سه شنبه، 11 اردیبهشت 97 - 07:30

 

بسیاری از ما ایرانی‌ها هر زمان در صحبت‌هایمان نام عربستان را می‌آوریم، صفات و کلماتی را که همه به آن آشنایی داریم چاشنی آن‌ قرار می‌دهیم، از بی‌تمدنی و عقب‌ماندگی آنها می‌گوییم و از تمدن چندین هزار ساله خود با افتخار می‌گوییم.اما هر واژه‌ای تاریخ انقضا دارد. بهتر است نگاه‌مان را تغییر دهیم تا واقعیت‌های دنیای کنونی را ببینیم. اینکه تا یکی دو سال آینده ما کجا هستیم و دیگر کشورهایی که برایشان جوک می‌سازیم کجا.

برای مثال جدا از انقلابی که در سطح اجتماعی عربستان از یک‌سال پیش در حال اتفاق است، در عرصه سیاسی و ارتباطات بین‌المللی به وضوح شاهد تغییرات اساسی در روند حاکمیتی این کشور هستیم که کارشناسان این حوزه بهتر می‌توانند اظهارنظر کنند.اما در حوزه فناوری اطلاعات که کم و بیش قلم‌فرسایی کرده‌ام این روز‌ها اخباری را می‌شنوم که این مطلب را تکمیل می‌کند.

ولیعهد عربستان این روزها در حال گشت‌زنی در بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا چون مایکروسافت و اپل است. عربستان همان اندازه که از پول ‌خدادادی نفتش در خرید تجهیزات نظامی‌ولخرجی می‌کند حالا به‌جای اختراع دوباره چرخ، از چرخ‌های اختراع شده دیگران استفاده می‌کند.حال جدای از فضای اجتماعی و سیاسی کشورمان، رفتار‌ مسوولان در تقابل با فناوری اطلاعات چگونه است؟! چیزی که در چند دهه اخیر دیده‌ایم؛ مسدود سازی، حذف، فیلتر و یا اجبار به استفاده از تولیدات ملی با صرف هزینه‌های میلیاردی از خزانه و با کیفیت نازل.

آری نازل، واقعا در عرصه فناوری اطلاعات و با محوریت ملی توصیف بهتری نمی‌توان یافت! با نگاهی سطحی به برترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های حال حاضر ایران که اکثرا با سرمایه‌گذاری‌های مالی و معنوی خارجی‌ها موفق به ارایه خدمات شده‌اند جای هیچ سخنی باقی نمی‌ماند.

نیازی به جراحی دوباره فیلتر وی‌چت، وایبر، توییتر، فیس‌بوک و… و تلگرام و حمایت از پیام‌رسان‌های بومی اندکی محل تردید است. چون ‌ما قبلا سابقه اجرای پروژه‌هایی چون مرورگر ملی، سیستم‌عامل ملی، کامپیوتر ملی و غیره را داشته‌ایم.

البته در سطح ملی پروژهای دیگری چون خودروی ملی، بنزین ملی و خیلی موارد ملی دیگری را نیز تجربه کرده‌ایم.

رفتار این روزهای کشورهایی که آنها را مورد نقد و نکوهش قرار می‌دهیم، به ما  نکاتی ‌را گوشزد می‌کند.

– تغییر در رویکرد جهانی

– تغییر در نگاه

– تغییر در مدیریت

logo-samandehi