شنبه، 23 مرداد 95 - 12:42

 

به همین سرعت در حال نزدیک شدن به نیمه دوم سال ۹۵ هستیم، سالی که دولتمردان باید هر چه کرده‌اند و کاشته‌اند و وعده‌ داده‌اند، درو کنند.

حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنا نیست و با توجه به شمارش معکوس روزشمار پایان کار دولت یازدهم و احتمال سنگینی زیاد فضای سیاسی و انتخاباتی بر سایر فعالیت‌های عمرانی و اجرایی، ایام پیش رو بسیار طلایی و تاثیرگذار هستند.

در جریان بازدید نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات از برخی رسانه‌های ICT، “اطلاع‌رسانی” یکی از کلیدی‌ترین نقاط مورد تاکید بود. برای نمونه آنطور که دولتمردان می‌گویند، اقدامات متعددی در حوزه بسترسازی دولت الکترونیکی و شبکه ملی اطلاعات انجام شده، اما به واسطه عدم‌ اطلاع‌رسانی به‌هنگام و مستمر، این فعالیت‌ها تحت‌الشعاع حاشیه‌هایی قرار گرفت.

در حوزه ICT به رسم معمول هر از گاهی اقدام به افتتاح یک پروژه می‌شود و در ادامه نیز وزیر ارتباطات یا مسوول مربوطه نیز به میان خبرنگاران می‌آیند تا پاسخگوی پرسش‌ها باشند. حال آنکه در اینگونه مواقع اصولا سمت و سوی پرسش‌ها متوجه حاشیه‌ها و پروژه‌های ناتمام بوده و به این ترتیب اصل افتتاح طرح نیز در شلوغی مسایل دیگر محو می‌شود.

نکته قابل توجه آنکه طرح‌هایی که بعضا سال‌ها وقت صرف بهره‌برداری از آن شده، نه می‌شود و نه می‌تواند در حاشیه یک نشست خبری تشریح شده و بعد هم به کل فراموش و تمام شده تلقی شود. حال آنکه اقدام هوشمندانه این است که از فردای رونمایی و افتتاح یک طرح در خصوص ثمرات، خروجی‌ها و چگونگی افزایش کاربری آن برای کشور، به کرات اطلاع‌رسانی کرد تا هم یک عملکرد تثبیت‌شده در کارنامه کاری مدیران محسوب شود و هم در سطح عمومی مقبول و ملموس شود.

در غیر اینصورت زمانیکه خود مسوولان، تیم‌ها و کانال‌های مستمر اطلاع‌رسانی در این خصوص ایجاد نمی‌کنند، رسانه‌ها نیز به شکل ناخواسته و طبیعی، بخش عمده تمرکز و توجه خود را روی کارهای ناتمام می‌گذارند.

مخلص کلام، آنکه زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و سایر متولیان ICT، اگرچه اندک، اما هنوز هم فرصت دارند تا بخشی از وقت و توجه خود را روی اطلاع‌رسانی بگذارند که علی‌القاعده با توجه به فضای فعلی کشور، تاثیرات سیاسی خود را نیز دارد.

logo-samandehi