دوشنبه، 13 آذر 02 - 06:35

 

با وجود اینکه بعضی رسانه‌ها از بازداشت مدیرعامل پیام‌رسان سروش‌پلاس خبر داده بودند، روابط عمومی این پیام‌رسان در بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.صبح امروز (سیزدهم آذر ماه) اخباری درباره بازداشت فرهاد مرادی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش‌پلاس، به اتهام ایجاد بستری برای انتشار محتوای غیراخلاقی منتشر شد. خبری که خیلی زود در رسانه‌ها دست به دست شد ابتدا از سوی سایت خبری مشرق با این محتوا منتشر شد:

«مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های ایرانی به اتهام فراهم کردن بستر انتشار محتوای غیر اخلاقی در فضای مجازی بازداشت شد.» البته مدتی بعد مشخص شد که منظور از «یکی از پلتفرم‌های ایرانی» پیام‌رسان سروش‌پلاس بوده است.

خبرگزاری میزان هم در ادامه این خبر و در تکمیل این خبر نوشت: «تذکر‌های مکرر و چندین باره به مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های ایرانی برای چاره‌اندیشی در رابطه با انتشار محتوای غیراخلاقی و انتشار تصاویر مستهجن با بی‌توجهی این پلتفرم همراه بود، در پی این موضوع مقام قضایی در دو نوبت از مدیرعامل این پلتفرم برای این مهم دعوت کرد که با بی‌توجهی فرد مورد اشاره همراه بود.»

پس از اعلام این خبر، از هر طرف اظهار نظر و واکنش‌ نشان دادن به این موضوع آغاز شد. مدیرعامل هلدینگ مهیمن، که مالک پیام‌رسان سروش‌پلاس است، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «عجیبه که بعد از سی سال زیر ذره‌بین گذاشتن ما هنوز نشناختید ما را. تسلیم این بازی‌های نخ‌نمای شما نمی‌شویم.»در ادامه شنیده‌های حکایت از این داشت که مدیرعامل سروش‌پلاس امروز در دفتر این پیام‌رسان حضور داشته و خبر بازداشت او صحت ندارد. علاوه بر این، عباس عسکری در گفت‌وگو با شبکه شرق انتقادات جدی‌تری نسبت به این موضوع داشته و اعلام کرد:این‌ها عملیات رسانه‌ای «برادران قرارگاهی‌» است برای اینکه از سروش پلاس انتقام بگیرند، بیشتر از این هم امکان توضیح ندارم. همیشه عده‌ای هستند که می‌خواهند یک پلتفرم را از مدار فعالیت خارج کنند و روح انحصار به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که فعالیت پلتفرم دیگری در این فضا را ببینند.

محمداحسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، هم در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به این موضوع نوشت: «حمایت و توسعه پلتفرم‌های داخلی از وظایف وزارت ارتباطات بوده و هست. البته التزام به قانون هم وظیفه پلتفرم‌ها است» و در ادامه هم از پیگیری این موضوع از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

جدیدترین واکنش اما انتشار بیانیه رسمی روابط عمومی پیام‌رسان سروش‌پلاس است که در متن آن اعلام شده خبر بازداشت صحت ندارد و صرفاً یک موج رسانه‌ای علیه این پیام‌رسان ایجاد شده است. در ابتدای متن این بیانیه آمده:

«دیروز (۱۲ آذرماه) مدیرعامل سروش‌پلاس جهت پاره‌ای از توضیحات در مورد موضوع پالایش محتوای پیام‌رسان در دادسرای ارشاد حاضر شد. موضوعی که در این روزها شامل حال اغلب کسب‌وکارها و پلتفرم‌ها می‌شود. اما سؤالی که قابل طرح بوده موج‌سواری برخی افراد به واسطه بازی رسانه‌ای‌ و تخریب است که به‌طرز عجیبی این رخداد در رسانه‌ها با عنوان بازداشت مطرح شده است. یا سفارش‌دهندگان این خبر از بار کلمات آگاه نیستند یا مقاصد دیگری در پشت این کلمات دارند.»

در این بیانیه اقدامات انجام‌شده از سوی برخی رسانه‌ها برای انتشار اخبار اقدامی از سوی «اصحاب انحصار» خوانده شده است:این اتفاق مطلوب اصحاب‌ انحصار بوده که پیش‌تر هم صدای انتقادات و پیشبرد مستقل سیاست‌های پیام‌رسان باعث آزار و اذیتشان شده بود. این بار نیز با غیر امن و غیراخلاقی نشان دادن فضای پیام‌رسان سروش‌پلاس مجدداً مسیر انحصارطلبی‌شان را برای خیمه زدن بر روی اکوسیستم پیام‌رسانی و رسانه‌های اجتماعی کشور با سرعت بیشتری طی می‌کنند.

روابط عمومی این پیام‌رسان «امنیت خاطر کاربران و حفظ فضای اخلاقی سالم» را از خطوط قرمز پیام‌رسان دانسته و اعلام کرده که «بسترهای مختلف پالایش محتوا در سروش‌پلاس فراهم شده و کارآمدی این بسترها و آمار و ارقام لازم به‌صورت مداوم به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است.»

روابط عمومی پیام‌رسان سروش‌پلاس در انتهای متن بیانیه خود اعلام کرده است که «همانند گذشته و با هدف ارائه محصولی باکیفیت و مطلوب کاربران به کار خود ادامه خواهد داد.»‏

logo-samandehi