یکشنبه، 25 مهر 95 - 11:32

 

دریافت ارز از دستگاه‎های خودپرداز به طور بالقوه می‎تواند اثرات مثبت و منفی داشته باشد. درباره اثرات منفی این اقدام می‎توان به به هم ریختن بازار آزاد ارز برای مدتی کوتاه و برخی اثرات روانی این اقدام روی تضعیف ریال پرداخت. البته در بعد کارشناسی‎ این مساله هم باید موضوع تطبیق این اقدام با مقررات ارزی بانک مرکزی مورد تحلیل قرار بگیرد؛ اما فراهم شدن امکان پرداخت ارز توسط خودپرداز می‎تواند به صورت بالقوه موجب جمع شدن دلالان غیررسمی بازار ارز شود. دلالانی که نقش مهمی در به هم ریختن بازار در بزنگاه‎های خاص دارند و از سوی دیگر به دفعات شاهد کلاهبرداری‎های گسترده از سوی آنان از معامله گران خرد و ناآشنای بازار ارز بوده‎ایم. یکی دیگر از مسائل مهم جلوگیری از توزیع دلارهای تقلبی است که توسط این فعالان غیررسمی در بازار به وفور در برهه‎های خاص توزیع می‎شود. به هرحال ظاهرا برخی بانک‎ها این اقدام را روی برخی دستگاه‎های خودپرداز انجام داده‎اند. مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این باره با بیان اینکه برخی از بانک ها بخشی از عملیات صرافی خود را از طریق دستگاه‎های خودپرداز انجام می‎دهند، صحت دارد درباره نحوه افزودن بخش پرداخت‎های ارزی در برخی از دستگاه‎های خودپرداز بانکی و فعال‎سازی آن گفت: این حوزه پرداخت ارزی هیچ ارتباطی با سیستم پرداخت در بانک مرکزی ندارد.
ناصر حکیمی افزود: ظاهرا برخی از بانک‎ها بخشی از عملیات صرافی خود را از طریق دستگاه‎های خودپرداز انجام می‎دهند و افزوده شدن این آیکون به دستگاه‎های ATM بر این مبناست.
 وی با بیان اینکه بانک‎های مذکور باید خود را با عملیات نظارت بر بانک‎ها، نظارت بر صرافی‎ها و مقررات ارزی مربوط به خرید و فروش ارز تطبیق دهند، گفت: از لحاظ فنی این اقدام از سوی بانک ها قابل اجراست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
حکیمی گفت: البته بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این زمینه تصمیم گیرنده نیست و تصمیم گیر در این زمینه بخش ارزی بانک مرکزی است که باید عملیات مذکور با مقررات خرید و فروش ارز مطابقت داشته باشد و بخش نظارت بانک مرکزی درخصوص تطبیق این اقدام با عملیات ناظر بر صرافی‎ها و عملیات مجاز بانک‎ها اعلام نظر کند.

logo-samandehi