جمعه، 20 خرداد 90 - 01:37

 

IMG_1248

احمد رضا نقش نیلچی فارغ التحصیل مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در رشته های کامپیوتر و برق از آمریکا ،چهارده سال آمریکا مشغول به تحصیل بوده و دوازده سال است که به ایران باز گشته اند و در دانشگاه اصفهان با عنوان های معاون و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان،مدیر کل گروه پژوهشی دانشگاه اصفهان،مدیر گروه کامپیوتر مشغول به فعالیت هستند.

  • چگونگی پیدایش و شروع فعالیت آموزش الکترونیکی را در دانشگاه بفرمائید.

دانشگاه اصفهان از پیشگامان در زمینه آموزش الکترونیکی بوده است.آموزش مجازی در سال ۸۱ در این دانشگاه راه اندازی شد.سپس زنده یاد دکتر قوامیان به آماده کردن ملزومات آموزش مجازی در این دانشگاه پرداختند که بعد از فوت ایشان دیگر هیچ اقدامی انجام نشد.تا مدت ها بعد دانشگاه های دیگر مثل دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شیراز دوره های آموزش مجازی را راه اندازی کردند و سپس دانشگاه اصفهان و تعدادی دیگر از دانشگاه ها در این راه قدم برداشتند.

  • استقبال از این نوع آموزش در آغاز و اکنون به چه صورت بود؟

عمدتا استقبال دانشجوبان از این دوره ها خوب بوده است.دانشجویانی که نتوانسته اند در دانشگاه های دولتی جذب شوند، به عنوان اولویت دوم آموزش مجازی را انتخاب می کنند.

  • با توجه به پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات،تاثیری بر فراگیرتر شدن آموزش الکترونیکی در استان اصفهان داشته است؟

استان اصفهان در بخش فعالیت های ICT زمینه ، نیرو و پتانسیل خوبی دارد و معمولا شروع کننده های خوبی هستند اما در ادامه روند به دلیل فقدان مدیریت صحیح دچار مشکل می شوند که سایر شهرستان ها در این موضوعات از اصفهان جلو می زنند.

  • دلایل این توقف و عقب افتادگی را چه مواردی می دانید؟

ضعف ساختارهای مدیریت و نوع اجرای مدیریتی پروژه ها، علت این عقب افتادگی می باشد.

  • در بین مراکز ارائه آموزش الکترونیکی کشور، این مرکز آموزشی و سایر مراکز آموزشی استان در چه موقعیتی به سر می برند؟

متاسفانه این گونه به نظر می رسد که جایگاه خوب و رضایت بخشی نداریم

  • چرا ؟بازهم باید گفت ضعف مدیریتی.
  • وضعیت آموزش الکترونیکی در استان اصفهان و نقش یادگیری الکترونیکی در ساختار بخش دولتی و خصوصی چگونه است؟

به دلیل رغبت عمومی برای کسب مدارک و آموزش تمایل بیشتری به سمت بخش دولتی می باشد.چون هدف اصلی بخش دولتی فرهنگ سازی این علم است.در حالی که در بخش خصوصی و به دلیل بقاء و تجاری بودن این مقوله استقبال کمتری شده است.

  • این نوع آموزش در دانشگاه اصفهان چگونه برگزار می شود؟

در این نوع آموزش داوطلب بعد از تکمیل ثبت نام از طریق دفترچه کنکور و شرکت در آزمون سراسری در صورت کسب رتبه مناسب        می تواند در این دوره ها شرکت کند.دوره های مدیریت اجرایی،کتابداری و اطلاع رسانی وMBA هم اکنون در دانشگاه اصفهان بصورت مجازی برگزار می شود.

  • در استان اصفهان چه اقداماتی برای موثرتر واقع شدن و توسعه آموزش الکترونیکی صورت گرفته است؟

متأسفانه دانشگاه اصفهان در توسعه آموزش الکترونیکی خیلی ضعیف عمل کرده است .البته بدلیل ادعاهایی مبنی بر داشتن متولیان زیاد در مورد آموزش عالی از جمله دانشگاه های دولتی و آزاد ،وزارت بهداشت و علوم پزشکی،مراکز دیگر مثل شهرک علمی تحقیقاتی و … ،رشد و توسعه آموزش الکترونیکی عقیم مانده است.

  • نکته بارز عقیم ماندن آموزش الکترونیکی را در استان اصفهان چه می دانید؟

از دیدگاه من بدلیل فقدان مدیریت منسجم در سطح استان و بعضاً در سطح کشور و زیر ساخت های فرهنگی.

  • برنامه های راهبردی مشخص جهت توسعه و پیشرفت در این زمینه آموزشی در سال ۹۰ مشخص شده است ؟

یکی از دغدغه های دانشگاه اصفهان توسعه آموزش مجازی می باشد.بارها از زبان مسئولین دانشگاه اصفهان به این موضوع اشاره شده است.اما گویا مشکلات و موانعی بر سر این راه وجود دارد که من از آن مطلع نیستم.در این خصوص گذشته خوبی نداریم اما به آینده امیدواریم.

  • مشکلات و چالش های این حیطه در استان ؟

موضوع اشتغال فارغ التحصلان در میان است.اگر بخش ها و نهادها در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان اقدامی انجام ندهند توسعه آموزش مجازی به مشکلات جدی برخورد خواهد کرد و نکته دیگر عدم اعتماد کارفرمایان به این دوره ها می باشد.موضوع دیگر این است که در بحث آموزش ،امکانات آموزشی و ارزیابی مطرح است که بر روند توسعه تاثیر دارند.

  • از نهادهای داخلی،بخش های خصوصی و دولتی و مسئولین چه انتظاری دارید؟نقش این نهادها در بهتر اجرا شدن این فرآیند چگونه است؟

همانطور که می دانید تمام سازمان ها و نهادهای بخش خصوصی و دولتی آموزش ضمن خدمت برای پرسنل خود دارند که می توانند از این دوره ها جهت کاهش هزینه ها استفاده کنند.در این خصوص حمایت مسئولین و رسیدگی به مشکلات این مقوله را می طلبد.

  • اگر به جای یک مدیر تصمیم گیر در زمینه آموزش مجازی بودید به لحاظ ساختاری چه تغییراتی در فرم اصلی آموزش ایجاد می کردید؟

خوشبختانه نیستم.لیکن با این حال من از ابتدا از جمله فعالینی بودم که مسئولین دانشگاه را در این موضوع ترغیب می کردم.اما به نظر میرسد مشغله و دغدغه های مدیران خیلی زیاد می باشد که به این موضوع رسیدگی نمی کنند.شاید هم اهمیت این دوره ها مشخص نشده است.

  • آقای دکتر چنانچه نکات خاصی مدنظر دارید که در این گفتگو مطرح نشده است به عنوان جمع بندی در سخن پایانی تکمیل بفرمایید.

تاسف می خورم این همه امکانات در سطح استان داریم اما هنوز نتوانسته ایم به یک سطح مناسب استفاده کننده از این فناوری برسیم. با توجه به داشتن نیروی جوان متخصص و با دانش،این متخصصین در سطح استان شناسایی شوندو افراد متخصص باید بر سرکار بیایند.خروجی نشان می دهد که افراد متخصص در جایگاه تخصصی خود نیستند و کسانی که مدیریت می کنند احتمالا خیلی از جوانب موضوعات را نمی سنجند.امیدوارم سطح استفاده از آموزش های کاربردی نهایتا نتیجه گرا باشد.هم اکنون استانداردها در سطح پایینی قرار دارد.اگر این گونه پیش برود مقطع به مقطع زمانی از سطح کیفی و سطح انتظارتمان پایین می آید.

logo-samandehi