شنبه، 04 شهریور 96 - 10:01

 

مهندس فرشاد جعفریان کارشناس فناوری اطلاعات- با پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع و رشد فناوری های اطلاعاتی، مباحث جدیدی در حوزه شهرداری ها مطرح شده است که استقرار آن ها در مقیاس جهانی ، ملی و حتی منطقه ای، می تواند موجب تسریع پیشرفت مادی و معنوی شهروندان و نیز صرفه جویی در وقت و هزینه ها و در نهایت افزایش آسایش و رضایت شهروندی گردد.

 

 

اصولاً ارائه خدمات فراگیر به شهروندان به صورت متمرکز در یک شهر ، با تحقق شهرداری الکترونیکی میسر می گردد. از آنجا که هدف مدیریت شهری کنترل، هدایت و توسعه همه جانبه و پایدار شهر است و این امر با مشارکت شهروندان محقق می گردد لذا شهرداری الکترونیکی بستری را فراهم می کند تا ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان با حداکثر کارایی محقق گردد. برای کاهش بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و هزینه‌های سنگین ناشی از ترددهای غیر ضروری شهروندان کشور در آینده‌ای نه چندان دور اجبار به ایجاد و ارائه خدمات شهرداری از طریق شبکه اینترنت و پایگاه‌های الکترونیکی این نهاد خواهد بود که این اقدام خود اولین و موثرترین گام ایجاد دولت الکترونیک نیز می باشد.
شهرداری الکترونیکی، سازمانی است که با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به صورت سریع، قابل دسترس و با امنیت بالا به شهروندان ارائه می کند. خدمات این شهرداری به صورت شبانه روزی و فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی در شهر قابل دستیابی است. برای تحقق این مهم شهرداری نیازمند داشتن سیستم یکپارچه‌ای است که با انعطاف پذیری بالا جهت تطبیق نیازهای شهرداری‌ها تولید شده باشد تا به وسیله آن گزارش‌های ساده و در عین حال جامعی از فرآیندهای اطلاعاتی شهرداری‌ در حوزه‌های مختلف مالی، اداری، منابع انسانی، پشتیبانی و … تهیه و بر پایه آن ها تصمیمات راهبردی در حوزه مدیریت شهری اتخاذ گردد. استفاده از ابزارها و فناوری های نوین باعث یکپارچه سازی وایجاد تعامل بین نهادهای گوناگون شده و برای تحقق اهداف مدیران شهر، ایجاد ارزش می نماید. در این راستا استفاده از توانایی و اندیشه های بومی مدیریتی در کنار الگوبرداری از ارزش های آشکار شده فناوری های نوین و مدرن نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
شهروندان همیشه انتظاراتی از قیبل دسترسی به کلیه خدمات ارائه شده به صورت ساده و بدون محدودیت های درون سازمانی و بدون محدویت های مکانی از شهرداری دارند. بدیهی است که این انتظار بدون همکاری و هم راستایی واحدهای مختلف شهرداری و سایر ارگانهای ذیربط درجهت ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان میسر نخواهد شد.
مهم ترین اهداف شهرداری الکترونیکی حذف بوروکراسی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی ،توجه به ارتباطات الکترونیک.،امکان تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهرداری و قابلیت توسعه و بروزرسانی آنها می باشد. بدیهی است تحقق شهرداری الکترونیکیی دارای مزیت های بسیاری است. بررسی دلایل مراجعه کنندگان به شهرداری این نتیجه را انعکاس می دهد که اکثر درخواستهای شهروندان در مراجعه از نوع ساختمانی و شخصی می باشد. مواردی از قبیل دریافت پروانه ساختمان، پرداخت عوارضهای گوناگون، اطلاع از وضع ملکی خود، دریافت نامه های مختلف جهت انتقال ملک و … که همگی آنها را می توان با دراختیار داشتن یک سیستم الکترونیکی پویا، یکپارچه، سهل الوصول و با امنیت بالا در هر مکان دیگری فراهم نمود و عملا حجم عمده ای ازز مراجعات و درنتیجه هزینه های ناشی از آنرا کاهش داد.
شهرداری اصفهان به عنوان یکی از شهرداریهای پیشرو در زمینه شهرداری الکترونیکیی، توانسته است بسترهای زیرساختی مناسبی برای تحقق این مهم آماده نماید که می توان به شبکه اختصاصی فیبر نوری، شبکه بی سیم بین ساختمانهای مختلف شهرداری، شبکه حمل و نقل عمومی با استفاده از سیستمهای کارتی و … را نام برد. ولی متاسفانه به دلیل عدم یکپارچگی مدیریت و وجود متولیان موازی در شهرداری، امکان استفاده بهینه از آنها را فراهم ننموده است.عدم استفاده مناسب از اطلاعات موجود در این زیرساخت که گنجینه ای بزرگ برای تحلیل فرآیندها و رفتارهای شهروندان و در نتیجه اتخاذ تصمیمات صحیح و اقدامات درخور یکی دیگر از معضلاتی است که با وجود این بستر مناسب امکان استفاده بهینه از آنرا نمی دهد.
پس می توان نتیجه گرفت که با کمی تامل و اعتقاد مدیران شهری بر مدیریت شهر بر پایه فناوری اطلاعات و استفاده بهینه از سیستمها و بسترهای موجود در شهر، می توان گام بلندی در تحقق شهرداری الکترونیکی در کوتاه مدت برداشت و با توسعه، به روز رسانی و تولید سیستمهای مورد نیاز در ادامه، مسیر شهر الکترونیک و شهر هوشمند را بر داشت .

logo-samandehi