سه شنبه، 11 تیر 98 - 06:02

 

خودتان را معرفی کنید و بیوگرافی از سوابق خودبفرمایید.
اینجانب حمید باقری متولد ۱۳۴۹ شهرستان مبارکه هستم با حدود ۲۵ سال سابقه اجرایی در شرکت ملی پست دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت هستم.از سوابق گذشته بنده ریاست اداره پست شهرستان مبارکه ، معاونت پستی پست استان اصفهان ، معاونت پشتیبانی پست استان اصفهان می باشد.و اکنون به عنوان خادم مردم با سمت مدیر کل پست استان اصفهان از تاریخ ۲۷تیر۹۷ مشغول خدمت می باشم.

نگاه شرکت پست به کسب و کارهای مجازی چگونه است؟
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بعد از تغییرات به وجود آمده در اساسنامه با تغییرات گسترده در حوزه کسب و کار و فرآیندها و اهداف جدید به عرصه خدمت رسانی وارد شده است و در این بین جایگاه کسب و کار های جدید به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک متمایزتر از همیشه شده است و البته با نگاه به توسعه خدمات توسط بخش خصوصی در حال توسعه کسب و کارهای جدید خود می باشد.

آیا میتوان پست را رقیب برخی کسب و کارهای فضای مجازی دانست یا صرفا نقش تسهیلگری در این حوزه دارد؟
قبل از پاسخ به این سوال نگاهی به تاریخ نه چندان دور پست داشته باشیم.شاید پست در همکاری با بخش خصوصی و برونسپاری خدمات اولین سازمان دولتی باشد که خدمات خود را در قالب دفاتر ارتباطی که بعدها به نام دفاتر پیشخوان تغییر نام دادند واگذار کرد.
اولین پروژه تجارت الکترونیک هم در کشور در اوایل سال های دهه ۸۰ تحت عنوان پرداخت با همکاری بخش خصوصی در شهر اصفهان آغاز شده است که حاصل این پروژه در حال حاضر فروشگاه های متعدد همکار با پست در حوزه تجارت الکترونیک می باشد.
اما در پاسخ به سوال شما باید گفت نقش پست به عنوان یک نهاد دولتی و در برخی امور حاکمیتی مانند نشانی و کدپستی ، قطعا نقش تسهیلگری خواهد بود و به همین دلیل هم سیاست های جدید شرکت پست که جدیدا تحت عنوان سکوی تجارت الکترونیک پست توسط مدیران عالی شرکت مطرح گردیده است استفاده از توان بخش خصوصی بویژه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها جهت بازسازی زیرساخت ها با برنامه زمانبندی دو ساله می باشد. پست در طرح تحول دیجیتال و سکوی تجارت الکترونیک به عنوان رابط فضای مجازی و فیزیکی کسب و کار ها ایفای نقش می کند.

پست چه جایگاهی در بهبود کسب و کارهای مجازی دارد؟
رسالت اصلی پست حمل و نقل مرسوله می باشد براساس بند ج ماده ۲ اساسنامه شرکت ملی پست مرسوله پستی اینگونه تعریف شده است که “هرچیز قابل ارسال فیزیکی یا مجازی و اسناد و مدارک اعم از نوشته های چاپی ، دست نوشته یا الکترونیک ، کالا ، اشیاء و اوراق و حواله های مالی ، ابلاغیه ، اطلاعیه های خدمات شهری از قبیل قبوض آب ، برق ، گاز ، تلفن ثابت و سیار ، و عوارش شهرداری که دارای نشانی فرستنده یا گیرنده است ” بنابراین با توجه به تعریف مذکور از مرسوله هرگونه کسب و کار مجازی که ورودی و یا خروجی آن به شکلی با تعریف مرسوله مطابقت داشته باشد می تواند از زیرساخت های مختلف پست همانند وب سرویس های تولید بارکد ، اعلام هزینه ، اتصال به درگاه تجارت الکترونیک استفاده نماید.
شرکت ملی پست با اجرای طرح تحول دیجیتال با رویکرد پلت فرمی و در راستای سیاست های توسعه سرویس های پستی با مشارکت بخش خصوصی فضایی برای همکاری با تولید کنندگان و خدمت رسان ها در زمینه عرضه و جابجایی کالا و خدماتشان فراهم خواهد کرد.
همچنین کسب وکارهای مبتنی برنشانی و آدرس محور هم می توانند از زیرساخت های پستی در این خصوص استفاده کنند.

شرکت پست در راستای بهبود چنین کسب و کارهایی چه سرویسهایی ویژه ای فراهم نموده است؟
همانگونه که در پاسخ به پرسش قبلی گفتم زیرساخت های متعددی از جمله وب سرویس حوزه خدمات پایه پستی از قبیل تولید بارکد ، اعلام هزینه ، ره گیری مرسوله ، وب سرویس های کدپستی و همچنین وب سرویس های اتصال سایت های خرید اینترنتی به درگاه تجارت الکترونیک از جمله زیرساخت های در حال سرویس می باشند که می توانند به کمک کسب و کارهای مجازی بیایند.

یکی از دغدغه های فعالان این حوزه ، هزینه ی جابه جایی مرسولات پستی است.با توجه به زیرساخت دولتی شرکت پست ، آیا راهکاری برای رونق بخشیدن به چنین کسب و کارهایی با تعدیل هزینه های پستی نیست؟
در بخش تعرفه های پستی با توجه به عدم افزایش تعرفه از سال ۹۵ تا کنون و همچنین در مقایسه با تعرفه اپراتورهای رسمی پست در حال حاضر تعرفه های متعادلی لحاظ گردیده است. در عین حال خدمات زیرساختی که در اختیار مشتریان قرار می گیرد می تواند جذابیت های خوبی را برای اینگونه کسب و کارها فراهم نماید.

در خصوص شرکتهای واسط پستی و مشکلاتی که در تاخیر ارسال بسته های پستی پیش می آید، چه تدابیری اندیشه شده است؟
در برنامه توسعه دو ساله پست مدیران عالی شرکت طرح تحول زیرساخت های پستی را در دستور کار قرارداده اند که توسعه مراکز پردازش کالا و وسورتینگ و افزایش خطوط با هدف افزایش سرعت ارسال مرسولات از جمله برنامه های مهم می باشد.

بفرمایید میزان ورودی و خروجی مرسوله استان اصفهان در حوزه کسب و کارهای مجازی چگونه است؟
بله در این خصوص باید گفت در سال ۹۷ در مجموع ۹۸۱۸۶ بسته از استان اصفهان به مقاصد مختلف خارج شده است که از این میزان ۳۸۸۱۸ بسته مربوط به فروشگاه های همکار با ebazar بوده اند و ۵۹۳۶۸ بسته هم مربوط به سایر فروشگاه ها می باشد. که در مقایسه با سال ۹۶ رشد ۲۶ درصدی را شاهد بوده ایم و همچنین وارده استان اصفهان نیز در سال ۱۳۹۷ مجموعا ۴۲۳۴۴۵ بسته بوده است که با رشد ۳٫۳ درصدی نسبت به سال ۹۶ مواجه بوده است.

در استان اصفهان چند شرکت فعال با پست همکاری دارد و این شرکتها در چه حوزه های فعالیت دارند؟
تعداد ۳۳۷ فروشگاه با اداره کل پست استان اصفهان در حال همکاری هستند که از این میزان ۲۱۶ فروشگاه از امکانات ebazar استفاده می کند و ۱۲۱ فروشگاه نیز به سایر شرکت ها متصل می شوند.در همین جا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه سهم شرکت های ارائه دهنده خدمات COD در استان صفر می باشد و این انتظار از بخش خصوصی اصفهان می رود که در خصوص فعالیت در این حوزه با توجه به استقرار صنایع در استان با پست اصفهان مشارکت بیشتری داشته باشند.این شرکت ها وظیفه ارائه خدمات به فروشگاه ها و تامین کنندگان کالا را دارند این خدمات در حوزه های مختلف تولید سایت فروشگاهی اپلیکیشن تولید محتوا ، مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ می باشد.

با توجه به شاخص بودن صنایع دستی استان ،آیا در زمینه صادرات این محصولات به داخل و خارج موفق بوده ایم؟
با توجه به دستورات مقام محترم وزارت و پیگیری های ایشان پست استان اصفهان با همکاری بخش خصوصی در حال ایجاد بستری برای فروش اینترنتی صنایع دستی و جذب بازارهای داخلی و خارجی می باشد.البته برخی موانع مقرراتی در خصوص ارسال صنایع دستی به خارج از کشور نیز باعث ایجاد مشکلاتی در این مسیر شده است که برخی از این موانع نیاز به پیگیری در سطح ملی دارد و برخی از آن با تدبیر می توان رفع کرد که البته اکثر آن هم از حوزه اختیارات شبکه پستی خارج است.

نقش نهادهای دولتی در بهبود وضعیت کسب و کارهای مجازی را چگونه می بینید؟
بهترین نقش دولت به نظر من تسهیل گری در بخش قوانین ودستورالعمل می باشد و بعد از آن حمایت های حقوقی.به نظر من بخش خصوصی راه توسعه خود را با همه سختی ها هموار میکند ولی دولت می تواند با قانون زدایی و حذف برخی مقررات دست و پاگیر و همچنین حمایت های حقوقی با هدف رشد این کسب و کار ها افزایش دهد.

جایگاه تجارت الکترونیک در پست استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
پست استان اصفهان در حوزه توسعه تجارت الکترونیک پیشرو بوده است و می توان پست استان را بنیانگذار تجارت الکترونیک نامید و این کامیابی ها محقق نشده است بجز با مشارکت پرشور بخش خصوصی در حوزه های توسعه فناوری. در حال حاضر هم پست استان با آغوش باز پذیرای طرح های فناورانه در حوزه تجارت الکترونیک می باشد و بخش خصوصی می تواند از ظرفیت های موجود در پست جهت توسعه سرویس های خود استفاده نماید.همچنین باز هم باید به جای خالی شرکت های استان اصفهان در حوزه خدمات COD اشاره کرد که در این خصوص تدابیری جهت ورود شرکت های علاقه مند به این حوزه اندیشیده شده است که به زودی اعلام خواهد شد.
در پایان تشکر می کنم از شما و همکاران گرامیتان در هفته نامه عصر ارتباط

logo-samandehi