چهارشنبه، 28 دی 01 - 01:16

 

وزیر ارتباطات از راه‌اندازی سامانه «رادار بازی» برای کاهش پینگ بازی‌ها خبر داد. به گفته زارع‌پور، از شب گذشته و هم‌زمان با رونمایی این سرویس تا الان، ۵ میلیون نفر از رادار بازی استفاده کرده‌اند و رکورد استفاده هم‌زمان ۴۰۰ هزار نفر ثبت شده است.کاهش پینگ بازی‌ها وعده رئیس‌جمهور است که پس از گذشت مدت‌زمان یک سال و نیم از سوی وزارت ارتباطات محقق شده؛ شب گذشته «رادار بازی» بدین منظور معرفی شد. «عیسی زارع‌پور» در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت از راه‌اندازی این سرویس با عنوان «خبر خوش» یاد کرد و گفت:«خبر خوشی که امروز می‌خواهم بدهم در راستای وعده‌ای است که رئیس‌جمهور در ایام انتخابات برای کاهش پینگ و افزایش سرعت بازی‌ها داد. از دیروز این خدمت جدید برای گیمرها معرفی شده است. سامانه radar.game با همکاری بخش خصوصی، گیمرها و بنیاد بازی‌های ملی رایانه‌ای راه‌اندازی شده است که موجب افزایش سرعت دانلود و کاهش پینگ می‌شود. در‌حال‌حاضر بازی‌های پرطرفدار در دسترس هستند که کاربران می‌توانند پینگ بازی‌ها را قبل و بعد از فعال‌سازی سرویس مشاهده کنند. به‌مرورزمان نیز بازی‌های جدیدی اضافه خواهد شد.»

او با بیان اینکه رادار بازی مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است، چند آمار از آن را ارائه کرد: «از شب گذشته که این سرویس را در کانال شخصی‌ام معرفی کردم، تا به الان ۵ میلیون نفر از آن استفاده کرده‌اند. همچنین ۴۰۰ هزار نفر به‌طور هم‌زمان در‌حال استفاده از آن بوده‌اند که نشان می‌دهد سرویسی کاربردی است.»زارع‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد تا در آینده دولت بتواند با معرفی ابزارهای مختلف، تجربه کاربری افراد در استفاده از اینترنت را افزایش دهد تا سرعت دسترسی‌شان بیشتر شود.گفتنی است شب گذشته وزیر ارتباطات با انتشار پستی در کانال شخصی خود در فضای مجازی از راه‌اندازی وب‌سایت و اپلیکیشن رادار بازی خبر داد.

وزیر ارتباطات: موافق رفع فیلتر گوگل‌پلی هستم، اما تصمیم با کارگروه فیلترینگ است

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نظر تخصصی او مبنی بر رفع فیلتر گوگل پلی است، اعلام کرد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بایستی در‌این‌باره تصمیم بگیرد.رفع فیلتر چند‌ساعته گوگل پلی، برای مدت کوتاهی باعث خوشحالی کاربران شد. همچنین این موضوع مطرح شد که شاید واتس‌اپ و اینستاگرام نیز به‌زودی رفع فیلتر شوند؛ اما این خوشحالی تنها چند ساعت دوام آورد و گوگل پلی مجدداً مسدود شد.

در همین راستا، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات، پس از جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرد که با رفع فیلتر گوگل پلی موافق است:«کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مسئول فیلترینگ است. ۶ عضو از ۱۳ عضو این کارگروه را وزرای دولت تشکیل می‌دهند و در آنجا تصمیمات گرفته می‌شود. تلاش ما این است که محدودیت سرویس‌هایی که واقعاً نیاز مردم بوده و مشکل ویژه‌ای ندارند، رفع شود؛ مثلاً گوگل پلی قبلاً تا شهریور‌ماه باز بود و از آن استفاده می‌شد، اما با توجه به شرایط امنیتی کشور روی آن محدودیت‌هایی با تصمیم مراجع امنیتی اعمال شد. نظر تخصصی من این است که گوگل پلی باز شود و آن را دنبال می‌کنیم. منتظریم کارگروه در‌این‌باره تصمیم بگیرد و به ما ابلاغ کند.»

این اظهار‌نظر صریح زارع‌پور برای رفع فیلتر یک پلتفرم، اتفاق تازه‌ای است. او در طول چهار ماه گذشته از بیان نظر شخصی‌اش برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ صحبت نکرده است.البته وزیر ارتباطات در این مدت همواره شورای امنیت کشور را مسئول رفع فیلتر معرفی می‌کرد، اما اکنون از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای این موضوع یاد کرده است و به‌نظر می‌رسد فیلترینگ این پلتفرم با تصمیم نهادهای دیگری انجام شده است. باید گفت این برای اولین‌بار است که وزیر ارتباطات نظر موافق یا مخالف (در این مورد موافق) خود را با رفع فیلتر یک پلتفرم ابراز می‌کند.

وزیر ارتباطات: در تلاشیم تا نیاز به فیلترشکن کاهش یابد

وزیر ارتباطات با تأکید مجدد بر نقش فیلترشکن در کاهش کیفیت و سرعت اینترنت، اعلام کرد در تلاش هستند تا برخی از محدودیت‌های ایجاد‌شده در فضای مجازی رفع شود؛ موضوعی که منجر به کاهش استفاده از فیلترشکن و افزایش کیفیت ارتباطات خواهد شد.«عیسی زارع‌پور» در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای بهبود وضعیت اینترنت گفت:«کارگروه ویژه‌ای برای بررسی مشکلات دسترسی مردم به فضای مجازی تشکیل شده است. در‌حال بررسی هستیم تا مشکلات در حوزه سرعت و کیفیت اینترنت شناسایی و رفع شود. بخشی از مشکلات در حوزه‌های زیرساخت‌هاست که با توسعه شبکه فیبر نوری در سال آینده، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.»

او بار دیگر با تأکید بر اینکه استفاده از فیلترشکن موجب کاهش کیفیت و سرعت اینترنت می‌شود، وعده داد تا با رفع برخی محدودیت‌ها، نیاز مردم به استفاده از فیلترشکن کاهش یابد: «محدودیت‌های اعمال‌شده فعلی مربوط به خارج از وزارتخانه است. البته در تلاشیم تا بخشی از محدودیت‌ها را که در یک یا دو دهه گذشته اعمال شده‌اند و شاید اکنون دلایلش از بین رفته باشد، رفع کنیم تا نیاز مردم به فیلترشکن کاهش یابد.»بنابر اعلام زارع‌پور، در همین راستا یک بسته پیشنهادی در حوزه وزارت ارتباطات و سایر نهادهای تصمیم‌گیر در این زمینه در‌حال تهیه است تا استفاده مردم از فضای مجازی بهبود یابد.مشخص نیست رفع محدودیت‌هایی که وزیر ارتباطات از آن سخن می‌گوید شامل کدام دسته از پلتفرم‌ها می‌شود. شاید این سخنان، بسیاری را به رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مثل یوتوب امیدوار کند.همچنین احتمال ضعیفی وجود دارد این محدودیت‌زدایی برای قشرهای خاصی از جامعه صورت گیرد؛ موضوعی که زارع‌پور ابتدای تیرماه در برنامه جهان‌آرا به آن اشاره کرده بود: «به‌دنبال آن هستیم تا با هماهنگی دستگاه‌های مختلف، در آینده نزدیک برای برخی اقشار خاص مثل اساتید یا خبرنگاران، برخی پلتفرم‌های فیلتر‌شده براساس نیازشان گشایش [رفع فیلتر] شود.»

logo-samandehi