پنجشنبه، 26 فروردین 95 - 11:45

 

به زودی دستورالعملی به دستگاه‌های دولتی و اجرایی ابلاغ خواهد شد که برای فرایندهای کاری خود و در پورتالها و وب‌سایت‌های خود از موتور جستجوی ایرانی استفاده کنند.

استفاده از موتور جستجوی ملی در تعداد معدودی از کشورها رایج است و دولت‌های کمی سعی می‌کنند از لینک موتور جستجوهای داخلی خود در وب‌‌سایت‌های دولتی خود بهره گیرند. روسیه و چین از نمونه کشورهایی هستند که سعی کرده‌‌اند موتورهای جستجوی بومی خود را داشته باشند. ایلیا تیخومیروف رییس پژوهشگاه مرکز تحقیقاتی علوم کامپیوتری آکادمی علوم روسیه در خصوص جدیدترین آمار از استفاده کاربران روسی از جویشگر یاندکس می‌گوید: «۵۱ درصد کاربران از موتور جستجوی یاندکس و ۴۲ درصد از گوگل استفاده می‌کنند. رمز موفقیت موتور جستجوی بومی، سرمایه‌گذاری خوب در تحقیق و توسعه، حمایت درست از زبان ملی و مدل‌کسب‌و‌کاری جستجو‌محور است.»

۱۳۹۴-itrc-news-6588_0-600x337

اما استفاده از جویشگران درایران هنوز به آن اندازه مورد استقبال قرار نگرفته است. به گفته علیرضا یاری  دبیر طرح جویشگر بومی  بیش از ۹۰ درصد کاربران از گوگل استفاده می‌کنند اما با این حال مسئولان امیدوار هستند طرح جویشگر بومی بتواند  ۳۵ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص دهد.

با وجود اینکه جویشگرهای ایرانی هنوز فراگیر نشده‌اند اما تلاش‌های مسئولین برای تشویق استفاده از این موتورهای جستجو ادامه دارد. برگزاری مسابقه میان سه موتور جستجوی ایرانی نیز یکی از راهکارهای حمایتی است. خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران  می‌گوید: «بنا داریم بین جویشگر یوز، پارسی جو و سلام مسابقه برگزار و در نهایت از برندگان حمایت کنیم. حدود ۷۰ شرکت هم در کشور حضور دارند که هر یک در بخشی از خدمات جویشگر، موفق هستند که می‌توانند آن خدمات را با اتصال به جویشگر برگزیده ارایه دهند.»

در راستای این حمایت ‌ها به زودی  دولت در نظردارد با راه‌اندازی پورتال خدمات دولت از موتورهای جستجوی ایرانی بهره ببرد ولزوم استفاده از موتورهای جستجوی ایرانی در دستگاه‌ها هم به زودی ابلاغ می‌شود.

حال باید منتظر شد و دید این حمایت‌ و پشتیبانی‌ها تا چه اندازه موثر واقع می‌شوند و کاربران ایرانی به استفاده از جویشگرهای بومی تمایل پیدا می کنند.

logo-samandehi