چهارشنبه، 03 بهمن 97 - 09:04

 

در عصر کنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان موتور توسعه ی کشورهای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد ولی در ایران نگاه به ICT تنها بعنوان ابزار ارتباطی بوده و در برنامه های توسعه ای جایگاه عملیاتی ندارد.مصداق این جمله را میتوان در تخصیص بودجه به این حوزه بیابید. نوع استفاده از فناوری اطلاعات در ایران را میتوان در کسب درآمد بخش حاکمیتی از پایین ترین سطوح این حوزه دید.گویی نگاه ما به این حوزه بجای تقویت زیرساختها و استفاده کلان معطوف ابتدای ترین ابزارهای آی تی است.
جای که برای مسدود سازی ابزارهای ارتباطی این حوزه چون تلگرام و اینستاگرام تمامی مسئولین در دو جبهه موافق و مخالف صف آرایی میکنند ولی در قبال ارایه برنامه های آموزشی در جهت استفاده بهینه از این ابزار حرفی برای گفتن ندارند.در حالیکه دنیا در حال حرکت به سوی ارز دیجیتال و خدمات متنوع بانکی است ما هنوز در قبال سایتهای شرط بندی کاری نکرده ایم.
در این فضای مسئولین برای تنویر افکار عمومی بجای دعوت از کارشناسان این حوزه ، از چهره های شاخص یا به اصطلاح سلبریتی ها در جهت تبادل نظر استفاده میکنند.سلبریتی هایی که در عرصه فعالیت خود واقعا حرفی برای گفتن دارند ولی در حوزه فناوری اطلاعات و سواد رسانه ای نمیتوان به اظهارات آنها بعنوان یک کارشناس اتکا کرد.نمونه ی این رفتار سلبریتی ها را در ادامه در خصوص ارزش افزوده باهم میخوانیم.

شروع مسابقه ی خالی کردن حساب مشترکین

بعد از شروع فعالیت اپراتور دوم در ایران و ایجادفضای رقابتی میان اپراتورها ، هریک از اپراتورها برای بدست آوردن سهم بیشتری از بازار اقدام به ارایه سرویسهای پیامکی بنام ارزش افزوده کردند که مشترک در قبال کسر شارژ پیامک متنی دریافت میکند. یکی از دلایلی که مشترکان این سرویس های پیامکی را بیشتر آزار می دهد، بی محتوا بودن بسیاری از آنها است و کاربر را به این نتیجه می رسانند که گویی قرار است فقط پولی از حساب او کسر شود.در کنار بی محتوایی سرویسهای پیامکی ، غیرعلنی برگزار شدن قرعه کشی مسابقات ،ارسال پیامک در ساعات نامناسب،ثبت نام بسیار ساده و لغو عضویت پیچیده کاربران را نسبت به این سیستم بدبین کرده است.

بازیگران اصلی خدمات ارزش افزوده

محمد جواد آذری جهرمی ۲۹ شهریور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: بررسی پرونده یک کلاهبرداری پیامکی ارزش افزده به پایان رسید. برخی از شرکت های ارزش افزوده در پنج ماه اخیر حدود ۲۲ میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده اند.البته جهرمی با حضور در برنامه ی حالا خورشید رشیدپور به توضیح این موضوع پرداخت .برنامه ای که اینروز ها از همین سیستم برای اسپانسر خود کسب درآمد میکند!همین اظهار نظر وزیر دهه شصتی نشان از وجود فساد بزرگی بنام ارزش افزوده در ایران میدهد.فسادی که از چندین سال وجود داشته است و کماکان شاهد آن هستیم.سیستمی که بدون اجازه کاربر را به عضویت خود در می آورد و زمانی کاربر متوجه میشود که هزینه ی زیادی را بدون علت پرداخته است.

هرچند روشهایی برای استعلام عضویت در این گونه سیستم ها پیش بینی و اطلاع رسانی شده است اما کافی به نظر نمیرسد.اشتهای سیری ناپذیر شرکتهایی که اینگونه خدمات را سعی دارند با تبلیغات اغوا کننده حتی با شعارهای غیراخلاقی به کاربران غالب کنند.از گیگهای اینترنت رایگان با وارد کردن شماره موبایل تا سفر به برزیل!!!همراه اول گزارشی از عملکرد خود در ماه آبان ۱۳۹۷ و در مجموع، ۸ ماه نخست سال ۱۳۹۷ را منتشر کرد. طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت ارتباطات سیار ایران، اپراتور همراه اول در سال جاری به درآمد ۹ هزار و ۱۶۳ میلیارد تومانی رسیده است که حدود ۴۰۰ میلیارد آن از محل خدمات ارزش افزوده بدست آمده است.

سکوت نهادهای نظارتی

هر اپراتور، سازوکار مخصوص به خودش را دارد. برخی از اپراتورها با همکاری تجمیع کننده ها محتوا را از تامین کننده محتوا به دست مصرف کننده می رسانند. برخی از اپراتورها هم به صورت مستقیم با تامین کننده‌ی ها وارد قرارداد میشوند. ممکن است شرکت مذکور ،با ده‌ها فرد و شرکت دیگر وارد قرارداد شود و با تجمیع محتوای اونها، در قالب محصولی واحدی با اپراتور یا aggrigator قرارداد منعقد کند. هر شرکت ارزش افزوده این امکان رو دارد که یک سرویس رو به واسطه‌ی چند تجمیع کننده یا اپراتور به دست مصرف کننده‌ی نهایی برساند.

مدل درآمد و تسهیم آن بر اساس هر اپراتور متفاوت است، اما عموما اپراتور بین ۲۰ تا ۸۰ درصد از درآمد را به خود اختصاص میدهند و عملا بزرگترین برنده‌ی این بازی محسوب می شوند. تجمیع کننده هم ۱۰ درصد از درآمد را دارد و شرکت ارزش افزوده چیزی بین ۱۰ تا ۵۰ درصد درآمد را کسب میکند.این درآمدها در بازه‌های زمانی بین ۲ تا ۴ ماهه توسط اپراتور تسویه میشود که درآمد مضاعفی از محل «انباشت سرمایه» برای اپراتور به دست می آید.

در این پروسه تولید محتوا تا ارسال آن به کاربر چندین مجموعه درگیر هستند تا درآمدی حاصل شود ولی چه خوب بود که تمام این تلاشها منتج به ارایه محتوی ارزشمند باشد تا کاربران با اشتیاق منتظر دریافت محتواهای بعدی باشند نه اینکه بدنبال راهی برای خلاض شدن از دریافت پیامکهای بدون محتوا.

همانند دیگر حوزه ها،امکان تقلب در این سیستم وجود دارد.بیشتر از اینکه بتوان به شرکت‌های متقلب خرده گرفت، باید به نهادهای ناظر و خود اپراتورها نقد وارد کرد که چرا اجازه ادامه این روند و رویه به شکلی گسترده را میدهند؟به نظر شوخیه بزرگی است که فکر کنیم اپراتورها و نهادهای نظارتی مطلع نیستند. ما در ایران سازمان‌های مختلفی داریم که رسالت شکل‌گیری آنها در دفاع از حقوق مصرف کننده است که سکوت و عدم ورود به این موضوع جای سوال دارد؟

logo-samandehi