چهارشنبه، 25 خرداد 90 - 01:45

 

IMG_1192

جایگاه IT در سازمان ها به علت نبود ساختار مناسب فناوری اطلاعات نا مشخص است

 گفتگو با محمود مالکی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و روزبه ساغرزاده مسئول شبکه دانشگاه آزاد خوراسگان در مورد وضعیت IT دانشگاه آزادخوراسگان.

– نحوه راه اندازی بخش فناوری اطلاعات در این دانشگاه به چه صورت بوده است؟

تشکیل این بخش در سال ۱۳۸۰ به صورت خود جوش بود که توسط ریاست حراست دانشگاه آقای فرهنگ شکل گرفت.شروع این حرکت با راه اندازی نظارت تصویری صورت گرفت و بعد از آن کنترل فعالیت های IT دانشگاه بود.

– چه راه هایی جهت وفق دادن تحصیلات آکادمیک با تجربیات مبتنی بر حوزه IT اندیشیده و اجرا می شود؟

همیشه بین دانشگاه و بازار کار IT شکاف عمیقی به چشم می خورد.دانشجویان در دانشگاه   تنها به تحصیلات تئوری و آکادمیک می پردازند در حالیکه بازار،کاربردی شدن این تحصیلات را می طلبد.همچنین نیاز است متولی بخش IT با دانشگاه ها ارتباط برقرار کند تا دانشجویان در حین تحصیل با بازار کار نیز آشنا شوند.دانشگاه آزاد خوراسگان جهت کم کردن این شکاف به موارد زیر پرداخته است:

– هماهنگی لازم با متولیان IT جهت جذب فارغ التحصیلان برای دوره های عملی.

– استفاده دانشجویان و فارغ التحصیلان در بخش اجرای پروژه های IT دانشگاه

-ارتباط مستقیم دانشگاه با بازار کار و…

– آیا از فارغ التحصیلان رشته های تخصصی IT در خود دانشگاه جهت اشتغال استفاده کرده اید؟

شرایط جذب و استخدام دانشگاه از طریق کانال کارگزینی وآزمون استخدامی انجام       می شود.شورای تصمیم گیری وضعیت تئوری و عملی افراد را درنظر می گیرد.ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم جذب دانشجویان علاقمند در پروژه های دانشگاه می باشد.

– آیا بستری فراهم شده است که شرکت های خصوصی به جای استفاده از آگهی استخدام روزنامه ها جهت جذب نیرو و اشتغال به دانشگاه ها مراجعه کنند؟

خیر.ارتباطی برقرار نشده است.مسئولیت دانشگاه فقط تربیت نیروی متخصص می باشد.

-عکس این قضیه چطور؟مثلا تعاملاتی جهت اشتغال فارغ التحصیلان IT با سازمان ها انجام شده است؟

خیر.کاری صورت نگرفته است.اما انتظار ما از بخش خصوصی و سازمان نظام صنفی و اتحادیه رایانه اعتماد به دانشجویان و معرفی آنها به بازار کار می باشد.چون این باور شکل گرفته است که افرادی که از دانشگاه تازه فارغ می شوند،در بحث عملی و بازار مشکل دارند

– دانشگاه جهت ارائه محیط عملی چه راهکارهایی را پیاده سازی کرده است؟

دانشجویانی که مایل به کسب تجربه عملی هستند می توانند در مرکز رشد مشغول به فعالیت شوند.در این مراکز ابتدا طرح و پروژه ها بررسی شده و از لحاظ مکان و اجرای فرد و دانشجو را حمایت می کنند.

– آیا مواردی موجود می باشد که از بین پروژه های پایانی دانشجویان ،توسط دانشگاه خریداری و استفاده و اجرا شده باشد؟

بله.پروژه های سیستم ورود و خروج خوابگاه،پروژه ی انبار آزمایشگاه و پروژه ی ارزیابی مقالات پژوهشی.

– برنامه ها و اهداف گروه اجرایی حوزه IT سال ۹۰ :

مهمترین علتی که فارغ التحصیلان این حوزه جهت اشتغال دچار مشکل می شوند این است که فناوری اطلاعات علمی است که هر روز موضوع جدیدی را به ارمغان می آورد.در همین راستا سعی بر به روز شدن سرفصل های گروه کامپیوتر داریم که توسط گروه آموزشی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

-ارتباط مستقیم دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات با بخش دولتی ، خصوصی ،صنعتی،علمی چگونه بوده است؟

دانشگاه آزاد خوراسگان برگزاری سمینارها و همایش هایی با موضوع امنیت با همکاری بخش دولتی.پروژه هایی با همکاری استانداری و دانشگاه صنعتی.با سازمان های دولتی و وزارت کشور در زمینه فناوری اطلاعات در بحث معرفی نیرو و در بحث آموزش با موضوعیت حملات شبکه،اینترنت و امینت با شرکت های خصوصی و استانداری و بخش دولتی همکاری داشته ایم.

– در حال حاضر دانشگاه در زمینه ی فناوری اطلاعات چه پروژه هایی را تحت نظارت این بخش به اتمام رسانده است؟

پروژه هایی از جمله اتاق سرور،ارتباط فیبر نوری دانشگاه،امکانات وایرالس.

-برای راه اندازی این بخش ها از خود دانشجویان حوزه IT استفاده کردید؟

بدلیل اینکه تمامی پروژه ها از طریق     روزنامه ها اعلام می شد ما دیگر دخل و تصرفی در نحوه اجرای پروژه ها نداشتیم و تنها به عنوان سرویس گیرنده بودیم.

-شرکت هایی که کار مشاوره،نظارت و اجرای پروژه ها را بر عهده داشتند از استان اصفهان انتخاب شدند؟

در زمانی که پروژه ها از طریق روزنامه اعلام شد شرکت های زیادی شرکت کردند که از میان آنها بدلیل داشتن معیارهای انتخاب شرکت های تهرانی انتخاب شدند.

-باید گفت متاسفانه شما شرکت های تهرانی را انتخاب کردید.یعنی در استان اصفهان شرکتی نبود که معیار های شما را داشته باشد؟

خیر،اولویت انتخاب با شرکت های اصفهانی بود،اما در مراحل امتیاز بندی RFQ و بدلیل سنگین بودن پروژه ها ترجیح داده شد از شرکتهای تهرانی استفاده شود.

-سخن پایانی : در بحث انفورماتیک نهادهای دولتی که در استان نظارت می کنند فعالیتشان کم رنگ است.وظیفه بخش خصوصی و دولتی فرهنگ سازی است.در پایان از مجموعه       عصر ارتباط اصفهان تشکر می نمائیم.

logo-samandehi