایران چگونه است؟

فناوری بلاکچین در هر عرصه‌ای حضور دارد و می‌توان از آن برای حل مشکلات متنوعی کمک گرفت. برای مثال این فناوری در عرصه بانکداری بسیار مفید ظاهر شده است، چرا که به لطف آن پرداخت‌های بین مرزی سریع‌تر و امن‌تر از گذشته شده‌اند. همچنین اگر نگاه کلی‌تری به عرصه مالی داشته باشیم، این فناوری باعث شده تا شرکت‌ها معاملات خود را به شیوه‌ای امن‌تر، سریع‌تر و شفاف‌تر از پیش انجام دهند.ذخیره‌سازی داده‌ها یکی دیگر از کاربردهای مفید حاصل شده از تحولات بلاکچین است. اکنون ما قادریم تا داده‌های خود را به صورت توزیع‌شده ذخیره کنیم و برای دسترسی به آن‌ها نیاز به یک مجوز متمرکز نخواهیم داشت.بسیاری از استارت‌آپ‌های امروزی این چالش را پذیرفته‌اند و در حال تفکر بر روی ایده جدید مبتنی بر بلاکچین هستند.

حال چه تغییراتی ایجاد شده است؟

اولین مورد از تحولات بلاکچین که به سرعت قابل مشاهده است، عدم وجود یک قدرت مرکزی است. این موضوع باعث شده تا نحوه تعامل ما با یکدیگر تغییر یابد. شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز با بهینه‌سازی شبکه‌های خود، بدون نیاز به دخالت‌های انسانی از این سیستم غیرمتمرکز بهره می‌برند. در حالت کلی می‌توان گفت که تحولات بلاکچین بر روی تمامی صنایع از جمله صنعت بانکداری تاثیرات مثبت و غیرقابل انکاری داشته است.بلاکچین در حوزه هایی نظیر فناوری ، رسانه ، قانون و جرایم ،حمل و نقل ،خودرو ، خدمات دولتی ورود پیدا کرده و به سرعت در حال پیشروی است.
پروژه‌ای از جانب IBM که به کمک آن کسب‌و‌کارها می‌توانند از مزایای فناوری اینترنت اشیا مبتنی بر بلاکچین بهره‌مند شوند.
استارت آپ کنژول (Conjoule) در حال ساخت یک شبکه همتا به همتا است که در آن صاحبان انرژی، خریداران شرکت‌ها و همچنین بخش‌های عمومی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند.
استارت‌آپ گلادیوس از فناوری بلاکچین برای مقابله با حملات DDoS و کاهش بار پهنای باند استفاده می‌کند. این موضوع به کسب‌و‌کارهایی که در زمینه ارائه خدمات آنلاین فعالیت دارند، کمک می‌کند تا در برابر حملات محروم‌سازی از سرویس از خود محافظت کنند.
استارت‌آپ اداکس (AdEx) است. این استارت‌آپ بستری برای یک شبکه غیرمتمرکز فراهم کرده که در آن تبلیغات به وسیله بلاکچین و قراردادهای هوشمند ارائه می‌شوند.
بونتی (Bountie) نام یک ورزش رایانه‌ای سنگاپوری است که در آن مشکلات مربوط به ورزش‌های رایانه‌ای با کمک ارزهای رمزنگاری شده و فناوری بلاکچین حل شده است.
دریم‌تیم (Dreamteam) مثال دیگری در این حوزه است که در راستای مسائل مربوط به ورزش‌های رایانه‌ای، اقدام به حل مشکلات مربوط به سازمان‌ها، روش‌های پرداخت و اسپانسرینگ در این حوزه کرده است.
استارت‌آپ اودم (Odem) یک بازار آموزشی تقاضا محور راه‌اندازی کرده است که باعث تسهیل تعامل مستقیم بین دانش‌آموزان و اساتید و همچنین حذف همه واسطه‌ها از سیستم می‌شود.بدون شک آینده‌ای روشن در انتظار فناوری بلاکچین است. فناوری بلاک چین ماهیتاً ضدانحصار است و به هیچ استارت‌آپ، نهاد، فرد و یا حتی جریان اقتصادی اجازه و امکان انحصارگرایی را نمی‌دهد. با وجود شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که به صورت موازی در حال تلاش برای ایجاد راه‌حل‌های جدید و بهبود راه‌حل‌های کنونی هستند، به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای پیروی از این تحول و انقلاب عظیم دیجیتالی است.

با توجه به محدودیتهای مالی در ایران، آیا بجز خرید وفروش بیت کوین ، این بازار جذابیت دیگری دارد؟
البته. شاید شما اسم بورس یا معامله گری یا ترید را کم و بیش شنیده باشید. ترید یا معامله گری بطور ساده به معنی خرید و فروش است، که اصطلاحا در بازارهای مالی به خرید و فروش جنس فیزیکی یا مجازی مربوط به آن بازار مالی گفته می‌شود مثلا سکه طلا. به شخصی که خرید و فروش را بر اساس دیدگاه‌ها و ایده‌های خود نسبت به بازاری که در آن به فعالیت می‌پردازد انجام می‌دهد تریدر یا معامله گر می‌گویند و با این خرید و فروش سعی می‌کند به اهداف مالی خود دست یابد. به طور کلی هر کالای حقیقی یا مجازی که دارای یک خریدار و فروشنده باشد و معامله انجام شود یک معامله یا ترید انجام شده است. ولی اصطلاحا کالا یا ارزها و… که در بازارهای مالی موجود است را تریدر ها معامله می‌کنند.

میزان درآمد و استخراج بیت‌کوین شما چگونه است؟
اجازه بدهید سوال شما را این طور جواب بدهم که درآمد حاصل از استخراج را صرف طراحی و ساخت اپلیکیشنی کرده و خواهم کرد که تحول بزرگ و عظیمی در صنعت گردشگری و حوزه اطلاعات شهری بوجود می آورد و حدود هفت سال به طول انجامیده و فکر میکنم در پایان سال هشتم رونمایی شود.

آیا جذابیت بازار ارزهای مجازی بواسطه قیمت بالای آن است یا شیوه ی استخراج آن؟
بهتر است به جای قیمت بالا بگوییم درآمد عالی در مقابل سرمایه گذاری کم.البته اگر بخواهیم با وضعیت کسب و کار و درآمد های معمول جاری عموم مقایسه کنیم.

ارزهای مجازی چقدر فراگیر شده است که اینهمه تلاش برای کسب این نوع ارزها بوجود آمده است؟
خیلی زیاد.اگر به شما بگویم که بالغ بر ۲۲۰۰ رمز ارز در دنیا وجود دارد شاید شگفت زده شوید ولی حقیقت دارد.واین تعداد رمز ارز خود پاسخگوی سوال شماست.البته در این بین بیت کوین در رتبه اول قرار دارد وبعد از آن به ترتیب اتریوم ،ریپل،لایت کوین و بیت کوین کش بیشترین طرفداران را دارد.

زمانی در آمریکا که استخراج طلا رونق گرفته بود.کسانی که بیل و کلنگ میفروختند سود بیشتری کردند.آیا ایجاد موج موجود ناشی از فروش تجهیزات ماینینگ است؟
جواب این سوال هم بله است و هم خیر.
ماین کردن ربط مستقیم به سختی شبکه و سختی شبکه ربط مستقیم به تعداد افراد در حال تلاش و صد البته که الگوریتم و تعداد کوین و تعداد تراکنش دارد. برای شروع، ماین کردن در خیلی از شرایط اصلاً عاقلانه نیست مگر اینکه طرف برق مجانی یا ارزان و سرمایه مناسبی داشته باشد.

یعنی یک نفر که تازه‌کار است و تازه قصد فعالیت در این حوزه را دارد، چه کارهایی باید انجام دهد؟
اول اینکه باید مدت قابل توجهی را واقعاً صرف مطالعه کند.باید صددرصد آموزش‌ها را به زبان انگلیسی ببیند.اگر نمی‌تواند و متوجه انگلیسی نیست، به نظر من وارد نشود بهتر است چون با یک بازار جهانی روبه‌رو هستیم که اولین نیازش همین راه و روش ارتباط با بقیه و سایت‌های خارجی است. دومین پیش‌نیاز داشتن اطلاعات کامل از سخت‌افزارها، نحوه محاسبه میزان برق و انرژی و کلک‌های کاهش انرژی است. در مرحله بعدی باید تجهیزات خرید و مدت کوتاهی تست کرد. بعد از یک هفته نتایج را برای یک ماه درنظر بگیرد و حساب و کتاب کند که دخل و خرج با هم می‌خواند یا نه. ضرر مالی که زیاد نیست اما بیشتر باید به هزینه برق توجه کرد. بعد از این‌ها تازه می‌توان استارت کار را زد.معمولا در ایران مردم همیشه دنبال تب هستند.یک روز تب زمین یک روز تب موبایل و ماشین و حالا هم تب بیت کوین.بدون هیچ فکر و برنامه ریزی.ظرف دو دقیقه با یک ماشین حساب به این نتیجه میرسند که ۱۰۰ میلیون بگذارند و ماهیانه ۱۰ میلیون برداشت کنند. و ملاکشان نرخ سود بانکی است.اصلا به مسایل دیگر نه اشراف دارند و نه کسی آگاهشان میکند و نتیجه هم میشود همین وضعیت فعلی که میبینید.همه مردم فکر میکنند که سوار قطار بیت کوین بشوند و از قافله عقب نمانند.

با توجه به اینکه موضوع ماینینگ در ایران عمر چندین ساله دارد. چرا در این برهه از زمان مورد توجه نهادهای دولتی قرارگرفت ؟
اگر منظورتان از توجه دولت ، مسئله انرژی و برق و کمبود آن به گفته وزارت نیرو است ، که نهایتا دولت را به این فکر انداخته که درآمد حاصل از صادرات برقش را که تا دیروز از عراق و افغانستان و … میگرفته از مردم بگیرد ، من با خود کمبود برق از یک طرف و اینکه ماینرها باعث کمبود برق شده اند از طرف دیگر مخالفم و عرض مینمایم که اینگونه نیست و مسله کمبود برق را ما سالهاست که داشته ایم و هیچوقت هم با توجه به برنامه های توسعه دولتهای قبلی و فعلی، حل نشد و چیز تازه ای نیست که امروز سر باز کرده باشد و مقصر ماینرها و سیستمهایشان باشند.
ولی اگر منظورتان از توجه دولت ، این است که بالاخره دولت قانع شده که ارز دیجیتال و به معنای عام بیتکوین و استخراج آن حداقل در شرایط فعلی تحریمهای ظالمانه آمریکا میتواند راه گریز و به قولی دور زدن تحریمها باشد بله میتوان گفت که دولت رویکرد مثبتی پیدا کرده، ولی همه قضیه بیت کوین نیست بلکه اگر فراتر نگاه کنیم زیر ساختی است که بیت کوین بر روی آن سوار است و به نظر من بجای این همه مخالفت و سنگ اندازی در بستر تولید بیت کوین و ارز دیجیتال دولت نه تنها بایستی از فعالان در این زمینه حمایت قاطع و صد در صد کند و به قول معروف چوب لای چرخشان نگذارد بلکه باید زیر ساخت بلاکچین را در همه صنایع بالا دستی مورد توجه قرار داده و از این پدیده نوظهور بهترین استفاده ممکن را ببرد و این ممکن نیست الا اینکه با متخصصین این حوزه همدلی و همراهی نماید، آنها را دلسوز کشور و محرم خود بداند و از ظرفیت علمی و تجربی آنها استفاده کند.

علت مخالفتهای پیش آمده از سوی نهادهای نظارتی را در چه می بینید؟
نداشتن اطلاعات کافی و به روز و عدم تخصص و دید وسیع و کافی

آیا این مخالفت ها ریشه در ایجاد بازار دولتی و شبه دولتی میدانید یا عدم اطلاعات کافی در این حوزه؟
هر دو

با توجه به تحریمهای شدید موجود، آیا ارزهای مجازی میتوان در دور زدن تحریمها یاری رسان باشند؟
صد البته.

ولی آقای آذری جهرمی اظهار کردند که ارز مجازی راه دور زدن تحریم نیست
به نظر من که اگر نشود صد در صد تحریمها را دور زد ،حداقل ۷۰ درصد مسئله تحریم با بیتکوین حل شدنی است.به طور مثال خرید مواد اولیه از کشوری که اتفاقا میخواهد شرایط تحریم آمریکا را لحاظ کند به دو فاکتور بستگی دارد.۱-پرداخت پول.۲دریافت کالا.پرداخت پول یا وجه کالا به هر میزان و بدون محدودیت بوسیله بیت کوین و کیف پول دیجیتال بدون رهگیری انجام پذیر است و نیازی هم به کانالهای ارتباطی یا مافیایی ندارد.در رابطه با دریافت کالا ممکن است دچار مشکل باشیم که آنهم خود آقایان بهتر میتوانند مسئله را حل کنند.کانالهای ارتباطی و جریانهایی کلا در دنیا هستند که راه ارتزاقشان همین موارد است و وقتی کوکایین را جابجا میکنند بدون اینکه اثری بجا بماند.وقتی اسلحه را برای داعش از چند مرز مواصلاتی رد میکنند.وقتی نفت کرکوک را از طریق ترکیه خارج میکنند.خوب موارد این چنینی را هم با دریافت هزینه اش انجام میدهند.به هر حال من با نظر وزیر موافق نیستم.

به نظرتون آیا امکان ایجاد تعرفه ی برق مصرفی مشخص برای ماینیگ وجود دارد؟
بله .ولی نظر شخص من سه یا نهایتا ۴ سنت بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی برای هر کیلو وات ساعت

بعنوان بخش خصوصی چه راهکاری برای فعالیت قانونی در این بازار پیشنهاد میدهید؟
تشکیل و تاسیس اتحادیه مستقل و یا حداقل اختصاص رسته استخراج ارز دیجیتال به اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات

با توجه به اینکه ارز مجازی میتواند کمک کننده باشد، ارز رمز پیمان که از سوی دولت معرفی شده ، چرا استقبال کننده نداشته است و آیا بروی این ارز میتوان سرمایه گذاری کرد؟
توجه داشته باشید که زمان زیادی از رونمایی پیمان نگذشته و مثل این است که بگویید چرا کودک یکماهه همبازی ندارد.در ضمن فکر میکنم کاربرد پیمان بیشتر جنبه مبادلاتی و داد و ستد خارج از چرخه سوئیفت دارد تا جنبه سرمایه گذاری.

بانک مرکزی فعالیت ارز رمزها را ممنوع اعلام کرده است.نظر شما در این خصوص چیست؟
ارز دیجیتال با رمز ارز تفاوت دارد.پول یا ارز دیجیتال شامل همه پولهای اعتباری میشود.همین کارت بانکی شما نوعی پول دیجیتال است و مسترکارت شما دارای ارز دیجیتال است.ولی رمزارز پول دیجیتال است که پشتوانه ندارد و صاحبش معلوم نیست و تراکنشهای آن قابل رهگیری و پیگیری نیست
خوب حالا برمیگردیم به داستان که فرموده اند ارز دیجیتال باید در انحصار بانک باشد و ….
اصلا بخاطر ذات رمز ارز ،شدنی نیست که در انحصار فلان جا باشد.اگر انحصار داشته باشد که دیگر رمز ارز نیست..پیمان پول دیجیتال ایرانی است که فعلا در ایران است و پشتوانه اش طلا است.بله درست مثل این است که بگوییم حق چاپ اسکناس و تراول چک در انحصار بانک مرکزی است.و حتی ارز فیزیکی مثل دلار و …
ولی بیت کوین و تمام اون ۲۲۰۰ رمز ارزی که در دنیا در حال فعالیت هستند در انحصار هیچ قوم و دولت و کشور و شخصی نیست.اصلا آمده که انحصاری نباشد.
از طرفی جلوی خرید وفروش و اکسچنج آن را نمیتوان گرفت.فکر کنید چند تا اپلیکیشن و صرافی آنلاینی که من و شما و بقیه می شناسیم را زیر نظر بگیرند و معاملاتشان را چک کنند و یا اصلا این اپلیکیشنها فیلتر شود.فکر میکنید چه اتفاقی می افتد؟کیف پولها تبادلهایشان را انجام میدهند و افراد پولشان را به دلار تحویل می گیرند.
امیدوارم مشکلات جاری به حداکثر بهره وری برای جامعه بلاکچین و استخراج کنندگان حل شده و دولت و همه نهادهای حاکمیتی و نظارتی و اجرایی دست حمایت خود را نشان بدهند ، آنوقت میبینند که همه ما سربازانی خواهیم بود که جمع کردن بساط تحریم آمریکا نه فقط در عرصه پولی بلکه در همه عرصه ها کار یک روزمان خواهد بود.

logo-samandehi