چهارشنبه، 25 تیر 99 - 01:16

 

شاید سوالی که در حال حاضر برای خیلی از صاحبان کسب و کارها وجود داشته باشد این است که در شرایط شیوع ویروس کرونا و در شرایط پس از کرونا کسب و کار آنها چگونه خواهد شد و یا اینکه چه استراتژی ها و اقدامااتی را می توانند در این شرایط اتخاذ کنند. حقیقت این است که این وضعیت یک زنگ خطر بسیار جدی برای خیلی از کسب و کارها است. آنها که تفکر به روز شدن نداشته اند، آنهایی که تفکر برندسازی نداشته اند. این کسب و کارها در شرایط کنونی باید رویکرد خودشان را مسلما تغییر دهند. پارادایم بازار به شکل عجیب و بی سابقه ای در دنیا عوض شده است و فرصتی برای قدیمی فکر کردن و کار کردن بر اساس روش های سنتی در بازار دیگر وجود ندارد. باید رویکرد سنتی را تغییر داد.

صاحبان کسب و کار امروز باید خودشان را به ابزارهای روز بازاریابی و فروش مجهز کنند تا بتوانند به بقای خودشان و کسب و کارشان فکر کنند.

شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی خیلی از کسب و کارهای تولیدی و خدماتی یک تلنگر بسیار به جا و مناسب برای خیلی از کسب و کارها در ایران بود که درک کنند شیوه های قدیمی کسب و کار، روش های قدیمی در بازاریابی و فروش را باید کنار بگذارند. فضای بازار عوض شده است. امروز ما در دنیای بازاریابی دیجیتال قرار داریم. تا جایی که می توانیم باید علم و تجربه خودمان را در این حوزه بالا ببریم. دانش بازاریابی سنتی صرف دیگر جوابگوی نیاز بازار امروز نیست. امروز حتی برندسازی هم تبدیل به برندسازی دیجیتال شده است. امروز حجره و فروشگاه ها جای خودشان را به فروشگاه های اینترنتی داده اند.

آنهایی که فلسفه خودشان را از سمت فروش صرف به سمت برندسازی بردند، برای خودشان و محصولاتشان، هویت ساختند، وب سایت خوب ساختند، فروشگاه اینترنتی با کیفیت ساختند، محصولات و خدماتشان را از طریق فضای اینترنت و شبکه های مجازی با محتوای مناسب به مشتری ارائه کردند نشان دادند که راه را زودتر پیدا کرده اند. الان آنها نه تنها دغدغه فروش ندارند بلکه بعضی از آنها بیشتر از قبل درآمد و سود دارند. مسلما این کسب و کارها در شرایط کرونا موفق بوده اند و بعد از آن هم موفق تر و قوی تر خواهند شد.

حقیقتا باید عنوان کنیم که راه و در اصطلاح استراتژی جدید و راه حل کلیدی همین است. اسمش بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی دیجیتال است. یعنی فعالیت کسب و کار ما باید از حال سنتی به سیستم مدرن آن هم بر پایه اینترنت پایه گذاری شود.

این موقعیت به وجود آمده در حقیقت هم فرصت است و هم تهدید می تواند محسوب شود. به هر حال مشتریان فیزیکی که در نمایشگاه فیزیکی، فروشگاه ها و بازارچه ها و به طور کلی انواع بازارهای سنتی محصولات را ببینند و خریداری کنند تقریبا به پایین ترین حد خودش رسیده است. این یک تهدید اساسی است. اما فرصت آنجایی است که در شرایطی که باید در خانه بمانیم می توانیم کسب و کار اینترنتی را تقویت کنیم. روی کیفیت و ارزش محصولات خودمان کار کنیم. اما مهم تر از همه موضوع نمایش، معرفی و بازاریابی و فروش محصولات است که باید برای آن زیرساخت مناسب طراحی کنیم. زیرساخت مناسب یعنی هویتی جدید بر اساس شرایط فعلی بازار که همانگونه که گفته شد بازاریابی و برندسازی دیجیتال است.

در علم برندسازی، محصول خوب و با کیفیت و بر اساس نیاز مشتری طراحی و ساخته شده، تنها یک بال موفقیت یک تولید کننده محصولات تولیدی است، بال دوم و مهم تر، نحوه معرفی و بازاریابی و نهایتا فروش محصول است.

من به عنوان یک صاحب کسب و کار باید رویکرد خودم را از سمت محصول محوری به سمت بازاریابی سوق دهم و خودم و محصولم را بیشتر و بهتر و با کیفیت تر به مشتری معرفی کنم. راه های بهتر برای تبلیغ محصولم در فضای مجازی پیدا کنم. محتوای جذاب تری برای ترغیب مشتری به خرید بسازم و نمایش دهم.

تعداد بسیار بالایی از تولید کنندگان محصول و صاحبان کسب و کارهای تولیدی و خدماتی، هنوز نتوانسته اند برای محصولات خودشان هویت برند خلق کنند. نه لوگویی، نه نشانه ای، نه بسته بندی مناسبی و نه حتی اسم خوبی برای محصولات خودشان دارند. این در عصر برندینگ و بازاریابی که بازاریابی حرف اول را در کسب و کار می زند، خیلی بد است. امروز در کنار داشتن اینها باید محصولات در وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و دیگر ابزارهای ارتباط با مشتری به درستی و با کیفیت نمایش داده شود. عکاسی مناسب از محصولات، طراحی محتوای عکسی و ویدیویی به گونه ای که هویت محصول را به درستی به مخاطب نشان دهد و او را ترغیب به خرید محصول کند، و نمایش آن در شبکه های اجتماعی پربازدیدی که مخاطب و مشتری در آنجا هست و محصولات شما را می بیند، امروز واقعا یک الزام است.

بازاریابی دیجیتال، معرفی و نمایش و همچنین دادن آگاهی در مورد محصول، ویژگی ها، ارزش ها و منفعت های آن به مشتری در فضای اینترنتی است. باید طرز فکرمان را عوض کنیم. تمام انرژی و وقتمان را صرف تهیه محتوا از محصولاتمان کنیم و به خوبی آنها را در فضای مجازی معرفی کنیم. این راهکار اساسی است.

اگر به دنبال یک کسب و کار موفق هستید باید در اصطلاح برندسازی یک گاو بنفش خلق کنید. یعنی محصولات و خدمات شما باید کاملا متمایز باشد. در حقیقت، تمایز قلب مفهوم برندسازی است. همه ابزارهایی که تحت عنوان برندسازی دیجیتال مطرح شد باید با یک نگاه متفاوت و با هدف ایجاد تمایز در محصولات و خدمات باشد.

باز هم تکرار کردن این موضوع خالی از لطف نیست که خلق کردن یک برند یا یک کسب و کار موفق دو بال اصلی دارد. یک محصول یا خدمت متمایز در یک بال و در بال دیگر تبلیغات و یک برنامه منسجم ارتباط با بازار که مسلما در دنیای امروز شاید از بال اول بسیار اهمیت بیشتر دارد.

نگارش شده توسط : میلاد کوچکیان – علیرضا ورشاوی

logo-samandehi