چهارشنبه، 25 دی 92 - 08:58

 

مخابرات اصفهان

تا همین چند وقت پیش بود که اختلاف بین شرکت زیرساخت و مخابرات بر سر مسائل مالی بر سر زبان ها بود، مشکلی که نه تنها ارائه اینترنت پرسرعت از سوی مخابرات بلکه ارائه اینترنت از سوی شرکت های پپ را نیز با مشکل مواجه ساخته بود، تا اینکه بالاخره با برگزاری جلسات متعدد بین مسئولین این دو سازمان مشکل حل شد و زیرساخت با توزیع پهنای باند بین مخابرات استان ها موافقت کرد. با این وجود انگار مشکلات مخابرات تمامی ندارد و این بار شرکت های پپ با ادعای اینکه شرکت مخابرات ایران و زیرمجموعه‌های استانی آن به رعایت حقوق اولیه پروانه شرکت‌های انتقال داده (PAP) و الزامات پروانه خود پایبند نیستند از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته اند تا فروش اینترنت به مخابرات متوقف شود.

مخابرات اینترنت را در انحصار خود قرار داده است

مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP در این باره گفت: علیرغم برگزاری جلسات متعدد میان وزارت ارتباطات و شرکت‌های PAP به منظور رفع موانع و چالش‌های پیش روی فعالیت آنها، اما همچنان شرکت‌های PAP به سختی فعالیت خود را حفظ کرده اند و شرکت مخابرات ایران در این مدت به واسطه در اختیار داشتن امکانات انحصاری سهم بیشتری از بازار اینترنت کشور را به دست آورده است.
بیدختی‌نژاد افزود: براساس مستندات و سوابق موجود، شرکت مخابرات ایران و زیرمجموعه‌های استانی نه تنها پایبند به رعایت حقوق اولیه پروانه شرکت‌های انتقال داده (PAP) و الزامات پروانه خود نیست، بلکه به صراحت بسیاری از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات را بی‌اعتبار تلقی می‌کند.
وی ادامه داد: تنها خواسته ما اجرای قانون و اجرای مصوباتی همچون مصوبه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات و رعایت حقوق مندرج در پروانه شرکت‌های PAP و شرکت مخابرات ایران است. زیرا اگر قانون رعایت شود، مشکلات واگذاری ADSL در بازار مرتفع می‌شوند و در نهایت همه مردم و جامعه سود خواهد برد.
سهم ۶۰ درصدی مخابرات از مشتریان اینترنت
مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAPگفت: اگر PAPها تخلف کنند، به آنها امکانات داده نمی‌شود و ضمن برخورد با آنها با جریمه و تهدید به لغو پروانه مواجه می‌شوند. چرا این رویکرد در مورد مخابرات اجرا نمی‌شود و از این موقعیت در برابر او برای رعایت عدالت در بازار ADSL استفاده نمی‌کنند؟
بیدختی نژاد گفت: شرکت مخابرات در نتیجه این رفتارها در بازار اینترنت پرسرعت به تنهایی سهم ۶۰ درصدی از مشتریان و ۷۵ درصدی از بازار مالی را دارد و در شرایطی که یازده شرکت PAP قادر به دریافت امکانات اولیه و رقابت عادلانه در بازار نیستند، تنها ۴۰ درصد از سهم مشتریان و ۲۵ درصد بازار مالی را در اختیار دارند. ضمن اینکه به دلیل واگذار نکردن امکانات به شرکت های PAP، کاربران مجبور به استفاده از خدمات انحصاری در بازار هستند.
وی افزود: انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه امکانات جدید و به طور مشخص پهنای باند اینترنت به شرکت مخابرات ایران تا زمان رفع تخلفات، به صورت جدی ممانعت به عمل بیاورد.

وقتی شرکت های پپ با ارسال نامه سرگشاده از خجالت مخابرات در می آیند

همچنین دبیرخانه شرکت‌های انتقال داده (PAP) در نامه سرگشاده‌ای خطاب به معاونت فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ خواستار توقف فروش اینترنت به مخابرات شدند که بخشی از این نامه آمده است:
«مستحضر به مسایل و چالش‌های پیش روی شرکت‌های انتقال داده‌ ندا (PAP) در تامین امکانات اولیه‌ برای ارایه سرویس و به طور کلی حقوق بدیهی پروانه‌ و خودداری شرکت مخابرات ایران از ارایه‌امکانات و همکاری بی‌غرض و مناسب با دارندگان پروانه هستید. حال آن که، اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت برای از سر گیری واگذاری پهنای باند اینترنت به شرکت مخابرات ایران انگیزه نگارش نامه‌حاضر و بیان موارد زیر شده است :
براساس مستندات و سوابق موجود، شواهد عینی و نیز به زعم مدیران ارشد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت مخابرات ایران (و زیر مجموعه‌های استانی) نه تنها پای‌بند به رعایت حقوق اولیه‌ پروانه‌ شرکت‌های انتقال داده ندا (PAP) و الزامات پروانه‌ خود نیست، بلکه صراحتا بسیاری از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات (همچون مصوبات ۹۰، ۹۷، ۱۵۲ و ۱۶۶) را فاقد اعتبار تلقی‌ می‌کند. در یک نگاه، تخلفات شرکت مخابرات ایران در ارایه ‌امکانات دارندگان پروانه آن قدر تکراری‌ است که نیازی به بیان آن‌ها در این نوشتار ندارد .
مقامات محترم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مقابل همه‌این تخلفات از سوی شرکت مخابرات ایران، اذعان می‌کنند که سازمان در بسیاری از این موارد توان مقابله یا احقاق حقوق بدیهی دارندگان پروانه را ندارد، تا جایی که بارها شرکت‌های انتقال داده ندا (PAP) را به شکایت در مراجع دیگری همچون سازمان تعزیزات حکومتی یا دستگاه‌های قضایی تشویق کرده‌اند».
دبیرخانه شرکت های پپ با ارسال این نامه به معاونت فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایت اعتراض این شرکت ها را در راستای سیاست های اتخاذ شده سازمان تنظیمات مقررات رادیویی اعلام کرد.
پپ ها در خصوص اختلافات با مخابرات می گویند: مخابرات از قانون سازمان مقررات رادیویی پیروی نمی کند
اما اظهارات مسئولین برخی از شرکت های پپ در خصوص رقابت نابرابر مخابرات و شرکت های پپ در ارائه اینترنت پرسرعت در نوع خود جالب توجه که در زیر به آن اشاره شده است:
مدیر فروش شرکت ارائه دهنده اینترنت آسیا تک پیرامون مشکلات موجود به گفت: مخابرات از نظر قیمت گذاری در تمام استان ها یک نوع رفتار نکرده و در برخی از استان ها کمپین هایی را با شرکت های خصوصی اجرا کرده است و قیمت های متفاوتی از اینترنت را ارائه می دهد.
خمیس آبادی گفت: شرکت های پپ تحت نظر سازمان تنظیمان مقررات رادیویی فعالیت می کنند و اینگونه نیست که این شرکت ها بتوانند قیمت خدمات خود را بالا ببرند بلکه این شرکت ها برای خدمات خود سقف دارند و بر اساس آن فعالیت می کنند.
مخابرات بازار رقابت را خراب کرده است
وی با بیان اینکه شرکت های پپ از این الگو پیروی می کنند، ادامه داد: متاسفانه مخابرات با ارائه اینترنت با قیمت پایین از قانون سازمان مقررات رادیویی پیروی نمی کند و بازار رقابتی بین شرکت های پپ را خراب کرده است.
مدیر فروش شرکت ارائه دهنده اینترنت آسیا تک گفت: ۱۱ شرکت پپ از سال ۸۲ مجوز خود را ثبت کرده اند و برای بهبود کیفیت خدمات خود جلساتی را با هم تشکیل می دهند که نماینده ای از شرکت مخابرات در آن حاضر نیست، اما مخابرات با مجوز مخابراتی اینترنت پرسرعت ارائه می دهد و با این کار باعث شده چندین شرکت مخابراتی پس از پایان مجوز خود دیگر نتوانند فعالیت داشته باشند.
خمیس آبادی تصریح کرد: این کار مخابرات بازار رقابتی شرکت های ارائه دهنده اینترنت را با مشکل روبرو کرده است و مخابرات با داشتن امکانات بیشتر سهم اینترنت را در کمشور در اختیار گرفته است.
مخابرات فعالیت شرکت های پپ را با مشکل مواجه کرده است
مسئول نمایندگی شرکت ارائه دهنده اینترنت نداگستر صبا در اصفهان گفت: شرکتی که مجوز پپ دارد و با مجوز اینترنت پرسرعت ارائه می کند، هزینه های بالایی را متحمل شده و از سوی دیگر کاربران درخواست خدمات خوب را از این نوع شرکت ها دارند.
رضا قربانی عنوان کرد: شرکت هایی پپ هستند که چندین سال است در زمینه ارائه اینترنت پرسرعت فعالیت می کنند و مشترکین زیادی دارند اما بدلیل سرعت پایین نتوانستند نظر کاربران را جلب کنند.
وی ادامه داد: فعالیت مخابرات همزمان با شرکت های پپ و ارائه اینترنت پرسرعت از سوی این شرکت در شرایط نابرابر صورت میگیرد و این موضوع شرکت های پپ را با مشکل مواجه کرده است.
کارشناس ارشد فروش پهنای باند شرکت های وب در این رابطه  گفت: مخابرات در حالی که در شرایطی نابرابر با شرکت های پپ رقابت می کند اینترنت پرسرعت را با کیفیت پایین ارائه می دهد و پایان بودن کیفیت ارتباطی با پهنای باند زیرساخت ندارد.
چهاردونی افزود: پایان بودن قیمت اینترنت مخابرات کار را برای شرکت های پپ مشکل کرده و بیشتر مردم برای استفاده از اینترنت پرسرعت، خدمات مخابرات را به دلیل پایین بودن تعرفه ترجیح می دهند.
مخابراتی ها از اختلاف با پپ ها می گویند:
شرکت های پپ نمی توانند برای مخابرات تصمیم گیری کنند
از گله گذاری شرکت های پپ که بگذریم اظهارات مدیر عامل مخابرات استان اصفهان در این خصوص نیز شنیدنی است. کشایی گفت: مدت هاست به دلیل مشکلات تامین پهنای باند، با مشکل ارائه اینترنت مواجه شده ایم و حل اختلاف زیرساخت و مخابرات می تواند به این مشکل کمک کند.
وی با بیان اینکه بالغ بر دو میلیون مشترک اینترنت پرسرعت در کشور داریم، ادامه داد: ارائه اینترنت از سوی مخابرات جرم نیست، اگر اینگونه بود سازمان تنظیم مقررات رادیویی از ادامه آن جلوگیری می کرد.
مدیرعامل مخابرات استان اصفهان با اشاره به اشتراک ۲۳۰ هزار نفر به اینترنت مخابرات اصفهان، یادآور شد: شرکت های پپ نمی توانند برای مخابرات تصمیم گیری کنند سازمان تنظیم مقررات مبنای تصمیم گیری در این زمینه است و مخابرات و شرکت های پپ باید از قوانین این سازمان پیروی کنیم.
کشایی عنوان کرد: در هر یک از شهرستان های اصفهان که امکانات لازم را در اختیار داشته باشیم برای همکاری با شرکت های پپ مشکلی نداریم و عدم همکاری مخابرات با آنها صحت ندارد.
محمد رضا فرنقی زاده مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات هم در خصوص درخواست شرکت‌های PAP مبنی بر ادامه ممنوعیت فروش پهنای باند به مخابرات گفت: وزارت ارتباطات معتقد است که شرکت‌ها باید در فضای سالم رقابتی با یکدیگر تعامل داشته باشند حال اینکه شرکت‌های PAP معتقدند فضای رقابتی سالم نیست، این موضوع توسط سازمان تنظیم مقررات قابل بررسی است.
با هدایت رگولاتوری این موارد را حل خواهیم کرد
وی با بیان اینکه موضوعات مطرح شده از سوی شرکت‌های PAP قابل بررسی است افزود: در صورتی که موارد مطرح شده صحیح باشد با شرکت مخابرات ایران مشکلات مطرح و نهایتا با هدایت رگولاتوری این موارد را حل خواهیم کرد.
در همین حال مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: تعجب می‌کنیم عده‌ای در کشور با توسل به موارد نادرست از یک نهاد دولتی تقاضا می‌کنند که جلوی توسعه کشور گرفته شود.
داوود زارعیان با بیان اینکه شرکت مخابرات اکنون در تمام شهرهای کشور حضور دارد افزود: شرکت‌های PAPبه دلیل سودده نبودن سرمایه‌گذاری در شهرهای کوچک اکنون در ۶۰۰ شهر حضور ندارند و این در حالی است مخابرات نه تنها در تمام شهرها بلکه در ۱۰ هزار روستا کشور با وجود سوده نبودن سرویس اینترنت را به مردم ارایه داده است.

هیچ مشکلی با شرکت‌های PAP نداریم!

وی بیان کرد: انحصار ارایه خدمات اینترنت چهار سال در دست شرکت‌های PAP بود و نتیجه آن توسعه نیافتن اینترنت در کشور بود.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: شرکت‌های PAP می‌خواهند بدون پرداخت هزینه نگهداری و تجهیزاتی که از مخابرات می‌گیرند اقدام به ارایه سرویس کنند این در حالی است که در هیچ کجای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست.
زارعیان گفت: در حال حاضر ما هیچ مشکلی با شرکت‌های PAP نداریم و همیشه تا جایی که توانستیم با آنها تعامل کرده‌ایم و اکنون هم حاضر به تعامل هستیم، اما این بار تقاضا داریم رگولاتوری نیز به صورت ویژه در این زمینه وارد عمل شود.
اما در حالیکه مخابرات، شرکت های پپ در حال اضهار نظر علیه یکدیگر هستند، کاربران بی شمار اینترنت در ایران با سرعت پایین اینترنت و کیفیت پایین خدمات اینترنتی روبرو هستند و اعتراض خود را نسبت به این اوضاع چنین بیان می کنند: کاربران از وضعیت اینترنت می گویند:

مخابرات و شرکت های پپ به جای مردم تصمیم گیری نکنند

« هزینه نهایی شرکتهای خصوصی (پپ) سه برابر مخابرات است و از آنجایی که کاربران بدنبال قیمت پایین هستند، استفاده از خدمات مخابرات را ترجیح می دهند».
«باید فضا برای رقابت سالم بین مخابرات و شرکت های پپ ایجاد شود تا مردم بتوانند سرویس بهتر را انتخاب کنند و هیچ نظری به آنها تحمیل نشود.
«تنها گزینه در نهایت اینترنت مخابرات است، دیگر ارائه کنندگان خدمات اینترنت ADSL مجوزی برای ارائه اینترنت برای خط تلفنهای با برخی از پیش شماره ها ندارند و این باعث شده چاره ای جز استفاده از اینترنت مخابرات نداشته باشیم».
« مخابرات در مناطقی که خطوط تلفن فیبرنوری است کاربران را مجبور به استفاده از اینترنت مخابرات می کند و شرکت های خصوصی نمی توانند در این مناطق سرویس بدهند».
«مخابرات با ارائه اینترنت پرسرعت جلوی زورگویی و گران فروشی شرکتهای اینترنتی را گرفته است و به نوعی عدالت را در این زمینه به وجود آورده است».
بهبود وضعیت اینترنت، شاید وقتی دیگر‍!
با وجود این شرایط و حرف و حدیث های فراوانی که پیرامون اینترنت در ایران وجود دارد، محمود واعظی وزیر ارتباطات در اظهار نظرهای تمام نشدنی خود از بهبود وضعیت اینترنت و حل و فصل مشکلات پیرامون آن خبر می دهد. واعطی در آخرین اظهار نظر خود وعده داد: « در نیمه دوم سال آینده، سرعت، به تدریج و در حد معقول افزایش می یابد». حالا کاربران اینترنتی چاره ای ندارند جز صبر تا نیمه دوم سال آینده تا شاید وعده ها تحقق یابد، شاید هم ….

logo-samandehi