جمعه، 09 خرداد 93 - 09:41

 

superdraco_fire_pic

شرکت اسپیس ایکس، شرکتی خصوصی و نسبتاً نوپا در صنعت فضایی است که پیشرفت چشمگیر و خیره کننده‌ای داشته و به عقیده بسیاری، موفق به انجام پروژه‌هایی خواهد شد که هیچ سازمان فضایی دولتی از پسش بر نیاید. تصویر فوق، یک تصویر شبیه‌سازی شده از فرود دراگون به‌کمک موتور‌های سوپر دراکو است.این شرکت اخیراً موتور سوپر دراکو را تست کرد. سوپر دراکو (اژدهای بزرگ) قرار است روی .کپسول دراگون این شرکت نصب شود و هدف آن کمک به فرود نرم روی سطح سیارات است.

کاربرد دیگر این کپسول در برجک فرار کپسول است. این برجک روی کپسول نصب می‌شود تا در مواقع اضطراری بتواند کپسول را به‌سرعت از راکت جدا کرده و به فاصله‌ای ایمن برساند. نیرویی که هر موتور سوپر دراکو تولید می‌کند برابر ۱۶۰۰۰ پاوند (معادل ۷۲۵۰ کیلوگرم نیرو یا ۷۱ کیلونیوتون) است و هشت موتور سوپردراکو روی کپسول دراگون نصب خواهد شد. به عبارتی، این هشت موتور می‌توانند ۵۸ تن وزن را معلق نگه‌دارند.این شرکت، ۲۹ می‌(۸ خرداد) موتور سوپردراکو را چندین بار تست کرد. و قصد دارد به‌زودی این موتورها را روی برجک فرار نصب کرده و آن را نیز تست کند. در ویدئوی زیر، یک نمونه تست موتور سوپردراکو را می‌توانید ببینید.ظاهراً محفظه احتراق این موتور از نوعی آلیاژ نیکل کروم و با پرینت سه‌بعدی ساخته شده که جای تعجب دارد، چون دما و فشار داخل محفظه احتراق بسیار بالاست.اکنون رقابت حساسی بین بویینگ، اسپیس ایکس و سیرا نوادا برای به‌عهده گرفتن انتقال خدمه ناسا به ایستگاه فضایی برقرار است و قرار است تا ۲۰۱۷ مشخص شود که ناسا از کپسول کدام شرکت استفاده خواهد کرد.

[button color=”red” size=”medium” link=”http://www.space.com/26045-spacex-superdraco-thruster-passes-test-video.html” target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi